Hjelp til oppstart av akvarie

Jeg har tidligere drevet litt med akvarie, men da i mindre størrelser (20l, 60l og 110l). Nå er jeg klar til å ta steget enda litt lengre (240l). Har lenge planlagt, grublet, revidert og igjen planlagt, grublet og revidert akvariet. Til nå ser konklusjonen slik ut:

Utstyr

Akvarie:
Eheim Vivaline 240 (240 liter)

https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/freshwater-aquariums/vivaline-240_walnut

Filter:
(Eksternt) EHEIM Ecco Pro 300

https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters/ecco-pro-300?eheim-fulltextsearch=4011708202340

Varmekolbe:
EHEIM thermocontrol 150

https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/aquarium-heaters/thermocontrol-150W?eheim-fulltextsearch=4011708361207

Fisk

Utganspunkt:
8 stk. Corydoras
2 stk. Ancistrus
5 stk. Kuhlii-ål
15 stk. Rødmunnstetra
2 stk. Perlegurami

Evt:
2 stk. Dvergscalare

Dvergscalare er jeg veldig skeptisk til da disse er i familie med Chiklider, som igjen er en aggressiv art, men vakre er de og det hadde selvfølgelig vært kjekt med slike.

Akvariet skal være et selskapsakvarie hvor jeg håper på yngel og god trivsel blant fiskene. Som nevnt tidligere har jeg mindre akvarier om nødvendig til yngel, men det kjekkeste hadde vært om det foregikk naturlig i selskapskaret. Ja, jeg vet at det meste av yngel da mest sannsynlig vil bli spist opp, men det er ingen krise, da jeg i utgangspunktet ikke gjør dette for å tjene penger eller satser på salg. Det er heller ikke problemer å levere yngel til dyrebutikker i nærheten hvis det skulle bli overflod.

Det som hadde vært interessant var om dere kunne gitt noen råd og tips rundt beplanting, valg av bunn, røtter, grotter og huler. Altså, hvordan ville dere dekorert akvariet til fiskene som er nevnt ovenfor?

Skrik også gjerne ut hvis det er fisker dere absolutt ikke ville hatt sammen med hverandre, eller hvis dere har forslag til annen fisk som kan passe bra inn. Kommenter gjerne antallet fisk også.

Tar i mot alt av inspirasjon og tilbakemelding!
Plussmedlem
Hei.

Anbefaler et større filter. Selv Eheim sier at 160 liter er passende størrelse for dette filteret.

Dvergscalare er en ciklide.
Jeg har hatt mange scalarer. Mine har stort sett bare vært aggressive når de har hatt egg og yngel.

Med kuhlii og corydoras så må du ha sandbunn. Grus er et meget dårlig valg til disse.
Så det ble Vivaline, ja

Merkelig at Vivaline 240 har et såpass underdimensjonert filter. TS har fått råd om å kjøpe ett slikt filter til, eventuelt et annet Eheim-filter som kan komplettere. For eksempel et Classic eller eXperience.

SilverShaded
Så det ble Vivaline, ja :-) Merkelig at Vivaline 240 har et såpass underdimensjonert filter. TS har fått råd om å kjøpe ett slikt filter til, eventuelt et annet Eheim-filter som kan komplettere. For eksempel et Classic eller eXperience.


Hva med å anskaffe et ekstra filter av den identiske typen? Trudde dette Classic filteret var noe dårligere?
Loomis
Hei. Anbefaler et større filter. Selv Eheim sier at 160 liter er passende størrelse for dette filteret. Dvergscalare er en ciklide. Jeg har hatt mange scalarer. Mine har stort sett bare vært aggressive når de har hatt egg og yngel. Med kuhlii og corydoras så må du ha sandbunn. Grus er et meget dårlig valg til disse.


Angående sandbunn, er det mulig å bruke sand fra havet? Etter at man selvfølgelig har skyller den godt i både kjølig og kokende vann.
Jeg bruker kraftigere filtere på mine 54 litere....
Sand fra havet inneholder gjerne en god del småbiter av snegle- og muslingskall. Disse består av kalsiumkarbonat som vil øke pH og GH i akvariet.
SilverShaded
Sand fra havet inneholder gjerne en god del småbiter av snegle- og muslingskall. Disse består av kalsiumkarbonat som vil øke pH og GH i akvariet.

Det skal jeg ha i bakhodet når jeg prøver meg på sand fra havet/stranden, men er dette noe man også må være obs på ved røtter ol. fra skog og mark også?

Har også lest at flere bruker sand fra Biltema, hvilken type sand er dette?
MrSpock
Jeg bruker kraftigere filtere på mine 54 litere....

Såpass! Du har ikke overdimensjonert litt da?
Jeg personlig ville ikke tenkt på aggresjons problemer med scalarer vanligvis, tror jeg aldri så noen konflikter mellom corydoras og mine (vanlige) scalarer. Ett mulig problem er om små tetra passer inn i munnen på voksne fisk; i så fall risikerer de å bli spist (som for alle fisk). Og akvaforum databasen sier rødmunntetra kan nappe finner, så om de er for store for å bli spist av en dverg scalare, er det mulig tetraene vill nappe i finnene på scalarene, som er store, rolige fisker.
Når det gjelder røtter fra naturen, bør en bare ta slike som har ligget under vann i lang tid. Helst bør en unngå røtter av bartrær, da disse kan ha hharpikser i seg som er skadelig for fiskene.

Kjøp heller filtersand fra Jula...den har en definert smalere variasjon i kornstørrelse enn biltema-sanden.
Mye gode svar, tips og erfaringer her folkens! Fyr gjerne løs med mer inspirasjon og bilder hvis noen har det også på lur!
Surtr
Jeg personlig ville ikke tenkt på aggresjons problemer med scalarer vanligvis, tror jeg aldri så noen konflikter mellom corydoras og mine (vanlige) scalarer. Ett mulig problem er om små tetra passer inn i munnen på voksne fisk; i så fall risikerer de å bli spist (som for alle fisk). Og akvaforum databasen sier rødmunntetra kan nappe finner, så om de er for store for å bli spist av en dverg scalare, er det mulig tetraene vill nappe i finnene på scalarene, som er store, rolige fisker.


Det samme kan vel da også sies om Perlegurami? Det blir egentlig enten Gurami eller Dvergscalare, ikke begge deler.

Hvis Rødmunnstetra kan bli et problem er det kanskje best å bytte disse ut med noe annet? Har bare hørt at de er veldig flotte å se på mår de svømmer i stim, men for å oppnå "effekten" av stim bør man vel egentlig ha litt større akvarie også?
SilverShaded
Når det gjelder røtter fra naturen, bør en bare ta slike som har ligget under vann i lang tid. Helst bør en unngå røtter av bartrær, da disse kan ha hharpikser i seg som er skadelig for fiskene. Kjøp heller filtersand fra Jula...den har en definert smalere variasjon i kornstørrelse enn biltema-sanden.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Sandblasing/Blasesand-17542/

http://www.jula.no/search/?query=Filtersand

Fargemessig liker jeg best sanden fra Biltema, men den var selvfølgelig ikke å andbefale.

Når det gjelder de på Jula så var det litt forskjeller på kornstørrelse og farge. Hvilken anbefaler dere av disse to og hvorfor?

En annen ting jeg har registrert er at folk ofte har liggeunderlag under sanden/grusen, hvorfor?
Av sanden fra Jula bør du bruke den som har kornstørrelse 0.4-0.8 mm, hvis du skal ha bunnelevende arter som coryer og kuhli-ål.

Olivin-sanden fra Biltema som du linket til, må du ikke bruke. Den som er brukbar til akvarier er her, og har varenummer 175425.

Grunnen til at mener Jula-sanden er bedre, er at Biltema-sand har kornstørrelser som varier fra 0.2mm til 1mm. De mindre kornene vil pakke seg mellom de større og danne et bunnlag som kan bli litt for tett. Mange bruker den imidlertid, og er fornøyd. Pakke-effekten kan også motvirkes ved hjelp av sandsnegler.

Hvis folk har liggeunderlag i selve karet er det ofte fordi de har mye tung stein i akvariet og vil beskytte bunnen ved eventuelle velt/ras. Like viktig er det å ha underlag under selve karet, for å utligne eventuell ørsmå ujevnheter i benken som kan føre til spenninger i glasset.
Bare nevne at hvis det er Vivaline karet du går for, så skal dette IKKE ha noe form for underlag under karet da det står på/i en ramme mot benken. Det ligger en lapp med opplysning om dette nedi karet når du pakker det opp.

I selve karet har jeg brukt 6mm neopren plater for å avlaste/sikre bunnen.
Baileys
Bare nevne at hvis det er Vivaline karet du går for, så skal dette IKKE ha noe form for underlag under karet da det står på/i en ramme mot benken.


Ja, det blir noe annet...underlag er for kar står direkte på benk eller plate. Da lærte vi noe nytt i dag om dette karet...har aldri hatt slike selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Victoria Johanne Berg
Reklame for plussmedlemskap