Bør jeg vaske gamle filter før jeg tar dem i bruk igjen?

Jeg har akkurat kjøpt meg to brukte 64 L akvarier.
Det er ca 6-8 mnd siden disse akvariene var i bruk sist. Selger hadde latt "pumpegørret" være igjen I pumpene, men var usikker på om kulturen var for gammel. .Bør jeg vaske filter/pumpe eller kan jeg bruke disse?

Forøvrig har jeg vasket det ene akvariet og pumpe/filter.. Dette akvariet har jeg fylt med vann..og grus (stort sett skylt grusen fra tidligere bruk)ikke planter.
I dette akvariet har jeg hatt i aquasafe (tetra)..flaske fulgte med kjøpet.
På dyrebutikken i går kjøpte jeg en flaske "easystart " er det det samme eller jeg ha oppi "easystart" også?

Tar i mot tips,råd og innspill. ??
På overflaten av vannet er det noen små små fortettede flekker. Kan det feks Være små grønnsåpe rester?
Ha ha ha.. tok på meg brillene og ser at det bare er rusk..og litt hunde hår.
Kulturen i filer er nok så døde som det går an, er bare å skylle dem godt i vasken.
Dette karet må kjøres inn, noe som tar ca 5-6 uker.
Les fiskeløs innkjøring med salmi metoden. (link)

Såpe? Har du vasket med såpe? Da MÅ du vaske ALT på nytt, uten såpe. Om bøtten du bruker har vært såpe i, da vil jeg anbefale deg å kjøpe ny, som kun skal brukes i akvariet.

Vil også anbefale deg å ikke høre så mye på dyrebutikkene, de tjener på dine feil.
Deres råd er oftest ikke bestandig de beste du kan få.
Takk for svar!
Tenkte at det kom fra bøtta.. og ble litt usikker på om det kunne kom fra svampen jeg brukte.. vasket kun med vann svamp og mikrofoner kluter..
Tok på meg briller og ser at det kun er rask og rusk og HUNDE HÅR faktisk.. men for sikkerhets skyld skal jeg tømme.
Og kjøpe egen bøtte.. bøtta jeg brukte er ganske ny..men brukt slik at jeg har skykt/vasket den.
Hei, og velkommen til AF og akvariehobbyen !

Filterguffe som har stått i et kar uten vann og sirkulasjon i 6 måneder, er råttent. Dette er absolutt ikke brukbart. Pumpene bør rengjøres omhyggelig og få nye filtermedier.

Før karene er innkjørt må du ikke ha i fisk. Du bør lese deg opp om innkjøring og vannverdier. For eksempel kan du begynne her. Normalt tar innkjøringen 5-6 uker. Du kan også søke på "innkjøring" og "oppstart" her i forumet, så vil du få opp masse tråder med informasjon rundt hva andre har opplevd og de spørsmål som dukker opp.

Hvis dyrebutikken påstår at du kan sette inn fisk etter noen dager bare du kjøper "vidundermiddel X", så ikke tro på dette. Ansatte i dyrebutikker har ofte svært lite kunnskap om akvaristikk og fisker, de er selgere først og fremst og sprer masse uriktig informasjon som vil gi fiskedød. Dette gjelder også hvilke fisk som passer sammen og hvilke krav hver art har til akvariestørrelse og vannverdier. Så ikke kjøp fisk på impuls, men sjekk først her i Fiskebasen, som har informasjon om alt dette.
Takk for flott velkomst i akvaforum!
Flotte råd.
Joda jeg fikk råd om at jeg kunne starte med fisk raskt/med en gang. Men kjøpt akvariene for to dager siden og var heldigvis ikke klar for h verken fisk eller planter.. og ville også sjekke litt rundt først.

Egentlig kunne det vært interessant å starte det ene akvariet etter 14 dager og bruk av easystart på dag 1-7-14 (12 ml pr gang). Og ett etter 5-6 uker. Utålmodig og de "dyre dråpene" er alt kjøpt inn.

Starte med 10-12 neontetra kanskje?
Fikk kjøpt to slike 64 L akvarier med sand og dette utstyret for 750.-
det ble for fristende..
Mange år siden sist akvarie.. det var på 250 L. Og endte sine dager etter en flytting.
Blixyztar
Starte med 10-12 neontetra kanskje?

For å velge fisk er det beste å gå etter vannverdiene (Surhet og hardhet. "PH, GH".)
Det du trener da er tester, JBL Dråpetest er å anbefale. Strips/Sticks er bortkastet penger. Dyrebutikkene kan også teste vannet, men det er ofte veldig dårlige svar man sitter igjen med da. Så det beste er å teste vannet selv.
Det er også veldig nyttig når du driver med innkjøring, for å teste Nh3/4 No2 og No3, så du ser når karet er klart for fisk og dyr.
Før du planlegger fisk, bør du som sagt sjekke om arten(e) passer i vannet ditt. Så første punkt på programmet bør være å anskaffe dråpetester og teste kranvannet ditt. Det er alltid enklre å anpasse fisken til vannet, enn omvendt. Særlig for en nybegynner er det uheldig å starte med å trikse med vannverdiene. Har du surt og bløtt vann i krana, passer neontetra bra.

Hvis du leser om salmi-metoden, vil du også finne ut hvordan du avgjør om vannet er klart for fisk, uansett om du velger den ene eller den andre innkjøringsmetoden. Men dråpetester er alfa og omega...både for innkjøringen og senere drift av akvariene. Du trenger tester for pH, GH, KH, NH3/NH4, NO2 og NO3. Ikke kjøp strips/sticks, disse er ikke pålitelige.
Da har jeg lest salmiakk metoden. Skal rote rundt og lese mer og igjen.
Har fått med to dråpe tester på ph og NOW
Så da treger jeg 4 tester til.

Hvor mange planter trenger sånn ca på 64 L.
Slammer man og i så fall hvor ofte et 64 L akvarie?

Hvor ofte og hvor mye skifter man vann?

Aner ikke hva slags vann jeg har.. bare at det er veldig friskt og godt. Kjøpte huset for 3 mnd siden.. har privat brønn sammen med 6 andre. Skal bli spennende å teste vannet her.
Hvor mange planter du trenger kommer helt an på hva slags planter vi snakker om. Stilkplanter kan stå relativt tett og danne plantesnar, mens planter med større rotnett (rosett-planter) behøver bedre plass rundt hver plante. Vil anbefale noen hurtigvoksende planter nå i oppstarten...disse hjelper til med å forbruke næringsstoffer og holde vannverdiene i orden. Dette kan f.eks være gulrotgress, vasspest og Limnophila sessiflora. Sjekk i Plantebasen

Når karet er innkjørt, bytter man gjerne 30-50% vann ukentlig. I denne forbindelse suger man opp slam og rusk fra bunnlaget med en eller annen form for hevert (selv bruker jeg bare en slik som anvendes til vin- og øl-brygging).

Hvis du har egen brønn, er det muligheter for at vannet ditt kn ha ganske høy pH og mineralinnhold/hardhet. I så fall kan det være du må angripe ditt fiskevalg på en litt annen måte.

PS.: Du hadde da en overskrift ?? Husker ikke hva det var, men gi meg beskjed, så skal jeg sette den tilbake.
Takk for gode råd!
Husker ikke eksakt overskrift.
Omtrent som det som står nå..
Ja man bør vaske filtrene så lenge bakterie kulturene er døde. Så da må man kjøre de inn igjen
Og bruk aldri bøtter eller annet som det har vært såpe i til akvariet. Du trenger egne akvariebøtter som ikke brukes til annet
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap