Hjelp til akvarium

Hei Hei. Jeg er ny her og har akuratt kjøpt mitt første akvarium. Så kommer til å spørre om en million spørsmål. Vil det beste for mine fremtidige fisker
Jeg har lest i en akvarie bok jeg har. Å der var det bilde av et filter med hull til å ha under sanden/stenene
Hadde akvarium når jeg var liten. Men aldri et filter neders i bunnen. Hadde ikke hørt om dette før jeg leste det i denne boken.
Leste at det renset akvariumet bedre? Er det vanlig? Er drt ulike type bunnfilter? Hvor får man kjøpt det? Billigst og best?


Hei, og velkommen til oss her på AF...vi skal prøve å hjelpe deg så godt vi kan til å bli en god akvarist

Ja, det fins slike bunnfilter. De var veldig populære for en del år tilbake, men brukes lite nå om dagen. Det de faktisk ganske bra til, er nano-kar på 35 liter og nedover med reker.

Så hva slags filter du bør skaffe er litt avhengis av hvor stort karet ditt er, og hvilke fisker du i utgangspunktet har tenkt deg ?
Mitt kar er på 54 L. Har tenkt på Pract Botia, kulefisk, Ap. Cacatuoides og Schistura. Passer disse sammen? Var umulig å få noe informasjon på dyrebutikken
Praktbotia går absolutt ikke i 54 liter. Dette er viltre fisker som blir ganske store og må ha svære kar med god plass å turne på. De vanlige Schistura-artene trenger også mye mer plass enn hva du kan tilby.

Kulefisk er ikke så godt egnet for selskapskar, de er glupske og relativt aggressive fisk som passer best i artsakvarium. Det er heller ikke en fisk jeg vil anbefale til nybegynnere, da de er ganske krevende å holde.

En Apistogramma-art kan du godt ha, i 54 liter bør disse få ha bunnen for seg selv. Så i tillegg vil jeg foreslå en stim med noen små tetra. Ta en sjekk i Fiskebasen, der kan du søke på din karstørrelse og se hva som passer. Hvis du skal ha Apistogramma, trenger du vann på den sure siden, så vil anbefale deg at det første du gjør er å skaffe deg dråpetester og sjekke vannverdiene du har i krana. Slik kan du tilpasse fiskevalget til vannverdiene, og har mye større sjanser for å lykkes.
Du bør også lære deg om innkjøring og vannverdier, du kan f.eks. starte her.

Sist, men ikke minst, vær svært forsiktig med å høre på råd fra folk i dyrebutikken...de er selgere først og fremst, og kan ofte veldig lite om akvaristikk og fiskene de selger. Unntak fins, mens de er få.



Tilfeldig bekjentskap
© Long Nguyen
Reklame for plussmedlemskap