Høy temperatur i karret

Har den siste tiden opplevd noe 'unormal' høy temperatur i vannet. Termometeret viser hele 27,5 grader på dagtid.

Karret det gjelder er et Juwel Rio 240, med 2x54w T5 lysrør, karret står innerst i stua så det får ikke direkte sollys på seg. Romtemperaturen ligger på rundt 24 +/- . Har selvfølgelig tatt ut varmekolben av karret!

Ser at temperaturen i vannet synker til rundt 25 grader iløpet av natten, men går opp igjen for fult utpå dagen. Er det lysrørene som er årsaken, mon tro?

Fiskene jeg har i karret er Golden og Maingano (malawi), så skulle tro at temperaturen ikke er et problem for dem, men syns det liksom har økt så mye i det siste. Er kanskje tiden av året som er med på temp. økningen også?

Lysrørene har nok mye av skylda her. Hvis mulig, prøv å heve lokket litt slik at du får litt bedre luft-tilgang over karet. Kanskje også en ide å senke romtemperaturen litt ?
SilverShaded
Kanskje også en ide å senke romtemperaturen litt ?


Problemet er at vi ikke har på noe varme. Det er "naturlig" varmt i leiligheten. På dagtid har vi gjerne et vindu/terrasedør åpent.

Lokket er delt inn i 3 deler, så kanskje jeg skal prøve å ta av den bakerste delen og se om dette hjelper. Da ser man jo ikke noe visuelt forskjell utenom noe lys opp på veggen bak.
Ja, det hjelper godt med litt "luft i luka". Jeg har kun et kar med tett lokk og må åpne opp en god del når det blir varmt om sommeren. Noen installerer en PC-vifte (eller flere) i lokket for å dra ut varmluften.
Etter min mnig og eraing så er ie de epratur forandringene noe stort prolem, men u kan f.eks å ned på timene lyseter på og seffpne lukene.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap