Svarte alger?

Hei plantene mine er fulle av svarte prikker/flekker. Har en stund bare fjernet de bladene som har hatt det, men nå har det tatt helt av. Hva gjør jeg?! Er alternativet å ta vekk alle plantene og kjøpe nye kanskje?
Gjetter at dette f.eks. gjelder Anubias ?
Å bytte ut plantene hjelper ikke, du vil få algene tilbake ganske fort.
Alger er dessuten ofte et problem i relativt nystartede kar som ikke helt har funnet "roen" og balansen og plantene ikke er så veletablerte.

Saktevoksende planter som Anubias har lett for å samle på seg slike alger. Men rent generelt kan man si at alger er normalt i et akvarium, innen rimelighetens grenser. Du finner ikke ett eneste akvarium som er 100% algefritt. Men når alger tar overhånd, skyldes det gjerne en ubalanse i forholdet mellom lys, næring og CO2. For mye eller for lite av ett element gjør at plantene vokser dårlig, og det gir algene en fordel. Der plantene vokser optimalt, blir det sjelden mye alger. I tillegg er vedlikeholdet i karet i karet et viktig poeng, for mye biologisk smuss er noe algene digger,,,de kan nemlig bruke organsike næringsforbindelser, særlig med fosfor og nitrogen, som plantene ikke kan anvende.

Disse svarte flekkene kan også ha noe med at en sentvoksende plante sitter på feil sted, i for mye eller for lite lys. Du kan Børste disse forsiktig vekk med en tannbørste på planter med tykke blad. Blir det for ille, slik at bladet begynner å dø bort, må det fjernes. Vær nøye med vannbyttene, og omhyggelig med slamsuging. Og ikke mat fiskene for mye...råtnende matrester er ødeleggende på mange måter. Hvis du har overvekt av saktevoksende planter som Anubias og Javabregne, lønner det seg å få inn en del hurtigvoksende stilkplanter.
Tusen takk for svar! Det var mange gode tips så utrolig mye kunnskap du har!!! Ja jeg har anubias også. Det som er, er at de andre plantene mine faktisk har vokst veldig mye synes jeg, så det ser ut som de har nok næring. Hadde oppi substrat før jeg tok i sand. Vannbytte har jeg hver uke, og jeg slamsuger samtidig. Men jeg føler at jeg ikke kommer til overalt, fordi den som suger opp er så stor, har du noen gode tips til slamsugere som kommer godt til mellom stener og planter? Jeg har også kuttet ned på foringen, måtte prøve meg frem litt i starten
Da er det egentlig ikke så stor grunn til bekymring
Fjern alger fra angrepne blader, og ikke gi deg. Før eller siden retter det seg til, hvis du følger vannbytter og slamsuging. La Anubias ha skygge fra høyere planter.

Det enkleste verktøyet til slamsuging, etter min erfaring, er en helt enkel hevert slik som anvendes til øl- og vin-brygging. Den kommer man stort sett til med overalt. Det er en viss teknikk med slamsuging, og alle har sikkert sin egen. Det jeg pleier å gjøre er å bruke en skrape med langt skaft. Med den virvler jeg opp litt smuss fra bunnen, og så styrer jeg hevert-røret med andre hånda. Da får jeg ikke så mye sand med. Eneste ulempen med denne heverten er at den kan gå tett hvis man får inn stein og planterester...så man må passe på dette. Går den tett, blåser jeg den ut...
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap