Amanorekenes påvirkning på vannverdiene?

Jeg har 4 amanoreker som legger fra seg uhorvelig mye "rekepakker" (=bæsj). Det er vanvittig, har aldri sett på maken...! Men jeg har ikke noe problemer med vannverdiene av den grunn. Jeg har jo lest at rekebæsj påvirker vannverdiene lite - hva kommer det av? Har rekebæsj en annen sammensetning enn fiskebæsj, med mer tungt nedbrytbare forbindelser eller mindre innhold av N og P?
Rekene spiser lite animalske proteiner og har en annen type fordøyelse enn fisk. De produserer derfor mindre av den slags biologisk avfall som danner mye ammoniakk ved nedbrytning. Du kan nesten si det er "reduserte alger" som kommer ut igjen. På samme vis danner heller ikke planterester like mye "farlig" avfall. MEN, både reke- og planteavfall inneholder biologiske nitrogen- og fosfor-forbindelser som er nam for alger, på linje med fisk.
Takk for svar Noen artige skruer er de ihvertfall. Flinke med alger, men også ville etter mygglarver - første gang en reke kom i full fart og knabbet en mygglarve som jeg holdt ned i vannet med en pinsett, hylte jeg! Haha, de er ganske creepy... Men jeg ser absolutt nytteverdien, de holder det virkelig rent og pent.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap