Ikea kjøkkenbenk som akvariereol
Postet 22.03.15 kl 21:50
Inaktiv bruker
Tåler det over 700 Kg over tid kan det vurderes. Et 528-liters akvarium veier fort 700 Kg med egenvekten, grus, vann, røtter osv
Jeg hadde IKKE tatt den sjansen!
Jeg hadde IKKE tatt den sjansen!
Postet 22.03.15 kl 22:38
Postet 23.03.15 kl 15:55
Det kommer helt ann på hvilken type benkeplate du velger. På IKEA har de alt fra rimelige plater som bare er laminerte tynne plater med en spinkel ramme inni, og de har skikkelige benkeplater i heltre. Den i heltre vil egne seg godt om du bygger et stabilt nok rammeverk den hviler på. Men en 528 liter veier for 700 kg som macfish sier, så vær sikker på hva du gjør før du setter i gang med noe.
Postet 23.03.15 kl 18:10
Postet 23.03.15 kl 19:31
Nå er ikke jeg noe ingeniør, men et akvariet er sånn ca. 160 x 55 x 60 cm. IKEA kjøkkenbenken som jeg tenker på er delt i 3X60 cm og 1X50 cm, også kommer det en benkeplate på toppen. vil ikke de 700 kg deles ut over de 210 cm lange benkeskapene? Disse kjøkkenskapene er jo bare lagd av spon som er dekket i et noe plastbelegg, så jeg er veldig usikker selv. Noen andre tips til et akvariereol som er forholdvis høye?
Postet 23.03.15 kl 19:42
Torbjørn JørgensenLink til produkt, eller så blir det et umulig spørsmål.
Hei Torbjørn jeg tenke noe sånt:
Skap: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S99920194/
Plate: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50283054/
Postet 23.03.15 kl 19:46
Stephan SandemoseI ditt sted ville jeg først og fremst spurt IKEA om hvilken belastning platen er beregnet for. Stephan
Hei Stephan!
Ja det har jeg tenkt til, har bare ikke rotet meg til det. Skal høre i morgen. Men spørsmålet er om de har testet dette. Sikkert ikke så mange som har 700 Kg på kjøkkenbenken hehe
Postet 23.03.15 kl 19:48
Erik Borgen[QUOTE=Stephan Sandemose]I ditt sted ville jeg først og fremst spurt IKEA om hvilken belastning platen er beregnet for. Stephan
Hei Stephan!
Ja det har jeg tenkt til, har bare ikke rotet meg til det. Skal høre i morgen. Men spørsmålet er om de har testet dette. Sikkert ikke så mange som har 700 Kg på kjøkkenbenken hehe
Nei, det kan tenkes, men IKEA har ofte bakgrunnsdata for hvor stor belastning en plate eller et møbel tåler, uten at dette nødvendigvis er opplyst i katalogen.
Dersom de ikke har en slik opplysning, ville jeg valgt en annen løsning. (Jeg går ut fra at du også har vurdert gulvets bæreevne.)
Stephan
Postet 23.03.15 kl 19:57
Inaktiv bruker
Jeg hadde ikke att den sjansen. Produktene du linker til er laget i spon og det er mer porøst enn det materialet som benyttes i akvarimøbler, MDF som er mye mer kompakt og tåler mye mer vektbelastning enn spon.
Du gjør som du vil men jeg hadde ikke tatt sjansen på at det holder.
Du gjør som du vil men jeg hadde ikke tatt sjansen på at det holder.
Postet 23.03.15 kl 20:01
Endret: 23.03.15 kl 20:02
Nei, det kan tenkes, men IKEA har ofte bakgrunnsdata for hvor stor belastning en plate eller et møbel tåler, uten at dette nødvendigvis er opplyst i katalogen.
Dersom de ikke har en slik opplysning, ville jeg valgt en annen løsning. (Jeg går ut fra at du også har vurdert gulvets bæreevne.)
Stephan
det er på bakkeplan så det betong. Tror det skal klare de 700 kg ganske så greit
Stephan
det er på bakkeplan så det betong. Tror det skal klare de 700 kg ganske så greit
Postet 23.03.15 kl 20:08
MacFishJeg hadde ikke att den sjansen. Produktene du linker til er laget i spon og det er mer porøst enn det materialet som benyttes i akvarimøbler, MDF som er mye mer kompakt og tåler mye mer vektbelastning enn spon. Du gjør som du vil men jeg hadde ikke tatt sjansen på at det holder.
Hmmm ja du er inne på noe. Det som er så greit med de er selve skapopphenget så enkelt og greit. Er så mye jobb for en med ti tommeltotter og begynne med å bygget noe silsvarende selv tanken på å frese ut dørhengslene får meg til å fryse på ryggen. En tanke som har slått meg er å forsterke skapet selv. Hva trur du om det?
Postet 23.03.15 kl 20:12
Inaktiv bruker
Jeg ville kjøpt et som passer til størrelsen som er laget for å tåle belastningen, det vil ikke bli noe dyrere enn å kjøpe delene løse fra Ikea.
Da er det ferdig med dørhengsler, dører, gjennomføringer for slanger osv
Hvilen type akvarium er det?
Da er det ferdig med dørhengsler, dører, gjennomføringer for slanger osv
Hvilen type akvarium er det?
Postet 23.03.15 kl 20:19
MacFishJeg ville kjøpt et som passer til størrelsen som er laget for å tåle belastningen, det vil ikke bli noe dyrere enn å kjøpe delene løse fra Ikea. Da er det ferdig med dørhengsler, dører, gjennomføringer for slanger osv Hvilen type akvarium er det?
Det er Akvastabil effectline. Det som var tanken min var å ha en kjøkkenbenk med hjørne der sidene var 210 cm. Der hadde jeg tenkt å plassere 2 akvarium på 528 inn mot hjørne slik at det så ut som et hjørneakvarium. Hvis du skjønner hva jeg mener hehe. Jeg har disse aluminium reoler fra Akvastabil, men det synes jeg blir så lave.
Postet 23.03.15 kl 22:49
Inaktiv bruker
Skjønner hva du mener! Porsastativer kan du også lage selv, de selger delene på Webzoo. Du kan lage disse i den høyden du vil bare du lager mange nok avstivere for å fordele vekten på gulvet som jeg regner med at du har sjekket at det tåler belastningen.
Har sett slike løsninger du vil ha med et virtuelt hjørnekar og de jeg har sett har sett fine ut, men de er bygget på solide materialer.
Lykke til med prosjektet!
Har sett slike løsninger du vil ha med et virtuelt hjørnekar og de jeg har sett har sett fine ut, men de er bygget på solide materialer.
Lykke til med prosjektet!
Postet 24.03.15 kl 12:46