HJELP !! Haster - Apistogramma vijeta

Hei,
Er nybegynner og har et kar på 55 l.

Har 17 forskjellige tetraer og kjøpte et par apistogramma viejata. Det har gått kjempefint. Syns de var så fine og kjøpte et par til. Det går IKKE fint.
Den hannen som var der liker ikke den nye hannen slik at den bare blir liggende under en stein og tør ikke komme frem. Dette har snart vart en uke og den begynner å se pjusk ut.
Har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre. Vil det hjelpe å kjøpe flere hunner, iallefall en ?

I butikken sa de det gikk fint med 2 par men det stemmer ikke.

Haster med svar da jeg er redd fisken vil dø.
Det står et 110l til salgs til 1500kr som er i drift med filter uten fisk i Oslo inne på rubrikk..
LØP OG KJØP...
Du har altfor mange fisk i karet ditt..
Ja, skal man ha mer enn ett par dvergciklider, altså mer enn hann, må man ha mye større kar enn du har. Vil anbefale deg å fjerne den underlegne hannen og eventuelt skaffe et par hunner til.

Hvis du har 17 tetra av ulik art, blir det helt feil. Tetraer generelt er stimfisker og trenger selskap av sin egen art. De vil gjerne være minst 7-8 av hver.
Hei.

ett akvarium på 55 liter er for lite for mer en et par apistogramma.

Så det du bør gjøre er å fjerne den nye hannen og en hunne og levere dem tilbake på butikken.

Flere hunner vil ikke hjelpe, Apistogramma både hanner og hunner har territorium og 55 liter er egentlig i minste laget.

Lykke til med Apistogramma, en veldig spennende og fin fisk

Hilsen
RHD
Jeg er 100% sikker på at det du har er apistogramma macmasteri og ikke macmasteri. Hva jeg vet er det kun 2 stykker i Norge som har det riktige viejita. Jeg fikk mitt par i går kveld og har til nå desverre kun bilder av de i posen. Det du ser det lettest på er den røde kanten ytterst på ryggfinnen. Skal du ha to hanner av apistogramma i et og samme kar bør karet være stort. Jeg vil si minimum 250L
Ett råd jeg har sett ute på nettet er å bryte opp siktelinjene i akvariet (stener, røtter, dekor og planter), så hannene ikke trenger å se hverandre hele tiden. Skape gjemme steder. I naturen går disse av og til tett sammen, men man har null garanti for at det fungerer i akvarier med territorielle arter, spesielt om akvariet ikke er langt nok til at "taperne" i konkurransen om damene ikke får til å stikke unna, pga lite plass. Men apistogramma er funnet i naturen med noe sånt som tusen fisk på 5 kvadratmeter (med tykt lag av røtter og løv på bunnen). De KAN av og til opptre i tette kolonier.
Litt utenfor sammenligning, med naturen. I naturen har apistogramma muligheter til å stikke unna, i en 54L har de ingen mulighet til det samme hvor mye gjemme plasser du har. Har selv 20 arter med apistogramma og hatt apistogramma i ca 10 år. Apistogramma er en aret som trenger MYE plass selv om de er dver ciklider.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap