Skjev vektfordeling på bunnglasset

Kan man bygge opp fjell og lignende på ene siden av bunnen som man vil uten at det er fare for glasset, eller er det vanlig å bruke fake, eventuelt lette typer stein?
Så lenge karet er vatret har ikke belastning noe å si. Det være sagt må du bygge opp slik at steinen ikke er i direkte kontakt med glasset. Er litt artikler om innredning her og på nett. Lykke til
Jeg har et akvarium på 200 cm der det er en større steinsamling på den ene siden og mer beplantet og stort sett sand på den andre siden. Det har gått greit så langt. Jeg har isopor under steinene. Malawiene har gravd noe fælt i det siste, og hult ut hele steinhaugen, så nå er de nede på isoporen.
Hm, takk! Har ikke tenkt på at jeg kan bruke isopor under for å bygge høyde.
Fremgangsmåte ved bruk av mye stein:

1 Legg en bunnmatte, (event isopor) som dekker hele bunnen
2 Sett opp steinene slik du vil ha dem
3 Fyll på sand

På denne måten beskytter du glasset for steinene, og har du fisker som graver i sanden så kommer ikke steinene til å flytte på seg siden sanden kom på til slutt.
Tusen takk for tips! Så bunnmatten må ikke limes til glasset/være 100% tett? Gjør det noe om det kommer til vann mellom dette og glasset? Innbiller meg at det blir uønsket alge-eller bakterievekst eller noe, men tar kanskje feil.
Det må ikke limes på nei, det blir rimelig tett når du fyller på sand/grus
Isopor eller annet vil bli tynget ned av sand og stein. Jeg ser ingen grunn til å lime den fast til bunnen. Dette blir bare gris, et h... når du ev. skal fjerne, og jeg kan aldri uansett tenke meg at det blir helt tett. Dessuten bor det massevis av gode bakterier i substratet som bidrar til vannkjemien og som du vil ha, men du vil vel trolig ikke få "alger" i bunnlaget.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap