Ikea-hylle kallax som akvariebenk?

Tror dere at hylla KALLAX fra IKEA kan brukes som akvariebenk til en 63-liter hvis man legger en hobbyplate i heltre oppå? (30-literen ved siden av på bildet skal i utgangspunktet ikke stå på samme benk). Hvis nei - noen måte å få det til på likevel (forsterke på noe vis)? Hvis ja - optimal plassering (sidene eller midt på), og dessuten - vil den tåle et kar til?
Inaktiv bruker
Denne serien er laget av papp og vil IKKE egne seg til akvarum av noen størrelse. Hvis du ser på sidene er toppen lagt inn mot sidene og den hviler ikke på toppen av sidene noe som hadde gjort den "litt" mer stabil.
Hvis du absolutt skal bruke denne og vil vite hva du må gjøre for å forsterke den, skift ut ALLE delene med noe som er sterkere!
Haha, da er vel hele poenget borte ja, hvis jeg må bygge den på nytt... Og det var vel egentlig det jeg trodde også. Men måtte jo prøve å spørre om det var noe håp, hvilket det antakelig ikke er ;-D Tenkte at å legge en plate oppå ville fordele vekten nedover i de vertikale delene, men det hjelper jo ikke mye hvis disse uansett ikke tåler vekten. Æsj og LOL!
Inaktiv bruker
Invester i et skikkelig akvariebord, du finner nye fra ca kr 500.- og oppover og det er sikkert en del brukt på Rubrikksidene her på forumet og på Finn.no
Jeg har brukt en sånn benk hjemme til et akvarium på 54 liter. Det var plassert på den ene enden. Hadde det vel der i 1 - 1 1/2 år. Hadde også en 100-liter på samme hylle, bare mindre (den som har fire rom). Den sto vel der ca 1 år, så bytta jeg med en 54 liter der også.
Ikke noen problemer med noen av hyllene så lenge vi brukte de.
Det er jo litt støtte i midt-deleren.
har et 110liters kar på min kallax hylle med 8 "rom" fra ikea, ikke noe problem.
Har fylt opp rommene med esker, vet ikke om dette er med å bidra til at den blir mer stabil, men funker utmerket.
Jeg har 60L på en 2x2 Kallax, det går veldig bra her, men så hviler topplata på sidestøttene på den
Inaktiv bruker
Ikea skriver selv at maks belastning er 20 Kg på skapet og 13 Kg på hyllene.
Skapet er laget av tynn finér og resten inne i skapet er faktisk papir i honyecomb, ikke papp som jeg skrev i tidligere post.
For all del, det er bare å ta sjansen på at det holder...
Litt overrasket over å høre at flere bruker denne, faktisk! Andey og Maay - hvor lenge har dere brukt disse som benk? Høres jo litt risikabelt ut når det er laget av papir, som MacFish skriver? Noen forklaring på hvorfor det funker??

Den hylla ble jo ikke kjøpt som akvariebenk, såklart. Er litt i beit for et sted å plassere karet, men en plutselig kollaps og vann overalt er selvsagt det siste jeg vil ha. Så jeg får nok bygge noe selv eller kjøpe noe bedre, og skvise det inn et eller annet sted.
Inaktiv bruker
Lekkasjer er IKKE moro, har opplevd dette to ganger, en gang med et 1500-liter og nå sist gang med et 165-liter. Vann ser fint ut når det er innestengt i et akvarium men ikke fullt så fint når det ikke vil være der lenger....
Kuledrøm
Andey og Maay - hvor lenge har dere brukt disse som benk? Noen forklaring på hvorfor det funker??


Har et 110liter kar stående på en isopor plate på cirka 2 cm. Innbiller meg at denne tar imot vannsøl fra karret og at hylla ikke blir påvirket av fukt.
Har stått sånn et halvt års tid og ser ingen tegn til ytre påvirkinger av å ha hatt karret på den.

Langsiktig ( mer enn 5 år ) ville jeg nok ikke hatt et akvarium oppå kallax hylla på grunn av kvaliteten på hylla, men du må jo bruke hodet å se litt ann også. Hvis du ser noe tegn til svikt blir man jo nødt til å flytte karret.

Det viktigste må jo bli at du ikke går å dytter på den fram og tilbake sånn at den gynger, da vil jeg tro at det er større sjanse for at den kan kollapse, men jeg har flere hyller etter hverandre som jeg tror gjør den mer stabil og mindre utsatt. har også fylt opp alle rommene i hylla med esker.

Grunnen til at jeg bruker det er rett og slett at det passet såpass bra med lengden og bredden på karret at jeg ikke gadd å kjøpe eget akvariebord. Hvis du er av den nervøse typen så ville jeg ikke anbefalt å bruke kallax hylla. Men jeg er helt sikker på at hvis du plasserer karret på 63 liter i mitten med en plate/isopor/underlag under, så vill dette gå helt fint.

Hvis jeg var deg ville jeg ihvertfall prøvd å fylle opp karret med bare vann for å se hvordan hylla reagerer. Så får du se selv hva du syns og bedømme om dette er noe du vil ta sjansen på.
jeg har eit 90l og eit 50l på ein slik benk. har gått bra til nå
Det er jo ikke noe problem med jevn belastning på disse møblene. Direkte slag med hammer ville jeg kanskje vært noe skeptisk til, såklart. Hvor lenge de har vært i bruk? 3-4 år kanskje.
Og de tåler en vannsprut eller 20 også. Man skal jo uansett tørke bort vann man griser på møbler, og ikke la det ligge der å trekke inn til det tørker av seg selv.
Hylla ble testa med nærmere 200kg (menneskelig) belastning før bruk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap