Regnbueciklide og fargeforskjell.

Jeg har to regnbueciklide, av typen herotipilta multispinosa. Har vel hatt de i to år nå. Men den ene er mye mørkere enn den andre, og den skifte stadig farge. Noen som vet hva årsaken kan være?
Er det vanlig at de er litt skye? Holder seg som oftest inni et "tempel " vi har i akvariet. De har flyttet inn med delfinciklide og aulonocara firefish, jeh vet det ikke er optimalt, men det har gått fint Da de er størst nå. Den har forresten alltid vært mømørkere, så det er ikke noe nytt.
Hei,
Herotilapia multispinosa heter nå Archocentrus multispinosus.

Når det gjelder farge endring er det som hos andre ciklider at de skifter farge som gjenspeiler humøret de er i.
Og rett før egglegging vil de begynne å skifte farge til svart, den fargen vil de ha under yngelvokting også.

Regnbueciklider kan være ganske skye.
Fart66
Hei, Herotilapia multispinosa heter nå Archocentrus multispinosus. Når det gjelder farge endring er det som hos andre ciklider at de skifter farge som gjenspeiler humøret de er i. Og rett før egglegging vil de begynne å skifte farge til svart, den fargen vil de ha under yngelvokting også. Regnbueciklider kan være ganske skye.

Aldri sett at de er svarte, kan det være to av likt skjønn? Eller er det den mørke som er hunn? Vil de funke sammen med de malawiene vi har nå??
Det at de ikke har så struttende finner da, hva betyr det?
Hei

Det er ikke lett å se hvilke kjønn de er.

Da jeg sa svart, mente jeg ikke at de ble kullsvarte.
Se litt ut i denne videoen så ser du hvordan de blir.

Jeg er ikke sikker på hva du mener med

"Det at de ikke har så struttende finner da, hva betyr det?"
Fart66
Hei Det er ikke lett å se hvilke kjønn de er. Da jeg sa svart, mente jeg ikke at de ble kullsvarte. [URLBLOCK1] Jeg er ikke sikker på hva du mener med "Det at de ikke har så struttende finner da, hva betyr det?"

Jeg mener.. På andre bilder har de veldig "stive " og fine rygg finner, disse har de bare liggende løst etter seg på ryggen. Betyr det noe? Hun på butikken mente det kunne være mistrivsel
Ja det kan være tegn på det.

Spiser de normalt? får de den maten de bør ha? de er i hovedsak vegetabilsk mat.

Har du kontroll på vannverdier og sett hva slags vannverdier de bør ha.

Blir de jaget/plaget av andre fisker i akvariet?

Hilsen¨
RHD
Nei, de blir ikke mobbet eller plager såvidt jeg har sett, men den ene har et lite sår på hodet, men kan ikke se at de er blitt plaget av andre. De spiser godt. Men de er jo i litt feil kar i forhold til verdiene til malawi, ph 8.5 gh 8 og ingen nitritt. Men jeg ser etter nytt hjem til de, da jeg heller vil ha Malawi.
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Gjertsen
Reklame for plussmedlemskap