Slørhalene mister halen sin!

Hei.
For fire uker siden fikk jeg fisker i akvariet mitt.
X2 slørhaler , en platy og en sajica cichlide. Gikk til dyrebutikken idag med bilde av halene til slørpikene og fikk beskjed om at de så spist av. På dagtid? Nei. Natt? Mest sannsynlig.
Hvem er så skyldig? sajica cichlide eller platy? Platyen har alltid virka fredelig, men sajicaen jager på platyen av en eller annen grunn..
Poenget med spørsmålet om hvem som er skyldig er at jeg har et akvarie på 6l, og her må enten slørhalene være i,i to uker ca... Ellleeer så må vi satse på en skyldig. sajica cichlide Eller platy.
En sajica cichlide kan nok overleve i to uker oppi der, også platy, men to slørhaler? Kanskje ikke like sannsynlig at det går, og ikke noe jeg ønsker...
En av de andre må uansett forflyttes slik at jeg kan starte effektiv behandling med salt, så de får halene sine tilbake. Tips?!??????
Ciklidene uten tvil. Dette er en uheldig blanding av arter. Ciklider er hissige, slørhaler er treige og som gullfisk så liker dem best kaldt vann. Platy kan også nappe, tviler på at de er skyldig denne gangen. Du burde lese deg mer opp på hvilke fisk som kan og ikke kan gå sammen, hvilke som krever hva, av vannverdi og plass. Dette "aakvarie" på 6L er dessverre for lite for noen som helst fisk.
Forstår jeg deg riktig...er akvariet på 6 liter ? Ingen av fiskene burde holdes der...ingen fisker av noen art. Du burde snarest skaffe deg et MYE større akvarium, eller finne et annet hjem til dem.
Skjønner heller ikke helt hvorfor du tror salt er "effektiv behandling" av oppspiste haler ? Fiskene trenger tid og fred og ro i gode omgivelser med god vannkvalietet, slik at halene kan vokse ut igjen.
OPPKLARING I UTYDELIGHETER!

- hovedakvarie = 70l
- reserveakvarie = 6L (mitt første..)
- skrev salt her.. Det er snakk om Ektozon, ikke salt. .. (Sorry)
!!

SilverShaded
Forstår jeg deg riktig...er akvariet på 6 liter ? Ingen av fiskene burde holdes der...ingen fisker av noen art. Du burde snarest skaffe deg et MYE større akvarium, eller finne et annet hjem til dem. Skjønner heller ikke helt hvorfor du tror salt er "effektiv behandling" av oppspiste haler ? Fiskene trenger tid og fred og ro i gode omgivelser med god vannkvalietet, slik at halene kan vokse ut igjen.


70l er hovedakvariet.. Den som vi har som ekstra er bare på 6! Alle verdier er riktig, har målt typ hver dag nå i en uke.. Bytter vann gjevnt også. "Saltet" er Ektozon. Hu i butikken sa det var en type salt, meeen... Ser nå at det ikke er det, sorry! Grunnen til bruk av det er at halene er så korte nå at infeksjoner og div kan forekomme lett.
Samt fikk vi beskjed at det ville hjelpe på at fiskene skal kunne vokse tilbake i sunn tilstand..
Meløysaltvann
Ciklidene uten tvil. Dette er en uheldig blanding av arter. Ciklider er hissige, slørhaler er treige og som gullfisk så liker dem best kaldt vann. Platy kan også nappe, tviler på at de er skyldig denne gangen. Du burde lese deg mer opp på hvilke fisk som kan og ikke kan gå sammen, hvilke som krever hva, av vannverdi og plass. Dette "aakvarie" på 6L er dessverre for lite for noen som helst fisk.



Neineinei.. Jeg har et på 6 de KAN være oppi, hovedakvariet er på 70 l...
Leste om den cikliden på nett og div, + her... Skulle visst være en fredelig fisk! Og artvenn var faktisk gullfisk ( ja , det er ikke garanti eller alltid riktig). Da jeg kjøpte den så fikk jeg også besljed om at den var rolig og ikke en som var spesielt hissig.. Platyen derimot har hatt en annnen platyvenn, den nappa masse! Måtte levere tilbake til butikk.
Den som er igjen er kjempe rolig, jager ingen eller noe... Den andre cikilden jager som sagt.
-Frida
Plussmedlem
enavdem
"Saltet" er Ektozon. Hu i butikken sa det var en type salt, meeen... Ser nå at det ikke er det, sorry!

Jo, det er salt. Over 99 % er NaCl. Altså vanlig bordsalt. Men selvfølgelig til en helt annen pris ...
Loomis
[QUOTE=enavdem]"Saltet" er Ektozon. Hu i butikken sa det var en type salt, meeen... Ser nå at det ikke er det, sorry!

Jo, det er salt. Over 99 % er NaCl. Altså vanlig bordsalt. Men selvfølgelig til en helt annen pris ...
Javell, ja. Fant det ikke skrevet på pakka, bare at det var for saltvannsfisk eller ferskvanns. Så derav tenkte jeg at det ikke var salt likevel,men da vet jeg det!
Skal levere cikilden tilbake idag, så håper ting bedrer seg. Blitt roligere i akvarie etter at vi tok den ut.
Masse akvarieremedier som bare er superbillige kjemikalier til en latterlig høy pris, og med reklame som omtaler det som et nærmest magisk "spesialprodukt". pH+ er f.eks. bare natron... ompakket og med dertil hørende pris.

Et 70-liters er også alt for lite til slørhaler, og faktisk i minste laget til sverddragere også.
Spennende å se om butikken tar tilbake fisken etter så lang tid.
SilverShaded
Masse akvarieremedier som bare er superbillige kjemikalier til en latterlig høy pris, og med reklame som omtaler det som et nærmest magisk "spesialprodukt". pH+ er f.eks. bare natron... ompakket og med dertil hørende pris. Et 70-liters er også alt for lite til slørhaler, og faktisk i minste laget til sverddragere også. Spennende å se om butikken tar tilbake fisken etter så lang tid.


Har tanker om å oppgradere etterhvert når plassen blir for liten oppi der, kanskje neste mnd omså. De er enda relativt små, så anså 70 som passende.. Vet ikke helt reglene for slikt, om man MÅ starte med akvarie på noen hundre l, eller om man kan bevege seg gradvis.
Vel, igår før jeg la meg var slørhalen fin, utenom halen som tydelig er nappet på, men idag... den har fått svarte prikker. Finner ingenting om dette på forumet når det kommer til sykdommer, bare hvitprikk, men det har de ikke hatt... What is going on?!
Lagt ved bilde så du kan se..
Ser ikke så mye på bildene. Er flekkene opphøyde ?
SilverShaded
Ser ikke så mye på bildene. Er flekkene opphøyde ?

nei, tror ikke det.. ser mer ut som om finnen bare har ''svartna'' i form av å få prikker.. de befinner seg liksom på enden av finnene.. Legger ved et nytt bilde , kanskje du ser mer på det..
Da er det nok ikke Black Spot disease. Jeg ville ikke bekymre meg så mye før den eventuelt får dem på kroppen. Dette er tydeligvis på de skadede delene av finnene.

Er også interessant å vite hva slags vannverdier du har ?
SilverShaded
Da er det nok ikke Black Spot disease. Jeg ville ikke bekymre meg så mye før den eventuelt får dem på kroppen. Dette er tydeligvis på de skadede delene av finnene. Er også interessant å vite hva slags vannverdier du har ?

Disse har jeg..

0 NO3-
0 NO2-
8*d GH
3*d KH
6,8 PH
0,8 CI2 ( litt for høyt nivå her... )
Dette høres litt rart ut, med nitrat på null, med mindre du har masse planter i karet. Skjønner at dette er målt med strips, og de er veldig upålitelige. Du burde skaffe deg dråpetester.
Bruker du ikke vannforbedringsmiddel når du gjør bytter ? Klor er veldig skadelig og bør absolutt fjernes. Anbefaler i så måte Seachem Prime.

SilverShaded
Dette høres litt rart ut, med nitrat på null, med mindre du har masse planter i karet. Skjønner at dette er målt med strips, og de er veldig upålitelige. Du burde skaffe deg dråpetester. Bruker du ikke vannforbedringsmiddel når du gjør bytter ? Klor er veldig skadelig og bør absolutt fjernes. Anbefaler i så måte [URLBLOCK1].

kjøper dråpetestere idag. Vannforbedringsmiddel? Har sera toxivec , går det innafor det samme?
Har ikke planter som i naturlige planter, men av plastikk.
Jepp, toxivec sies å ha slike egenskaper. Har ikke testet denne selv. Så da er det underlig at du har klor i vannet ditt. Kan være unøyaktighet i testen.
Plastikkplanter er et bannord her hos meg, for fiskenes miljø er det mye sunnere med ekte akvarieplanter. Spiser slørhalene dem, da ?
SilverShaded
Jepp, toxivec sies å ha slike egenskaper. Har ikke testet denne selv. Så da er det underlig at du har klor i vannet ditt. Kan være unøyaktighet i testen. Plastikkplanter er et bannord her hos meg, for fiskenes miljø er det mye sunnere med ekte akvarieplanter. Spiser slørhalene dem, da ?

slørhalene spiser dem ikke, nei.. Valgte disse da jeg føler det er så vabskelig å holde kontroll på algene og vil unngå å skade fiskene på den måten.. Men ja, ekte planter er mer vennlig for fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap