Fisker dør, hva er galt i akvariet?

Litt forhistorie:
For rundt en mnd siden dro jeg på ferie i 2-3 dager, og overmatet nok fiskene i 240-litern.
Da jeg kom hjem fant jeg 1 død fisk, og etterpå døde omtrent 1 fisk per dag.
Jeg testet nitratet, og fant ut at den ikke var bra. Fortsatte med å skifte ~20-50L vann per dag, som jeg har gjort hele tiden. Fisker fortsatte å dø, omtrent 1 per dag.

Nå er det vel over en måned siden jeg var på ferie, og jeg sliter fortsatt med å holde fiskene i live.
Det jeg har mistet er alle hanner av seilfinne mollyer(velifera), alle hanner av vanlige guppyer, 3-4 av mine 5 små L-144, 1 av mine 5 små SAE, 1 av mine 2 bolivianske sommerfugler, 3 av mine 5 notropis chrosomus.
Det er pussig at alle hannene av velifera og guppy stryker med, mens hunnene klarer seg langt bedre.

Vannverdier:
Nitrat-testen blir gul, nitritt-testen blir gul, PH er ca 7.5, GH 10, KH 2. Oksygen bør det være mer enn nok av, har egentlig mye mer lufting enn nødvendig.
Filtere har vært renset uten effekt.
Har forøkt flytende filtermedia og Nitrate Minus, ingenting ser ut til å påvirke situasjonen frem eller tilbake.

Symptomer:
Kjøpte nye guppyer torsdag, og alt så flott ut til igår. Idag merket jeg at de nye guppyene begynner å se syke ut.
Det som går igjen er lethargy, altså fiskene virker fysisk slitne, noen kan ligge på bunnen i flere dager, noen gjemmer seg helt bort, noen kan stå oppi overflaten uten at de puster fra overflaten, og så dør de uten noen synlige ytre problemer.
Ingenting er galt med matlysten dems, og hanner vil periodevis tøffe seg for hverandre. Men så blir de slitne og inaktive igjen.
Fra de viser symptomer og til de dør så kan det gå fra 1 dag til 2 uker.

Av det jeg har lest så peker symptomene rett på forgiftning av nitritt eller nitrat... men testene blir gule, så hvordan kan det stemme?
Litt høy nitrat dreper ikke fisk, særlig ikke hvis nitrat-verdien øker stiger sakte i karet. Nitritt, derimot, dreper fisk. Det samme gjør ammoniakk.
At nitritt-testen blir gul, sier ingenting før vi vet noe om hva slags test dette er. Er det multitest strips du bruker ?
Det er dråpetest fra Tetra
Nytt symptom: En av guppyene klarer ikke holde kroppen vannrett, som om høyresiden av kroppen veier mer enn venstresiden. Ser ikke noe galt med finnene, så antar det er svømmeblæra som er påvirket
Inaktiv bruker
Hva slags filter har du i dette karet? Det kan virke som det ikke klarer å holde tilfredsstillende vannverdier.
Hvis Tetra dråpetest for nitritt er "gul", høres det ikke ut som nitritt -forgiftning. Imidlertid er "gult" ikke nødvendigvis det samme som at nitritt er på null. Selv relativt lave nitritt-verdier vil etterhvert påføre fiskene skader over tid, men det burde ikke drepe fisk på 2 dager. Du burde nok også måle NH3/NH4.
Jeg lurer også på hva slags filter(e) du har i dette karet, og hvordan du renser dem. Uansett er det noe som ikke stemmer her. Det kan selvsagt være en eller annen sykdom også, som et virus.
Ikkesant, det er noe merkelig.

Jeg har 2 filterpumper gående til vanlig:
- Innebygget Juwel aquarium pumpe, noe slikt:
http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Filtration/Filtersystems/Bioflow-Filter-M-Filter-system-Bioflow-3-0.html
Med standard filtere, jeg vet ikke hva hvert filtermedia er spesialisert for.
- Maxi-jet 1000 festet til 10x10x20cm skumfilter

Jeg renset pumpene etter jeg kom hjem fra ferien og problemene hadde startet, uten at det endret noe.
Da vasker jeg filtermediene i lunkent vann til vannet ikke blir skittent lenger, og fjerner rusk og rask i motoren.
Hadde det hjulpet å bytte ut gamle filtermedier mon tro?

Testet NH4, testen viser ganske så null verdier.
NH3 har jeg ikke test for, men hvis jeg har fått med meg riktig så er det NH4 som dannes når PH er basisk.

Jeg vurderer å ta med vannprøve til butikken sammen regning og bilder av døde fisk, og se om de finner noe galt... siden garantien dems gjør at de sparer penger på å skylde på gale vannverdier hos kunden, så vil jo de være interessert i å lete etter feil :p
Bare synd at de fleste guppyene her blir bare søkk vekk, jeg finner nesten ingen kadavre engang. Tipper det er fordi guppyene gjemmer seg før de dør, og så kommer rekene og spiser på dem.
Da har du nok renset filtrene alt for nøye. De skal ikke renses i kranvann, kun i akvarievann. De skal bare klemmes forsiktig i akvarievann i en bøtte. Og de må ikke skylles rene, da tar du vekk alle filterbakteriene. Etterpå får du da selvsagt både ammoniakk og nitritt i karet. Så der har vi nok årsaken, uansett hva testene sier.

Disse forgiftningene ødelegger fiskenes indre organer etter hvert. Selv om verdiene er ok nå, så er fiskene skadet og dør. Noen er mer følsomme enn andre og tåler lite, mens andre er mer robuste og kommer seg igjen. Det kommer også an på hva slags kondisjon fiskene var i da uhellet skjedde. Er de allerede svekket av andre årsaker, bukker de fort under.

NH3 og NH4 måles sammen i testen. Men du har nok oppfattet dette med NH+ og NH3 omvendt...når pH er basisk, dannes det større andel NH3, som er den mest giftige utgaven av ammoniakk.

Tror neppe du kommer noen vei med butikken, men det går jo an å prøve...Dyrebutikkene vil alltid prøve å skylde på "brukerfeil". Veldig vanskelig å bevise eller motbevise.

SilverShaded
Disse forgiftningene ødelegger fiskenes indre organer etter hvert. Selv om verdiene er ok nå, så er fiskene skadet og dør. Noen er mer følsomme enn andre og tåler lite, mens andre er mer robuste og kommer seg igjen. Det kommer også an på hva slags kondisjon fiskene var i da uhellet skjedde. Er de allerede svekket av andre årsaker, bukker de fort under.
Det er noe jeg synes skurrer her.
Da jeg kjøpte de forrige 10 guppyene så var alle testverdiene fine. Det betyr at det er noe galt som foregår i akvariet akkurat NÅ.
Jeg tror nesten det må være noe annet feil som jeg enten mangler tester for, eller som man ennå ikke vet er et problem for fisker.

SilverShaded
Tror neppe du kommer noen vei med butikken, men det går jo an å prøve...Dyrebutikkene vil alltid prøve å skylde på "brukerfeil". Veldig vanskelig å bevise eller motbevise.
Poenget ville jo være å få dem til å si hva som er galt, slik at jeg kan vite hva som er galt. De kan jo ikke si at problemet litt hos meg uten å kunne si hva som er problemet :p
Guppiene kom i karet etter filterrensen din, eller ?
Folkene i dyrebutikken kan ikke fastslå hva som er galt, de har hverken sett fiskene eller undersøkt kar/fisk. Å fastslå dødsårsak hos en fisk som ikke viser tydelige ytre tegn på hva som er galt (som hvitprikk, orm, fløyelssyke o.l) krever en vitenskaplig granskning med obduksjon av fisker, prøvetaking i karet osv. Og selv da er det ikke sikkert at det er mulig å stille en sikker diagnose. Alt annet blir gjetninger, og man kan eliminere noen årsaker og sannsynliggjøre andre. Det er svært sannsynlig at fisk som døde etter en slik filterrens som du gjorde, døde av ammoniakk- og nitritt-forgiftning. Ingen fisker døde før dette, eller ?

Det dyrebutikken KAN si, er at "de samme fiskene dør ikke her hos oss, ergo må det være skjedd hos deg". De sitter jo ofte igjen med flere eksemplarer av de samme fiskene du kjøpte. I noen tilfeller vet jeg dyrebutikken er ærlig og sier at "ja, vi hadde også problemer med de fiskene" og gir deg pengene tilbake eller nye fisk.
SilverShaded
Guppiene kom i karet etter filterrensen din, eller ? Folkene i dyrebutikken kan ikke fastslå hva som er galt, de har hverken sett fiskene eller undersøkt kar/fisk. Å fastslå dødsårsak hos en fisk som ikke viser tydelige ytre tegn på hva som er galt (som hvitprikk, orm, fløyelssyke o.l) krever en vitenskaplig granskning med obduksjon av fisker, prøvetaking i karet osv. Og selv da er det ikke sikkert at det er mulig å stille en sikker diagnose. Alt annet blir gjetninger, og man kan eliminere noen årsaker og sannsynliggjøre andre. Det er svært sannsynlig at fisk som døde etter en slik filterrens som du gjorde, døde av ammoniakk- og nitritt-forgiftning. Ingen fisker døde før dette, eller ?

Ikke riktig.
Uke 0:
Først var ting bra.
Så ga jeg for mye mat før jeg reiste på ferie.
Så kom jeg hjem
Merket at fisker hadde begynt å dø
Testet høye nitrat-verdier.
Skiftet deler av vannet hver dag.
~Uke 1-2:
Fisker døde fortsatt, omtrent 1 om dagen.
Skiftet fortsatt deler av vannet hver dag.
Renset 1 av de 2 filterne
Hadde oppi Tetra Nitrate Minus og flytende filtermedia
~Uke 4-5 - idag.
Fisker dør fortsatt.
Skifter fortsatt deler av vannet hver dag.
Alle testverdier er fine.
Det var en grei oversikt !
Fiskene begynte altså å dø etter at du hadde matet for mye. Da blir også konsekvensene ammoniakk og nitritt.

Men mer kan ikke jeg hjelpe deg. Du får trekke dine egne konklusjoner og løse dette slik du anser er best.
Men hvordan kan det være ammoniakk, nitritt eller nitrat som dreper fiskene når alle testene er fine, argh. Det plager meg å ikke skjønne hva fiskene dør av, hvordan jeg fikser det eller når det kommer til å være bra igjen
Forstår jeg rett, at fiskene du har kjøpt etter ferieturen også dør, ikke bare de som var der før ferien? (bare for å eliminere elle se om teorien til SilverShaded om organskade kan forklare alt som skjer..)
Riktig, jeg sliter med frafall hos både gamle fisker og nye fisker jeg introduserer etter problemene begynte.
Noen har overlevd gjennom alt, noen lever i 2 uker, andre dør 2-3 dager etter jeg introduserer dem (og ja, jeg gir dem en gradvis introduksjon med å helle vann oppi posen før jeg slipper dem ut).
Cogni
Men hvordan kan det være ammoniakk, nitritt eller nitrat som dreper fiskene når alle testene er fine, argh. Det plager meg å ikke skjønne hva fiskene dør av, hvordan jeg fikser det eller når det kommer til å være bra igjen :(

Du kan finne ut om testen din for ammoniakk/ammonium (NH3/4) er ok. Ta en ren bøtte, fyll med 5 liter vann, tilsett 1 milliliter salmi, la stå en time og test. Du skal få tydelig utslag på ammoniakk (om vannets pH er over 7, ellers overvekt av ammonium). Hvis du ikke ser utslag, er det noe galt med testreagensen din. Hvis du får utslag, vet jeg ikke hva som er galt. Men noe er det jo.

Fisk som "blir borte" dør antagelig og blir de liggende i karet produseres det mye ammoniakk og nitritt.

Jeg ville i et hvert fall vente med å introdusere ny fisk til du ser om karet retter seg og fisk slutter å dø.
Jeg har testet med 2 forskjellige ammonia-tester, og begge viser 0, så det er nok ikke noe galt der.

Og ja, det er nødt til å være døde fisker som jeg ikke finner. Noen av dem dukker opp som kadavre etter noen dager, men det er nødt til å være flere døde fisker enn jeg har funnet. Jeg har mange gjemmesteder i akvariet med vilje, og syke fisker gjemmer seg ofte, så jeg tipper de har blitt liggende gjemt i kriker og kroker.
Dette vil jo slippe ut ymse stoffer i vannet når det råtner. Kanskje det slippes ut noe som ikke slår ut på testene, men som likevel ikke er bra for fiskene?

Så ja, tenker jeg skal la være å putte oppi noe nytt på noen uker, før jeg prøver igjen.
Kan prøve med å vente en uke etter sist døde fisk feks.

Jeg kjøpte meg ihvertfall et sånt lite netting-kar, som jeg har begynt å putte synlig syke fisker oppi. Så hvis de dør så forsvinner de ihvertfall ikke :p
Hmm har selv vert borti at fisker ikke har vært i form, og dødd en etter en. Levendefødende. Nitrit målt med JBL sin test - som er mer nøyaktig enn Tetra sin, har vist fine verdier. Har hatt 0 i utslag på amoniak, og 12 på nitrat , men det har det alltid pleid å være. Ingen sår eller skader elle prikker på fiskene. Men de har vært passive, hengt i vannkanten, hvil seg på plantene, ligget på bunnen.

Prøvde vannbytter. Prøvde å sette inn luftestein, øke sirkuleringen på pumpene, rense pumper (aldri alt på en gang og alltid bare litt av svampene om gangen).

Ingen løsning.

Jeg ville uansett latt være å kjøpe nye fisker til du har fått alt i orden. Fiskene kan rett og slett være syke tenker jeg uten at det vises. Jeg holdt på å bli sprø på slutten og hadde lyst til å avlive samtlige, for jeg ble så oppgitt og fortvila i og med at det ikke var noen logikk der og de fortsatte å hangle, og dø.

Overforingen samt for nøyaktig rens av filteret kan jeg tenke meg er årsaken til problemene dine. Hvorfor nye fisker dør er ikke godt å si, men jeg synes ofte det stryker med noen når jeg kjøper nytt. Kan også hende de reagerer på ph og hardhet, siden de nok mest sansynlig ikke har gått i tilpasset vann i butikken.
Jeg har fått "help" til å mate fisk når jeg har vært borte, og kommet til ett kar helt ute av balanse jeg også. Tror jeg øyeblikkelig skifta noe sånt som 80% av vannet, for deretter å fortsette med store vannskifter i flere dager, av og til flere om dagen. Ligger virkelig fullt av fisk og surner i vannet og gjør fisk syke, kan det ikke skade.
Nytt idag:
Guppyen som for 3 dager siden begynte å surrer rundt skeivt, er nå død.
Samtidig har en annen guppy begynt å surre rundt skeivt.
Oppi isoleringsnettet ser jeg at den puster fært.
En av seilfinne mollyene har gjemt seg i en skiferhule, det er ikke normal atferd.

En annen seilfinne molly, som tidligere har ligget på bunnen og stadig gjemt seg, ser derimot ut til å være på bedrings vei, ettersom den synes å bli stadig mer aktiv og fremtredende.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap