Vil starte akvarium på nytt - hvordan drepe alt?

Hei! Etter et halvt år med slapt akvariehold er det på tide å ta et skikkelig tak. Jeg ønsker å kvitte meg med alt unntatt en voksen ancistrus. Jeg vil fjerne alle planter og drepe alt av alger på røtter og stener. Men sist men ikke minst vil jeg drepe alt av alger i selve akvariet. Jeg vil derfor fjerne de gamle svampene og kjøre inn filteret på nytt, men i tillegg må jeg desinfisere hele akvariet. Jeg tenkte f.eks å kjøre en tynn klorinløsning i et døgn. Er det noen som har noen bedre forslag?
Du velger å angripe symptomene i stedet for årsaken ? Dette vil jo i praksis si at du tenker å sette opp det hele på nytt, høres det ut for...altså at du har et annet sted å ha ancistrusen imens. Da er det nok bedre å bare tømme akvariet, rense og koke sand/grus og røtter, og desinfisere karet vha. f.eks eddiksyre eller flytende carbo. Klorin ville jeg ikke fyllt i karet, hva om dette trenger inn i silikon-sømmene ? Karet blir rent nok likevel, og du "tilsetter" jo allikevel alger igjen så fort du fyller opp karet med vann.
Ett forslag: bedre akvariehold. Det tar null tid for en slik total renovering å gå tilbake til samme, algebefengte akvariet. Se heller på vannskifte, om lyset er korrekt, om du mater for mye, etc. Har vært i din situasjon, men hva du enn prøver, ikke bruk klor.
Ja, jeg vil starte opp hele akvariet på nytt, og da har jeg ancistrusen et annet sted. Jeg har vært plaget med penselalger i flere år, og jeg er så lei av å ikke bli kvitt de at jeg nesten gir opp hele hobbyen. Før jeg delvis gav opp skiftet jeg 30% vann en gang i uken, tilførte easy carbo daglig og flytende plantenæring uten nitrat og fosfat ukentlig. I tillegg var jeg strengt på fôring. Flere ganger har jeg tatt ut alt fra akvariet, skrapet vekk alt jeg klarer av penselalger og andre alger, samt klorbehandlet røtter og planter for å drepe algene. Jeg har også prøvd å korte ned på lystiden, samt å stenge ute sollyset med et mørkt pledd. Det som alltid skjer er at algene sakte men sikkert kommer tilbake og fester seg til javabregner og røtter.

Edit: Lysrørene mener jeg på var 6500k fra biltema.
Min opplevelse av penselalger er at det kommer fra lyset, for mange timer med lys og dårlig lysrør. Gjerne gammel eller dårlig kvalitet. Men det er bare min oppleve opplevelse.
Akvariet er litt utsatt for sollys, men jeg har ingen andre steder å sette det..
Enig med Meløy her....penselalger har ofte noe med lyset å gjøre. Stiller meg litt tvilende til kvaliteten på Biltema-rør, de er ikke beregnet for akvarium og det kan lett bli feil. Det er en årsak til at Biltema-rør koster en slikk og ingenting. Vanskelig å si, men mulig belegget ikke funker og fargetemperaturen ikke er bra. Røret kan ha bra med lumen men likevel bli helt feil for akvarieplanter. Så jeg ville ha spandert skikkelige rør i det nye oppsettet, og holdt lystiden på max 8 timer.
Siden penselalger også liker seg godt i lave CO2-verdier, kan du fortsette med flytende carbo og eventuelt øke dosen litt.
Jeg hadde like store problemer med penselalger når jeg brukte juwel-rørene som fulgte med akvariet. Dessuten kjøpte jeg rør på biltema etter anbefaling fra noen her på forumet. :P
Hvilke andre planter har du, bortsett fra sentvoksende, og hvordan vokser de ? Noen andre algetyper ?
Det eneste jeg har med unntak av en hel haug med javabregner er noen vanlige sverdplanter. Men disse står i sand uten rotnæring, så jeg vil si at veksten er helt ok på de.

Edit: Javabregnene vokser veldig bra (til å være javabregner).
Ok...da kan det være at du har en næringsubalanse i karet. Jeg ville gått opp til 50% vannbytter og dratt litt ned på flytende gjødsel men gitt rotnæring til sverdplantene.
Noe annet å sjekke er fosfat/nitrat-balansen i karet.
EasyCarbo er ganske bra på å fjerne penselalger - hvis du bruker en sprøyte og sprøyter direkte på penselalgene. Har testet dette selv, fungerer bra. Perfekt på grodde innvendige silikonfuger osv.

For egen del har jeg et kar med 5 SAE som jeg bruker som penselalgefjernere. Bare å putte oppi plante, rot, filterdeler osv - etter et par dager er det som nytt.

Så har jeg et annet kar med en del L-144 - disse er eksperter på vanlige grønt algebelegg - som ikke SAE tar. Så her blir slike grodde ting renset.
Jeg bruker også flytende carbo til algefjerning, men jeg gjør det ikke oppi karet. Jeg tar ut planten og sprøyter den med en 1:3 løsning. Lar planten ligge i en plastpose 10 minutter, skyller, og setter tilbake i akvariet.
Den var ikke dum - det må jeg teste ved tilfelle
Jeg kan prøve med carbo rett på algene. Jeg har dessverre bare 110 liter, noe som blir litt lite til SAE.
SilverShaded
Enig med Meløy her....penselalger har ofte noe med lyset å gjøre. Stiller meg litt tvilende til kvaliteten på Biltema-rør, de er ikke beregnet for akvarium og det kan lett bli feil. Det er en årsak til at Biltema-rør koster en slikk og ingenting.

Jeg har i ca 15 år utelukkende brukt Biltemas t8 36 watts rør 6500 Kelvin som jeg anser gir svært vellykket resultat. Til et akvarium på 325 liter bruker jeg seks rør, relativt god belysning, altså. Lyset er timerstyrt, og er tent 10 timer i døgnet. Morgen og formiddag blir akvariet utsatt for noe sol. Jeg bruker CO2-tilførsel fra trykkbeholder. Plantene er bl a Anubias, sverdplanter (Echinodorus bleheri), javabregner, forskjellige Cryptocorynearter, Ludwigia repens, Salvinia natans, for å nevne noen. Ludwigia får mørkerøde blad, Anubias blomstrer og det samme gjør Cabomba en sjelden gang. Samtlige nevnte arter har meget kraftig vekst. Det gjelder også Rotala wallichii, som TROPICA karakteriserer som "vanskelig". Disse får sterkt røde topper, og blir ca 40 cm høyer. Sverdplantenes blad blir opptil 60 cm høye, bladbredde ca 6 cm. Med to-tre ukers mellomrom luker jeg vekk atore mengder planter for at akvariet ikke skal gro helt igjen. 50% vannbytte hver annen uke. Som gjødning bruker jeg utelukkende selvblandet PMDD. Ingen form for ekstragjødning i bunnlaget.

Hva alger angår, får jeg etter 2-3 uker et svakt grønt slør på rutene, for øvrig er akvariet tilnærmet algefritt, bortsett fra svært gamle anubias-blad, som har svak antydning til algevekst.

På grunnlag av langvarig erfaring synes jeg ikke man skal gi en generell advarsel mot Biltemas rør. Jeg synes heller ikke det faktum at de er svært billige bør trekkes frem som en negativ faktor. Forutsatt at andre parametre er tilfredsstillende (hyppig vannbytte, lysintensitet, varighet av belysning, adekvat gjødning, CO2-tilførsel etc ), er de etter min erfaring fullt på høyde med såkalte spesialrør for akvarier. Jeg kan også nevne at jeg skifter ut rørene etter ca ett års bruk.

"Før i tiden" var jeg plaget av penselalger, men etter at jeg gikk over til det regime jeg har beskrevet ovenfor, forsvant de sakte men sikkert av seg selv, og har siden ikke dukket opp igjen.

Hilsen til alle akvarister
Stephan L Sandemose

Det var ikke ment som en generell advarsel, egentlig...men når alger tar over slik i et kar som ellers burde fungere, er det verdt å stille spørsmålstegn ved rørene. Jeg prøvde biltema-rør en gang, og gjør det aldri igjen...et veldrevet kar gikk helt åt skogen og det tok sin tid å få det på rett kjøl igjen. Plantene vokste ikke skikkelig og jeg fikk mere og flere typer alger, uten at noe annet ble endret.

Litt vanskelig å sammenligne med ditt kar, som er noe bredere og høyere (lengre selvsagt og derfor mere watt), som har tre ganger så mange rør og trykk-CO2. Flytende carbo har ikke noe å stille opp med i sammenligning, om det ikke doseres høyt. Og CO2 har, som jeg sa, en klar betydning når det gjelder penselalger.

Men om noen som bruker (billige) biltema-rør med hell, ble støtt, beklager jeg selvsagt det. Men jeg står ved at TS burde prøve andre rør.

I kveld tok jeg en skikkelig runde med akvariet. Jeg tok ut alt, inkludert 90% av vannet og alle fiskene. Jeg fjernet alle javabrener som var begrodd av penselalger. I tillegg kokte jeg alle røtter og steiner som ikke var planter på. Glasset og pumpet ble skrapet/skrubbet rene, og filtersvampene ble skylt i akvarievann. Så stilte jeg lystiden til 8 timer og la et sort teppe over akvariet. Dersom temperaturen i vannet er bra i morgen setter jeg tilbake fiskene. Etter det skal jeg prøva å følge en enda strengere lys- og fôringsrutine enn tidligere. Jeg vurderer i tillegg å bytte ut sanden med et leirebasert substrat som f.eks Easy care substrate.

Hva tror dere om denne planen?
Hvis du ikke har byttet rør det siste året, burde du gjøre det også
Ingen grunn til å bytte ut sanda med mindre du vil gjøre noe helt "nytt", men du kunne kanskje legge litt næringssubstrat under den ? TetraPlant Complete f.eks, eller JBL AquaBasis Plus.

Pass på nå når du har plantene ute å ta en liten carbo spray-kur på dem, for de har sikkert sporer av penselalger på seg. En nøye skylling er ihvertfall påkrevd, vil jeg si. Og start med carbo i karet fra begynnelsen, så kanskje du kan holde problemet unna. I tillegg ville jeg tatt en kur med trippel dose carbo daglig i resten av vannet for å bli kvitt det som er igjen der av algesporer nå som fisken er borte.

Blir interessant å følge med hvordan det går
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap