Bakteri flora og pumpe stopp.

Hei

Har et ny innkjøpt Rio400 som rommer ca 400L i stua, har innvendig original pumpe og en ekstern Fulval fx5 pumpe. I dag har det kun 10 Molly yngel i karet, men vil bli utvidet når det er innkjørt. Men den eksterne Fluval fx5 durer noe som ikke er ønskelig i stua. Kan jeg skru av fx5 pumpa fra kl 16:00-23:00 og bare kjøre på den interne ?

I en butikk jeg var innom frarådet de meg dette, da bakterie floraen i fx5 pumpa vil dø etter 40 minutter.....

/Jon




Nei, bakteriefloraen dør ikke på 40 minutter, men 7 timer er alt for mye. Så pumpestans er generelt ikke å anbefale annet enn akkurat under rens.
Det må være nyttigere å finne ut av hvorfor filteret bråker så mye...det skal det ikke gjøre. Vet ikke om du har filteret i et skap, men kan det være at det skapes resonnans mot underlag eller vegg ? Prøv å sette filteret på en skumgummi matte eller et liggeunderlag, og sjekk at ikke slanger, rør eller koblinger vibrerer mot hverandre, karet eller vegger/gjennomføringer.
Hei

Kjøpte støydempende matter på Biltema som pumpa nå står på og det hjalp veldig mye. Samt at slangene fra pumpa til akvariumet lå inntil veggen, og la en matte bak der også.

Nå er pumpa det nesten helt stille, takk tipsene

/Jon
Godt at det ordnet seg, uvanlig at disse støyer. Men resonnans er heldigvis lett å avhjelpe.
Som reklamen sier : det enkle er ofte det beste
SilverShaded er kjempeflink til å komme med fornuftige og hjelpsomme svar som VIRKER

Hyggelig å lese tråder der alt løser seg så fint!
Hei

Nå etter 14 dager har pumpa blitt enda stillere, ser nesten ut som vanngjennomstrømningen har blitt mindre nå, en i forhold til en ny startet pumpe. Og dette medfører mindre støy og vibrasjoner.

/jon

Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap