Hei!
Jeg har holdt på i mange år med akvarier, men har pga sykdom tatt noen års pause og vil nå tilbake. Har derfor til vårt nye hus bestilt et 840 liter som skal inn i veggen med lite "akvarierom" på baksiden. Sluk er tilgjengelig i dette rommet og vannforsyning til karet.
Planlegger å ha et "drypp anlegg" som feks tilfører ca 4 liter ferskvann i timen eller noe sånt (justeringsmulighet skal tilrettelegges).
Jeg liker "enkle" løsninger og derfor skal karet borres i slik at overskuddsvannet går ned i sluket. Allikevel er det her jeg er litt usikker og gjerne vil ha råd:
1. Bør jeg borre i bunn av akvariet så jeg da kan bruke et "stag" som kan variere høyden på uttømmingen? Det kan vel være kjekt sånn for fremtiden om jeg en dag vil ha et kar som har feks røtter "over" vann etc?
2. Bør jeg borre på baksiden av karet og la overskuddsvannet gå den veien, og i såfall er den en tommelfinger regel på "hvor langt fra toppen av glasset hullet kan borres (dette gjøres fra butikk men jeg vil jo helst ikke at vannflaten blir synlig fra rommet - altså jeg vil ha hullet relativt "høyt opp" på glasset.
Jeg vet det finnes utallige løsninger på dette, men somsagt vil jeg ha et drypp anlegg for å unngå å stresse fiskene (Discus mann) og i tillegg variere feks varme osv. Tror det er mye bedre å la vannet kontinuerlig "sige til i karet" og da rolig tømmes.
3. Tenkte også å ha en form for backup løsning dersom feks hullet til tømming tettes av blader osv. Her finnes det visstnok endel "påhengte" løsninger som går på strøm. Kjenner noen til dette? Kanskje fra saltvannskar drift?
4. Planlegger også en vannføler som da stopper påfylling dersom "noe går galt" at vann nivået går over et visst nivå.
Takk for tips!