Ciklide tenker stort! (side 3)

Endelig er 3x160L reolen oppe og gå! Skal kose meg og innrede den skikkelig nå i sommerferien min.
Alle filtre er hmf filtre, og på vei til meg i posten nå er en stor kraftig luftpumpe til å drive filtrene + resterende små akvarier på kottet som per i dag ikke har svampefiltre.
Jeg har lagt min elsk på disse svampefiltrene. De er yngel og rekesikre og det er masse plass tilfilterbakterier! Dessuten - på Akvariekottet gjør det ingenting om filtrene bråker eller ikke er fine å se på!
Gratulerer! Og må si jeg bli litt forbanna på dine vegne når jeg leste om nesten-bomturem. Noen, altså... Men, alt ordnet seg kanskje til det beste
Takk Livsforvalteren!
Ja jeg var temmelig forbanna en periode. Men jeg er fornøyd nå! Jeg fikk en noenlunde matchende reol - tross alt.
Men kjipt likevel med uærlige "selgere".
Så godt det er liv i deg enda.
Akvaforum er relativt dødt for tiden.
Hvordan går det med hagedamplanene dine forresten?
Hei Greenlaser! Ja jeg lever enda! Hah.

Det er dødt her ja. Mange av brukerne er nok forflyttet seg til Facebookgruppene. Jeg bruker dem mye selv, men holder så godt jeg kan liv i forumet også. Når det skal sies er det jo ofte ganske rolig på denne tiden av året i hobbyverdenen uansett da

Hagedamplanene er der enda, og for i år har vi gjort alt det vi hadde tenkt å gjøre. Rydde unna skogen for å få ett skikkelig overblikk og planlagt nøyere. Det er noen få trær til som vi lurer på om må vike. Vi skal ha ett grillhus, samt pumpehus tilhørende dammen også rett ved.
Vi anser oss ferdige med dette for i år, og nå gjør vi litt andre ting på huset heller. Skifter farge, ordner ny terasse osv.
Vi håper og få inn gravemaskin neste år og grave opp og legge dammen da, men jeg har ikke så lyst til å starte opp med dette før vi har absolutt alle pengene vi trenger, da jeg ikke er interessert i å ha ett stort gjørmehull bak huset i flere år fordi det stopper seg pga penger.
Vi regner litt på hva det koster, og vi tror vi skal få oppe å gå dammen neste år, og så evt grillhuset året etter
Takk for at du følger tråden min! Godt når de få som leser den kommenterer! Artigere å skrive da!
Sommeren er her med på Akvariekottet skjer det stadig ting!

Jeg har mistet de to store Flaggciklidene mine, til en sykdom jeg ikke har sett før. Det så ut som noe soppgreier. Når de rørte seg "flasset" de og det lå skjell og hud i hele akvariet. Utrolig ekkelt! De fikk slørete øyne og ble angrepet tilsynelatende over natten. Jeg har veldig sjelden sykdom så jeg hadde ikke noe medisin liggende, og det eneste jeg kunne gjøre var og ta vannbytte. Fiskene døde noen timer senere.
Heldigvis gikk de alene i eget akvarium. Disse fiskene var nesten 10 år gamle, så dette var tap!
I 400 Literen derimot ser den endelig ut til at jeg ble kvitt hvitprikken. To runder med sykdom på så kort tid. Jeg har vært heldig og aldri vært plaget med sykdom på fiskene mine før. Synes det er godt gjort mtp at jeg er inne i mitt 15 år som akvarist. Jeg tror det skyldes at jeg alltid har hatt relativt gode vannbytterutiner. Jeg sjekket vannverdiene hos Flaggciklidene når de var syke også, men alt var tilsynelatende slik det skulle være.
Jeg har ordnet meg nå slik at jeg har Hov, bøtte og slamsuger merket kun til bruk i kar med sykdom! Det har blitt mye mer fisk og akvarier det siste året, og jeg kommer nok til å oppleve sykdom litt hyppigere nå enn før.

Og appropos vannbytter: Jeg har fått totalt hekta på reker, og holder nå fire forskjellige typer. Bloody Mary, Blue Pearl, Blue Carbon Rilli og Teebee. Jeg var teit og tok noen vannbytter i disse akvariene som resulterte i at jeg mista en del reker. Men flere rekeentusiaster har nå lært meg at med reker skal det etterfylles - ikke skiftes!
Jeg har fremdeles nok igjen til å få en stamme etterhvert, og på bla Blue Carbon Rilli har jeg nå oppdaget en hunn med egg! Phiew!
Jeg fikk også tak i ett Fluval Chi brukt for en billig penge. Tanken var og ha reker her også. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Akvariet er kult og se på, men rent praktisk er både lys og filter svært lite imponerende. For en som meg som liker frodige og beplantede kar er dette veldig dårlig. Det er nok svært lite som kan gro her. Det spørst hvor lenge jeg lar det ta opp plass på benken min.
Nå leker jeg litt med hvilke reker jeg skal ha i de siste akvariene mine? Gule, oransje, grønne?

Jeg har også tenkt å gå all inn og gi sortvannsbiotop ett seriøst forsøk. I den ene 85 litern min har jeg nå innredet og prøver meg frem på vannverdiene for å lage en slags Sjokoladeguramibiotop. Når det går seg til skal dere få se bilder!
Sjokoladegurami har jeg hatt før, men jeg har slitt med å få vannet rett. Nå skal det stå tomt i noen mnd før jeg kjøper noe fisk dit, så skal jeg se om jeg greier å holde vannverdiene uten at det bufrer og ødelegger.

Fra Tropex og Paradisfisken (Fra Paradisfisken fikk jeg fòrprøver juhu!) har jeg nå fått tilsendt en ny luftpumpe og tre stigerør til den siste reolen. Jeg konverterer hele akvarierommet til luftdrevne svampefiltre/HMFfiltre. Jeg sparer stikkontakter (fra 15 til 2 stk når jeg i tillegg fjernet varmekolbene slipper jeg nesten 30 uttak!), strøm, og ved strømbrudd kobler jeg opp batteridrevne luftpumper. Det er yngel og rekesikre filtre med masse plass til nyttige filterbakterier.
Jeg er møkk lei minimum 3 ledninger og støpsel per akvarium og er veldig fornøyd med at jeg har blitt kvitt så mange! Det føles mye mer ryddig, og dessuten er skøyteledninger, strøm og vann en litt skummel kombo.
Så langt i år kan jeg altså stryke av flere av årets planer av på lista;

*Sette inn reol med 3x160L ??
*Oppgradere alle Akvariekott-filtrene til HMF/Luftdrevne svampefilter ??
*Sage trær og forberede området hvor vi skal legge fiskedammen. ??
*Fjerne alle varmekolber og erstatte med veggovn ??
*Prøve meg på, samt NAF-registrere oppdrett (Det har vel og merke vært temmelig selvgående arter) ??
*Starte skikkelig opp med reker ??

I tillegg er jeg i gang med å gå over til LED lys. Men dette tar litt tid og prioriteres ikke noe særlig. Foreløpig er det rekekarene som har fått LED.


Husk forresten og sjekk ut Akvariekottet på Instagram! KUN fisk, reke og akvarierelaterte bilder. Jeg prøver så godt jeg kan å være aktiv der og skape inspirasjon!
Bilde 1 - Den øverste 160 literen i den "nye" reolen min - dette er akvariet jeg fikk til jul når jeg var 10
Tenkte ha noen sturisoma her når filteret har stått litt.

Bilde 2: Fluval Chi oppsettet mitt er akkurat ferdig.

Bilde 3: Bloody Mary reke!
Mange spennende prosjekter du har på gang! Akvarierom med reoler, 1300 liter til kjellerstue, hagedam, oppdrett og reker! Morsomt å lese om. Og artig å se bilder.
Herlig tråd. Vi som ikke har plass til akvariereoler og akvarierom får heller følge og oppleve gjennom deg. Abonnement PÅ
Hei så artig at dere titter innom tråden min og vil følge!
HvemErJeg; planen var å sette inn 1300L nå i sommer når skatte og feriepengene kom, men vi fikk en gigaregning fra bilverkstedet da begge bilene måtte inn! x(
Så det kan hende at dette prosjektet blir realisert neste år i stedet. Utrolig kjipt. Men vi ha bil! Sure penger iallefall.

Jeg får ihvertfall masser av tid til å designe møbelet og de praktiske løsningene! Hah.
Møresild, artig med flere "lokale". Du får ta kontakt en gang og komme å se rommet IRL. Det er ikke så langt fra Vigra til Rekdal.

Ja, det gjør jeg gjerne. Min bedre halvdel har slekt på din side av fjellet, så vi er innover fjorden nå og da.
Forøvrig har jeg sjekka litt rundt på Facebook etter akvarieklubber på Sunnmøre/Ålesundsområdet, men kan ikke finne noen. Kanskje dere på Romsdal/Nordmøre har et ekspansjonspotensiale nedover hit? Jeg søkte i alle fall om å bli med på fb-gruppa deres.
Det er tillatt for alle å være med i klubben samme hvor de kommer fra. Vi har medlemmer i hele landet.
Men for å joine klubben må du melde deg inn på nettsida vår. Etter at du er registrert medlem får du tilgang i facebookgruppa

Www.akvarieklubben.no
Høsten gjør sitt inntog og høsten er akvariesesong nummer en!
Det er da vi kryper inn etter atter en solfattig norsk sommer og begynner å bruke tid på akvariene våre igjen.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt til meg selv at nå har jeg nok akvarier, men det dukker stadig opp nye.
Denne gangen en liten 20 liter som jeg fant plass til inne på Akvariekottet.
Jeg lurer på om jeg skal ha reker eller nanofisk i dette karet.

Nye fisker
For en kort tid tilbake ble noen nye grenmaller med meg hjem fra dyrebutikken.

Farlowellaer - som er slekten mallene tilhører heter - er ofte svært like og vanskelige og artbestemme for lekfolk. De mest vanlige i butikk er Farlowella Vittata og Farlowella Acus. Men det er langt flere arter enn de to. Den eneste måten å skille enkelte av farlowellaartene på, er ved å se på brystplatene deres.
Og erfarne Farlowella-"eksperter" skiller artene på denne måten.

Mine farlowellaer hadde flere bredder med brystplater (de fleste har bare to) og dyktige pinneentusiaster på Catfishes of the World identifiserte til slutt mallene mine som Farlowella Oxyrryncha.

Jeg syntes dette var litt gøy, og samtidig skummelt fordi at når jeg søker etter dem på nettet så er det ikke så mye informasjon å finne. Det er kanskje ikke den vanligste grenmallen som dukker opp i butikkene.
Jeg kjøpte fire stk, og håper at ikke alle fire er jenter slik jeg frykter. Det hadde vært utrolig gøy om de ville legge egg hos meg, selv om jeg egentlig ikke tørr håpe på det.

Denne høsten skal jeg også delta i mitt første Guppymesterskap!

- Joda, du leste riktig.
Akvarieklubben min arrangerer en gyppyutstilling og alle kan komme og delta!
Alle kan melde på sin guppy (vanlig gyppy, ikke Endlers) og alle kan stemme. Det vil også vanke premie til en heldiggris blant de som stemmer.
Samme dag blir det også auksjon, loddsalg osv.
Så stikk gjerne innom!

Jeg har aldri vært med på noe sånt før og jeg må si at jeg er virkelig spent på hvordan dette går!


Edit: Hurra for sidevendte bilder...
Jeg startet høsten med å kjøpe inn litt bokser i forskjellige størrelser slik at jeg hadde noe å lagre ekstra filtre, varmekolber, luftpumper og generelt utstyr i.
Jeg er litt over igjennomsnittet interessert i interiør, og har veldig lyst til at Kottet mitt skal se kult ut også.
Og etter at jeg gikk over til hmf i alle kar og kutta ut varmekolbene har jeg fått mye til overs, som jeg ikke vil kaste fordi jeg mener det er ting som er "kjekt å ha".

Nå fikk jeg endelig organisert ting og tang i esker som ikke ser så halv-ille ut.

I tillegg skaffet jeg guppyer igjen forleden! Jeg må jo ha noe å stille ut til Guppymesterskapet i Oktober!
Flott akvariekott! Det er fortsatt et mysterium for meg hvordan folk klarer/orker og har råd til å drifte så mange akvarier - hva er hemmeligheten? ;-D
Plussmedlem
Jeg misunner folk som har evnen til å faktisk organisere ting i praksis :p Men fy så mye mer behagelig det er å ha ting pent plassert i esker og kasser og hvite HVOR man har HVA...

Trivelig akvariekott!
Fader altså, det avlange stuekaret ditt på 100 liter er megapent! Misunner deg skikkelig, hehe. Du får holde oss oppdatert i guppymesterskapet, haha. Hva går det ut på egentlig?
Hei folkens!
Guppymesterskapet er rett og slett en guppyustilling hvor gjestene stemmer frem sin favoritt. Alle deltagere får diplom og de tre finalistene belønnes med en fin premie.
Les artikkelen om mesterskapet og se bilder av alle guppyene på hjemmesiden vår her
Det hadde vært artig om flere klubber gjorde dette. Så kunne vinnerne møtes i en finale eller no!
Jeg og typen meldte på hver vår guppy. Av 16 påmeldte kom jeg på 13 plass og typen kom på 8 plass! Hahah. Men det var gøy likevel!

Guppymesterskapet ble holdt i sammenheng med en auksjon.
Her fikk jeg kloa i fire corydoras laser og 15 Orange Sakura reker.

Jeg har slitt mye med rekene etter at jeg flytta inn. Jeg kan jo poste innlegget mitt fra en facebookside hvor jeg spurte om råd:

" I løpet av året har jeg ved flere anledninger kjøpt reker fra forskjellige selgere på Facebook og Finn.no. Mange av de jeg har kjøpt reker av er aktive her inne.

Jeg har blant annet kjøpt gule reker, blue diamond reker, blue pearl reker, carbon rilli og bloody mary for å nevne noen.

Felles for alle er at nesten alle rekene dør over en periode på ett par tre måneder. Jeg sitter igjen med to-tre av kanskje 10-15 innkjøpte reker. Jeg har snakket med flere som jeg har kjøpt i fra - uten at vi finner ut hva årsaken kan være.

Jeg holder rekene i forskjellige innkjørte akvarier, både med og uten soil, sandsnegler i samtlige kar, rekesikre innkjørte luftdrevne filtre, og med og uten co2. I starten trodde jeg det kom av at jeg tok vannbytter. Jeg har funnet reker døde etter vannbytter og ble tipset om at dette kunne være en årsak. Men det har jeg slutta helt med. Jeg bare etterfyller. Likevel dør rekene.

Vannverdiene mine; Gh 8, (Her tilsetter jeg for å øke GH noe da denne er 0 i utgangspunktet) Kh ikke målbar, Ph 7.2 (dette kan variere bittelitt i de forskjellige karene men stort sett ligger den på rundt 7) det er 0 nitritt og temperaturen ligger på rundt 24 grader i alle karene. Det skal ikke være klor i vannet.
Akvariene jeg har holdt rekene i er ifra 15 til 100 liter, noen har soil (En type VET jeg er rekevennlig en annen er jeg litt mer usikker på) og noen har rådasand.

Det er sykt demotiverende at alle sammen dør ned på denne måten.
De rekene som tilsynelatende klarer seg best er Blue Pearl rekene. Disse har også hatt noe frafall, men her ser jeg flere rekeyngel, og det kan se ut som at disse klarer seg greit. Jeg savner dog litt mere farge på dem, men så lenge de formerer seg klager jeg ikke.
Jeg har også ett kar med 5 stk Teebee. Disse lever også i beste velgående og er fullvoksne og har stor matlyst, men de formerer seg ikke. Jeg har aldri sett egg på dem.

Jeg forer med rekesticks med spirulina og har god belysning for å øke algeveksten. Jeg innreder med mose og tang, røtter, og cholla wood og rekene går ikke sammen med fisker. Per i dag går ingen reker i akvarier med co2, og kun på soil jeg vet er rekesikker.

Jeg har holdt vanlig kirsebærreke før, og endte den gang opp med å ha en kjempekoloni på flere hundre reker i en 150 liter. Desverre døde disse da varmekolben tok kveld og varmet vannet til en forferdelig temperatur.

Håper noen kan hjelpe meg her. For jeg er SÅ nære å gi helt opp på reker og fylle akvariene med nanofisk i stedet!"


Etter mye om og men konkluderte vi med at jeg skulle prøve å starte ett kar fra scratch igjen og med aquasafe blandet inn i vannet. Vi tror det kan være kobber, klor eller noe i vannet som ødelegger dem.

Jeg startet derfor ett kar fra scratch, peiste på med aquasafe og innlosjerte spent de nye oransje rekene.

Jeg tørr ikke glede meg for tidlig, men nesten to uker senere har jeg ikke funnet noen døde reker enda, og jeg observerer tre hunner med rogn. Jeg følger nøye med, bytter svært lite vann og blander alt ut med aquasafe. Håper virkelig vi har funnet løsningen!!

Bilde 1: Guppypanelet
Bilde 2 : Nye reker
Bilde 3 : Kardinalfóring - med fórring.
Trist historie :/ Hva med overmetning? Det har jeg nylig funnet ut om etter det var i vinden her inne

Vil ikke evt. kobber og andre uhumskheter fra det lokale vannet bare akkumulere i tanken ved kun etterfylling? Skjønner ikke helt hvordan etterfylling uten vannbytte kan være bra for noe. Du har vel hatt mye hurtigvoksende planter da, eller hvordan løste du nitratutfordringen?

Kjenner jeg blir litt redd for kolbenedsmelting. Så Lars Jamne på FB (også +medlem her) snakket om en løsning med temperatursensor koblet til bryter. Noen som har tips? Burde kanskje spurt ham på FB, kanskje senere. Et svar her vil uansett noen i fremtiden få bruk for
Uff, det hørtes utrolig kjedelig ut, og jeg føler med deg. Jeg har det likens med corydoras. Elsket corydoras, men plutselig begynte de å dø uten sykdomstegn og uten at de andre fisken så ut til å lide. Dette gikk på tvers av akvarier og ja, you name it. Gjorde som du, trålet for info og prøvde mye rart - men jeg fant aldri ut av det og bestemte meg for å droppe corydoras. Det føltes ufattelig slemt å drive å kjøpe de for å sende de rett i en død.

Kardinalene dine ser ihvertfall friske og velfødde ut, hehe!
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap