Noe å tenke på ved salg av akvarium

Har lest noen ganger nå, at når man skal finne ut av verdi på et akvarium er det noen som mener at man skal regne 10kr literen, synes dette høres litt rart ut, hva mener dere, skriver ett eksempler som dere kan se litt på.
Eksempel:
2 stykker har ett Juwel Rio 300 (300l) som begge har betalt 7998kr for, begge ønsker nå å selge det, å følger 10kr l regelen, verdien blir da 10x300=3000kr, men det ene er 2mnd gammelt og det andre er 10år gammelt.
Jeg spør dere, hvordan mener dere man skal finne ut verdien på ett akvarium?
a) 10kr l + evt ekstra utstyr/fisk
b) alder, tilstand, utstyr+ evt ekstra utstyr/fisk
Min personlige mening er b.
Det er ikke lett, det der. Selgere har ofte overdrevne forestillinger om verdien av brukte gjenstander.
For det første er det vanlig at ting som er brukt mer enn noen få uker faller til max 50% av sin opprinnelige verdi. Når det gjelder akvarier, er første spørsmålet om det er lekkasjetestet/tett. Så kommer selvsagt akvariets tilstand inn i regnestykket. Et eldre kar som er pent behandlet, uten riper i rammer og glass, er verdt mye mer enn et som er tre måneder gammelt og fullt av tegn på bruk. Etter min mening, da.

Så må man ta hensyn til om karet har topp/dekkglass, lys (gamle/nye rør ?), og eventuelt bord og nordets tilstand. Og tilslutt annet ekstra som filter (tilstand, merke ?), varmekolbe og annet stæsj.

Så for å si noe om prisen på et akvarium, mener ihvertfall jeg at man må helst se karet, og spørre ut eieren. Så får man ta en titt på bankkontoen sin..
Problemet gjelder mest for selger som skal finne en pris som noen er villig til å betale, men ikke så lav at folk står i kø .

Til syvende og sist er et brukt kar verd det den eventuelle kjøperen er villig til å betale for det. Hvis det er en uakseptabel pris for selger, får men prøve igjen om litt. Det er stadig nye mennesker som finner ut at de har lyst på et akvarium.

Ellers blir vel eksempelet ditt noe feil. Hvis det ene juvelkaret er 10 år gammelt, har eieren neppe betalt like mye for det som for et kar som var nytt for to måneder siden.

Rio 300 rommer faktisk 350 liter

Noe som skulle tilsi at det 2 måneder gamle karet bør prises vesentlig høyere - er jo at her gjelder fremdeles garanti & reklamasjon. Er ikke uvanlig at armaturer, varmekolber osv ryker.

Hadde lett betalt en tusing eller 2 ekstra for det nyere karet. Det samme gjelder for eventuelt ekstrautstyr - er utvendige filter innenfor garanti & reklamasjon er det verdt mer.

Ellers enig med de andre her.
Dette er vanskelig.
Noe som gjør at jeg kanskje velger et litt dyrere kar - er at det er i drift når det skal selges.

Betalte 1500,- for juvelkar 120 liter med bord og plastamatur, utvendig pumpe, varmekolbe,

Kunne fått tilsvarende størrelse kar mye rimeligere - men dette stod i drift og ble tømt da det ble hentet - og da er sjansen for lekasje mindre tenker jeg - enn om karet har stått kanskje et år eller mer.

Ser mange kjøper små kar 50-60 liter i dyrebutikk, med pumpe, kolbe osv osv ... og da blir det dyrt !! Så går de lei, vil selge - og er plutselig oppe i 600 kr + i pris .... mens andre omtrent gir bort det samme til 250 - 300 pga det er litt eldre. Og man ikke forventer å få full pris. Det koster jo ganske masse å kjøpe fra dyrebutikk - og når de selger videre tror jeg ikke de er klar over hvor fort det synker i verdi samenlignet med priser gjevnt over landet.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap