60 liter- antall fisk

Har et 60 liters akvarie med følgende fisk:

16 kardinaltetra
2 Scalare
2 Sterbas pansermalle
3 Corydoras aeneus
2 Ancistrus
6 Sebrafisk

Jeg lurer på om jeg kan ha flere fisk eller om karet nå er fullt?
Er dette fisker som fungerer bra sammen?
De to scalarene sloss hele tiden. Hva gjør jeg med dette?

PH-en er på 7,5 litt høyt for kardinaltetra, men det ser ut som om de trives. Vil dette være ok for de?

For det første så ville eg ikkje hatt 2 av ein cory og 3 av ein annen cory. Disse er stimfisk til egen art, altså at det burde vera minst 5-6 stykk av den eine sorten ikkje 5 til sammen av ulike coryar.

Scalare er ein fisk som treng plass rundt seg ikkje berre til å vokse men også til å "herske over". Er nok derfor dei kranglar.

Dei andre artane har eg ikkje erfaring med i det heile og skal derfor ikkje utale meg om dei. er garantert nokon andre som kan svare litt. Men eg syns at karet er overbefiska som det er.
hmm... hva gjør jeg da? Bør jeg kjøpe flere coryer? eller bare la karet stå som det står?
Et annet spørsmål:

Jeg har svart finkornet sand (1-2mm) er denne sanden egnet for coryer?
eg trur eg ville valgt ein av coryane og prøvd å fått til ei gruppe med den og heller solgt vekk dei andre.

Har du større kar eller planer om å ha større kar til scalarene?
Dersom svaret er nei til det ville eg nok solgt disse også og eventuelt tenkt i andre baner. Bruk søkjemotoren her inne i forhold til akvariestørrelse før du kjøper fisk og gjerne lese litt om dei på forhånd. Det er utrulig mange flinke akvarister her inne som er flinke å skrive om erfaringar med dyra sine.
Du har nok bommet litt med sammensettningen av fisk her:

Ingebjørg har helt rett, 60 liter ALT for LITE til scalare, disse skal du helst ikke ha i kar på under 250 liter.
Samme med corydorasene, disse burde du helst ha minst 6 stk av og ikke ha forskjellige arter, men gjerne ennå flere av en type. Søk på youtube så ser du hvor mange som stimer sammen.

Hvilken sebrafisk er det du har i karret? er det Sebraciklide? Denne blir opp mot 16cm og du kan jo tenke deg selv at disse er også alt for store for et lite kar på 60 liter.

I små kar på rundt 60 liter er det bedre å gå for tetra, levendefødene og lignende. Disse krever ikke så store kar for å trives og er heller ikke så dyre i pris.
Har denne sebrafisken: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6475. De blir bare 6,5 cm.
Jeg har blidt totalt misveiledet av de i min lokale dyrebutikk. De sa at scalarene gikk fint i 60 liter... Hva bør jeg gjøre med scalarene nå da?
Hvis du nettop har kjøpt scalarene ville jeg tatt dem tilbake til dyrebutikken og fått penga tilbake/ bytta i annen fisk.

Ellers ville jeg vurdert solgt/gitt dem bort. Gratis å legge dem ut for salg her og på finn.no
Har nå fått levert inn Scalarene til dyrebutikken. Men fikk bare en tredjedel av pengene igjen for de. Nåja, jeg kjøpte meg heller tre nye planter istedenfor nye fisker. Det var jo ganske mange fisk i karet fra før så tenkte det var det beste.
Andreas Nordvik
Har nå fått levert inn Scalarene til dyrebutikken. Men fikk bare en tredjedel av pengene igjen for de.


Hvorfor i all verden fikk du bare en tredjedel? Du skulle jo selvsagt fått tilbake de pengene du betalte for dem/evt 'gavekort' på summen.

Gjort er gjort, men jeg ville ikke benyttet meg av denne butikken igjen hvis jeg var deg. Høres ut som fryktlig dårlig service - sammen med lite kunnskap om fisk.
Enig. Jeg går nå til Zooservice da den er den nærmeste butikken. Her selger de ikke fisk da, men jeg kan kjøpe alt av utstyr til en rimeligere pris og med god service. Har lest mye positivt om denne butikken, og er selv fornøyd med de.
Vet ikke kvifor jeg bare skulle få en tredjedel av prisen for de, men gikk med på dette da jeg ikke ville sitte igjen med fiskene...
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap