Feste bakgrunn i hjørneakvariet

Nybegynner med minimalt peiling på akvarium, og har samboer som er erfaren akvariemann men har satt seg på bakbeina ift montering av bakgrunn.
Så da må kjerringa ordne opp.

Har et Juwel Trigon 350L hjørneakvarium det skal monteres bakgrunn på, må ha litt plass til noen rør. Tror han kalte det inn og ut et eller annet.

Har kjøpt back to nature slimline bakgrunn, men de er litt lave,og jeg må derfor lage en slags opphøyning som platene kan stå på. Kan jeg bruke vanlig isopor?
Er slike bakgrunner lette å skjære i? Det som skremmer litt er om jeg klarer å få hjørnet fint.

Tips tas imot fra noen som har peiling


Hvordan har du tenkt til å feste bakgrunnen? Vanligvis bruker man vel et par dråper med silikon i hvert hjørne og et i midten kanskje, avhengig av størrelsen på platene.
Men de er som regel ikke full høyde siden man ofte har en del sand i bunnen. Man pleier derfor bare å feste de litt opp fra bunnen med silikon, uten å ha noe som holder de oppe kunstig.

Jeg syntes egentlig ikke disse var lette å hverken sage eller skjære i, selv om reklamen sier det. Men...det lar seg gjøre.

Som Torbjørn sier, de skal festes med akvarie-silikon og behøver ikke sitte helt ned til bunnen. Men det er ikke plass til noe rør bakom denne, den er helt flat på baksiden og skal ligge flatt mot glassruta.
MEN !!!!! Holder det virkelig å ikke lime den fast langs alle kantene ?

Jeg har nå skåret løs min bakgrunn pga de jeg kjøpte fra hadde festet den bare øverst, og litt nede. Og dermed var det masse plass BAK bakgrunnen. Her kunne fiskene komme inn. Og her satte de seg fast.

Ved tømming av karet nå nylig, mistet jeg tre kuhliiåler og en ansistrus, som hadde forsvunnet bak og jeg var ikke klar over det

En ennen gang fikk jeg reddet en som var havnet bak, men ble oppdaget.

Har nå vurdert å kaste hele bakgrunnen, men det er dumt, den er pen og koster en del fra butikk . Men jeg vil ikke oppleve mer at fisker forsvinner bak .

Jeg limer iallfall mine langs alle kantene, nettopp fordi jeg ikke vil risikere at skitt samler seg der...eller at fisk/yngel kommer seg bakom.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap