- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- "hai" fra amazonas?
"hai" fra amazonas?
Jeg holder på å gjøre akvariet mitt klart til fisker og tiden nærmer seg, der jeg kan ha i fisker.
Jeg har tenkt meg å ha Apistogramma Agazizzi (husker aldrig om det er s eller z og hvor) som "primær" fisk.
Jeg har lovd datteren min og stesønnen, at de kan få velge seg en fisk hver (art altså, antallet avhenger av arten, de velger).
Datteren min har valgt seg neontetra, som er heilt greit for meg og som skulle passe greit i akvariet.
... men stesønnen min har straks valgt, at han skal ha en hai. Det er jo ikke så enkelt, da skikkelige haier (som egentlig er det han har lyst på) ikke passer i ferskvannsakvarium (eller i akvarium i det heile tatt)
Jeg prøver å skape litt biotopakvarium, så jeg lurer på om noen har tips til "hailignende fisk" - gjerne fra Amazonas eller området runt. Akvariet er 126l, så det er ikke kjempestort...
Jeg HAR sørget for å forklare at jeg har vetorett uansett hva de får av ideer
Jeg har tenkt meg å ha Apistogramma Agazizzi (husker aldrig om det er s eller z og hvor) som "primær" fisk.
Jeg har lovd datteren min og stesønnen, at de kan få velge seg en fisk hver (art altså, antallet avhenger av arten, de velger).
Datteren min har valgt seg neontetra, som er heilt greit for meg og som skulle passe greit i akvariet.
... men stesønnen min har straks valgt, at han skal ha en hai. Det er jo ikke så enkelt, da skikkelige haier (som egentlig er det han har lyst på) ikke passer i ferskvannsakvarium (eller i akvarium i det heile tatt)
Jeg prøver å skape litt biotopakvarium, så jeg lurer på om noen har tips til "hailignende fisk" - gjerne fra Amazonas eller området runt. Akvariet er 126l, så det er ikke kjempestort...
Jeg HAR sørget for å forklare at jeg har vetorett uansett hva de får av ideer
Postet 29.03.15 kl 15:07
Postet 29.03.15 kl 16:59
Postet 29.03.15 kl 17:21
Postet 29.03.15 kl 18:24
Kan tenke meg at han ønsker seg en fisk med tøft utseende, og ikke nødvendigvis en hailignende sak. Kanskje en ancistrus tilfredstiller kravene til poden Vis han noen bilder og se om det kan være en bra erstatning. Om du skal ha Apistogramma så holder det med en enkelt ancistrus siden begge artene holder til ved bunnen.
Sølvhai og haimalle, er ikke egentlige haier heller, de har bare hai i navnet, og de egner seg ikke i vanlige akvarium i det hele tatt egentlig siden de behøver veldig store akvarier som voksne. Det finnes ekte haier som lever i ferskvann, men selv den minste av de blir mer enn 70 cm lang, for stor for ditt akvarium, og umulig å få tak i
Sølvhai og haimalle, er ikke egentlige haier heller, de har bare hai i navnet, og de egner seg ikke i vanlige akvarium i det hele tatt egentlig siden de behøver veldig store akvarier som voksne. Det finnes ekte haier som lever i ferskvann, men selv den minste av de blir mer enn 70 cm lang, for stor for ditt akvarium, og umulig å få tak i
Postet 30.03.15 kl 14:01
Tante Astrid... Om du skal ha Apistogramma så holder det med en enkelt ancistrus siden begge artene holder til ved bunnen...
Apistogramma hviler/"sover" på bunnen om natta. Nattaktive maller som Ancistrus vil fortyrre dem, og jage dem opp i de øvre vannlag, igjen og igjen, hver eneste natt. Slikt produserer stress, som i ytterste konsekvens er dødelig.
I tillegg vil større maller okkupere tilgjengelige huler og skjulesteder på den begrensede bunnflaten, og spise opp ethvert egg som dvergciklidene eventuelt ville produsere, dersom de får tak i dem.
Større maller enn Otocinclus sammen med Apistogramma er ingen god kombinasjon.... og de finnes normalt ikke på akkurat samme sted i naturen heller.
Postet 30.03.15 kl 16:37
Endret: 30.03.15 kl 16:37
Postet 30.03.15 kl 16:45
Postet 30.03.15 kl 17:32
Takk for forslag så langt. I dag var vi en liten tur forbi dyrebutikken og han fannt tigerbarber veldig spennende. Jeg har sjøl tenkt på øksefisk (og de er jo høyt oppe og plager ikke apistogrammaerne). Det tøffe utseende er klart det viktige, så at den ligner på en hai er bare det han har kastet kjørligheten sin på inntil videre
Ja, jet vet at tigerbarber har hjemme i Asia, så det viser vel bare at han ikke nødvendigvis MÅ ha noe som ligner på hai, bare noe som han synes er tøft eller kult
Ja, jet vet at tigerbarber har hjemme i Asia, så det viser vel bare at han ikke nødvendigvis MÅ ha noe som ligner på hai, bare noe som han synes er tøft eller kult
Postet 31.03.15 kl 17:43
Postet 31.03.15 kl 20:04
moffe...Jeg har tenkt meg å ha Apistogramma Agazizzi (husker aldrig om det er s eller z og hvor) som "primær" fisk. ...Jeg prøver å skape litt biotopakvarium, så jeg lurer på om noen har tips til "hailignende fisk" - gjerne fra Amazonas eller området runt...
Både Nannostmus unifasciatus:
og Nannostomus harrisoni
har hai-lignende kroppsform, og passer utmerket sammen med Apistogramma. Da vil biotop-aspektet ivaretas også.
Og om det er tøffe saker han er opptatt av, er vel for eksempel denne tøff nok, selv om den er i miniatyr (Apistogramma sp. "Cruzeiro"):
Siden du har bestemt deg for Apistogramma, håper jeg du har brukt fin sand som bunnsubstrat, og at du har testet og funnet vannet ditt egnet...
Lykke til!
Postet 01.04.15 kl 01:56
Endret: 01.04.15 kl 01:57
Takk for tips alle!
Jeg tror poden har lagt seg fast på øksefisk - om det blir akkurat stripet kommer litt an på hva som går an å skaffe rimelig her i området.
Apistogrammaerne (Cruzeiro) ser kule ut, men han kjøpte øksefisken ganske fort (dem hadde jeg vurdert uansett, men det trenger han ikke vite ) Nannostomus'erne er fine/kule og!
Otocinclus kjente jeg ikke til (jeg har vært borte fra akvariehobbyen i runt 20 år), men dem vil jeg vurdere som algespisere - de var jo fine og så er man over problemet med store, nataktive maller.
Og ja, Tom C, jeg har fint sand (biltemasand), som er valgt med tanke på apistogramma
Jeg tror poden har lagt seg fast på øksefisk - om det blir akkurat stripet kommer litt an på hva som går an å skaffe rimelig her i området.
Apistogrammaerne (Cruzeiro) ser kule ut, men han kjøpte øksefisken ganske fort (dem hadde jeg vurdert uansett, men det trenger han ikke vite ) Nannostomus'erne er fine/kule og!
Otocinclus kjente jeg ikke til (jeg har vært borte fra akvariehobbyen i runt 20 år), men dem vil jeg vurdere som algespisere - de var jo fine og så er man over problemet med store, nataktive maller.
Og ja, Tom C, jeg har fint sand (biltemasand), som er valgt med tanke på apistogramma
Postet 04.04.15 kl 21:30
Postet 04.04.15 kl 22:43