Levendefor og agurk?

Hallo alle gode akvarist hoder! Jeg sitter og prøver å lese meg opp på gode for typer osv. Og merker at jeg blir bare mer og mer forvirra, mange forskjellige måter å gjøre det på har jeg skjønt, og derfor velger jeg å spørre slik at jeg kanskje kan forstå litt mer. Jeg har lenge foret karret mitt med flakfor og litt forsne røde mygglarver. Og har forsåvidt lyktest med det! Men har lest at det er lurt å fore med agurk og levendefor, når det kommer til agurken: Hva tenker dere om det? og hvordan skal den da eventuelt "tilberedes"? Når det gjelder levendefor så er jeg ganske lost, er ganske mye rundt omkring, men finnes det noe sted man får tak i "ufrosset" larver osv? (ja skjønner at dette kan virke som et litt dumt spm :P ) Gjerne da røde mygg larver, fordi Coryene mine elsker dem, men har sett i noen filmer på Youtube blant annet at de spreller som bare det noen av disse larvene, så er det noe man kan få tak i ufrosset?

Takk for god hjelp for en entusiast som ofte kan føle seg litt lost noen ganger. :P
Gir både agurk og squash til mine ancistrus, noe som faller veldig i smak.
Det eg gjør er at eg kutter en stor bit, deler den i to, og tar en skje igjennom nederst slik at den holder seg nede, som vist på bildet eg tok.
Agurk og squash trenger ikke tilberedes. Bare kjør en gaffel inn i ei skive og slipp det i akvariet. Uten gaffel flyter det bare. Broccoli og andre litt hardere grønnsaker bør kokes litt møre først. Husk at slikt ikke bør ligg for lenge i karet. Om du fôrer på kveld, fjern det som ikke er spist morgenen etter.

Når det gjelder levende fôr av de typene du dyrker selv så må du få tak i en startkultur hos noen. Sjekk i Rubrikk eller legg ut en annonse selv.

Artemia-egg får du kjøpt der du kjøper annen tørrmat. De kan du klekke selv og mate med.

Du kan også fange mat i naturen nå i sommerhalvåret, slik som mygglarver.

Hvilke levendefôr du skal velge, kommer an på hvilke fisker du har og hva du har lyst til å prøve ut og får tak i. Oppskrifter på hvordan kulturene holdes i live osv finner du antagelig ved å søke her inne. Vet det ligger en del info i artikkelsamlinga også.

Lykke til!
Andre gode grønnsaktyper er skrellede forvellede erter, forvellet spinat og brennesle, og spirulina.
Takk for gode svar dette må prøves ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap