3 spørsmål om nitrat, "underbelastning" og slamsuging!

Jada, her lurer vi alltid på noe! Dagens funderinger fra meg:

Spørsmål 1: Jeg har siden det første vannbyttet etter at det kom fisk i karet, fått svært lave nitrat-verdier. I dag, dagen før vannbytte, ligger NO3 på 1. Jeg bytter ca. 50 % vann en gang i uka, og har mye planter. Kulefisk skal jo ha NO3 mindre enn 10, så det er jo flott slik sett, men for plantenes del er jeg mer i tvil. Bør jeg tilføre N-gjødsel, eller kan det antas at de får akkurat den næringen de trenger? Det er ikke noe voldsomt til plantevekst hos meg, heller tvert imot, men har jo også litt svak belysning. Finner ikke noen umiddelbar indikasjon på mangel heller (lite peiling på vannplanter). Noe brunalger (brunt belegg som lett fjernes), lite andre alger.

Spørsmål 2: Kan et filter bli "underbelastet" med avfallsstoffer, og kan det være derfor det blir så lav NO3? Tror nok ikke dette er et problem hos meg, men rent hypotetisk - står man ved underbelastning i fare for at bakteriekoloniene kan bli sårbart små?

Spørsmål 3: Slamsuging - noen anbefaler det, andre mener at man ikke må røre sanda fordi det kan være en nitrittbombe, kun fjerne overflaterusk. Men hvis man ikke rører den, vil jo nitrittbombepotensialet bare øke?? Da vil jo katastrofen bli desto større ved å rote rundt? Litt roting blir det jo av og til, ved ordning med planter fx. Synspunkter?
Ummm...meg igjen
1. Så lav NO3 er ikke gunstig for plantene, nei. Nitrogen er det næringsstoffet plantene bruker mest av, og det ser ut som dine planter forbruker alt som er tilgjengelig. Antagelig er de også sulteforet på kalium og fosfor også, brunalger kan tyde på det. Så en eller annen form for gjødsel kan være på sin plass. Metoden kommer litt an på hva slags planter du har ?

2. Mengden filterbakterier reguleres naturlig av tilgangen på "mat", altså i første rekke ammoniakk. Denne kommer hovedsaklig fra fiskemat og fiskenes etterlatenskaper. Er karet veldig lavt belastet med fisk og lite avfall produseres, vil bakteriestammene bli små. Da produseres det naturlig nok mindre NO3 også. Kanskje du er veldig gnien med maten ? Prøv å mate litt mer...dette vil tilføre mer mat både for bakteriene og plantene. Så lenge du er så nøye med vannbyttene er det liten fare for problemer med vannet.

3. Det er en viss forskjell på å slamsuge og å endevende sanda. Det siste er ikke å anbefale, men slamsuging bør gjøres bl.a. for å fjerne organisk materiale som er ren algemat og også tetter filteret. Jeg virvler opp det som ligger oppå sanda og suger det opp. Men jeg roter sjelden i sanda annet enn i forbindelse med planting. Bunnlaget er et reservoar for filterbakterier og næringsstoffer som plantene bruker. Men roter man for mye og for dypt, blir det mer avfall enn filteret klarer og man kan få ammoniakk/nitritt-topper.
Neimen hei, er det du, ja ;-D Flottesen!

Plantene: her er det litt av hvert. Noe i denne duren: Anubias, Bacopa, Hornblad, flytebregne, Cryptocoryne, Amasonassverdplante, Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B", javabregner, Vallisneria... hornblad og flytebregne vokser som ugress, amazonsverdplante og vallisneria vokser mindre bra. Gjødsler med mikronæring en gang i uka, og noen planter får sånn "leireklumpgjødsel" i sanda (ikke en gang i uka - mye sjeldnere). Burde jeg måle fosfor også?

Fôringen: jeg har 6 dvergkuler i dette karet (112 liter). De får mat en gang per dag, de får da så mye at magene blir gode og runde (og at magene blir litt i overkant store skjer også - noen er mer glupske enn andre). Kuler kan spise til de bokstavelig talt sprekker, så det legger litt begrensning på fôringen. Noe rester blir som regel også liggende, prøver å fjerne det. Disse fiskene er jo veldig små, men det kan helst ikke være flere enn dette i 112 liter. Men det spørs om anbefalingene om liter pr individ handler mer om fiskens plassbehov enn om avfallsmengden de bidrar med.

Slamsuging: slamsugeren jeg har er så kraftig at sanda blir endevendt, derfor gjør jeg heller mitt beste for å få fjernet det overfladiske rasket med bare en slange. Kanskje jeg skal prøve en mindre slamsuger som er lettere å håndtere, lurer på om den jeg har er litt overdimensjonert!
Det hjelper lite å bruke mikro-næring hvis det mangler makro-næring. Det skal ikke mer enn EN mangel til før veksten avtar.
Er JBL's leirekuler du bruker ? Disse (og de fleste lignende produkter) inneholder ikke fosfor og nitrogen, så det må tilføres på annet vis.

Hvordan du velger å gjødsle kommer litt an på hvor "vitenskaplig" du ønsker å gjøre det. Jeg måler både fosfor og kalium og tilsetter akkurat det som trengs ved hjelp av tørre kjemikalier. Men dette er en jobbig måte for de fleste, det er mye lettere å sprute inn noe fra en flaske uten å behøve all målingen.

Siden du har planter som tar opp næring for det meste gjennom røttene, vil ikke disse ha særlig nytte av flytende gjødning. Dette gjelder cryptocoryner, vallisneria og sverdplanter. Jeg bruker Osmocote Plus rotnæring til slike planter, bestilt fra USA. Dette er N-P-K 15-9-12 næring i små perler som ligger i en gel-kapsel og oppløses langsomt. Sjekk ut denne annonsen...det er samme gjødsel. Puttes under planten, helt nede på glasset.

I tillegg kan det være bra å gi næring direkte i vannet til stilkplantene, anbefaler da Tropica Specialized, som er fullnæring med nitrogen, fosfor og kalium. Du bør ikke bruke full dose, kanskje ikke halv dose engang. Og start veldig forsiktig ! Du vil antagelig se at NO3 vil gå litt opp, som selvsagt er meningen. Det kan også lønne seg å måle fosfat, ja...forholdet nitrat/fosfat bør ligge på ca. 9:1.
Osmocote plus
Vet du om osmocote kan være skadelig for snegler eller reker. Da de inneholder bla. Kobber?
Ja, mikro uten makro blir det dårlige greier av. Jeg hadde jo virkelig ikke forventet at for LITE næring skulle bli et problem, her har jeg i ukesvis forberedt meg på at disse fiskene skulle grise og møkke til så det holder, og at NO3 ville ligge i grenseland oppmot 10. Er det et alternativ å bytte mindre vann, forresten? 50 % i uka er jo litt mye, men som anbefalt i kulekar.
Vil anbefale deg å fortsette vannbyttene og heller gjødsle plantene forsiktig slik som angitt.
Ja, det er kanskje litt overraskende at det blir så lite nitrat. Men jeg regner med at d måler riktig...
Osmocote skal ikke være farlig for reker, etter hva andre sier. Jeg har imidlertid ikke prøvd Osmocote med reker, så kan ikke garantere noe. Men det ER kobber i denne plantenæringen, som i omtrent alle gjødningsprodukter.
Tror nok jeg måler riktig, målte jo veldig høyt under innkjøring, og så ble det betydelig lavere etter noen vannbytter, og de siste par ukene nå veldig lavt. Men jeg skal dobbeltsjekke at jeg rister hardt nok og sånn.

Skal ellers da, etter at jeg har "testet min egen testing", måle fosfat og så prøve med litt forsiktig gjødsling, og se hvordan det blir. Sjekker ut de gjødseltypene du tipset om. Så vidt jeg kan se er det først og fremst de som skal ha næring ved røttene som sturer.
Ikke så rart at det er de som sturer...uten næring ved røttene, og med stilkplantene som stjeler det lille som fins i vannet, blir det ikke noe igjen til dem
Mente det jeg sa, at jeg tror du tester riktig. Og helt normalt at nitrat stiger mye under innkjøring...det er jo derfor det er nødvendig med vannbytter før fisker skal i karet.
En ting er sikkert, i den situasjonen vil plantene dine takke deg for litt gjødsel
SilverShaded
Og helt normalt at nitrat stiger mye under innkjøring...det er jo derfor det er nødvendig med vannbytter før fisker skal i karet.

Hehe, ja, dette har jeg nå for lengst skjønt da, Silvershaded
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap