Pumpe suger falsk luft?!

Har en eheim pumpe som driver å suger masse falsk luft.. Oppdaget at guppyene svømte konstant i overflaten da pumpa sto under overflaten, så skjønte at oksygentilførsel ikke var optimalt. Flyttet toppen av pumpa over overflaten, så det på en måte blir en start på en liten "fontene" (se bildet)
Dette funker fint i små perioder, men ila 1-3t så begynner den, fra gudene vet hvor, og dra inn luft, og derav minimalt med vann og veldig mye bobler som kommer ut...
Kan ikke si noe mer om pumpa, da jeg har fått den brukt og ikke kjøpt den selv.

Dette er en utrolig irriterende lyd å ha 5m fra sofakroken, samt det er jo ikke det beste for fisken heller, regner jeg med..

Noen som vet hva som kan hjelpe?
Putt den under vann og snu tuten en annen vei. Så lenge det er bevegelse i vannet så er nok o2 tilførselen god nok.
Men hvorfor var fiskene kun i overflaten da? Klarte ikke finne noe annen grunn?!
Årsaken til at dem er i overflaten, gjetter nitritt. Bytt40-50 % vann.
Men de holdt seg i normal høyde ikke lenge etter jeg fikk satt pumpa i overflaten, og jeg så oksygenboblene fløt nedi der..
Og testene viser fine verdier..
Mener å huske at du tester vannet med sticks? Som nevnt tidligere, du kan ikke stole på dem.
Jeg har noen innvendige filter som har utløp over vannoverflaten, som det Eheim filteret.

Og alle begynner å suge falsk luft når de begynner å gå tette og det er tid for rens. Et garantert signal at det er på tide å rene filteret altså. Verdt å prøve?
Joda, greit man ikke kan stole helt på de, da de gir en mye mer unøyaktig avlesning, men når sticken er helt hvit på no2 og no3, og den skal bli relativt rosa ved feil verdi, vil jeg jo ikke tro det helt på jordet...

Når den sier null på no3 så synes jeg det skurrer. Hva sier nh3/nh4?
MrSpock
Jeg har noen innvendige filter som har utløp over vannoverflaten, som det Eheim filteret. Og alle begynner å suge falsk luft når de begynner å gå tette og det er tid for rens. Et garantert signal at det er på tide å rene filteret altså. Verdt å prøve?


Er det da jeg tar å skviser filteret i litt akvarievann? Da skal jeg teste det når jeg kommer hjem



Om nivået er på null vet jeg ikke sikkert, men fargen er tilnærmet hvit, og ved utslag skulle den bli rosa.. Jo mer jo sterkere farge..
Tror ikke jeg har de to målingene på testen?! Hva er det for? Er ikke hjemme, men skal sjekke når jeg kommer hjem..

Jeg skal etterhvert få kjøpt dråpetester, hva merke og hvor lønner det seg å kjøpe?
MrSpock
Jeg har noen innvendige filter som har utløp over vannoverflaten, som det Eheim filteret. Og alle begynner å suge falsk luft når de begynner å gå tette og det er tid for rens. Et garantert signal at det er på tide å rene filteret altså. Verdt å prøve?


Er det da jeg tar å skviser filteret i litt akvarievann? Da skal jeg teste det når jeg kommer hjem



Om nivået er på null vet jeg ikke sikkert, men fargen er tilnærmet hvit, og ved utslag skulle den bli rosa.. Jo mer jo sterkere farge..
Tror ikke jeg har de to målingene på testen?! Hva er det for? Er ikke hjemme, men skal sjekke når jeg kommer hjem..

Jeg skal etterhvert få kjøpt dråpetester, hva merke og hvor lønner det seg å kjøpe?
Når det gjelder vanntesting, kan du kanskje ta en titt på denne tråden.
SilverShaded
Når det gjelder vanntesting, kan du kanskje ta en titt på [URLBLOCK1] tråden.


Den var veldig nyttig! Tusen takk!
Er hjemme nå, så skal prøve å rense filteret og se om det hjelper.. Guppyene svømmer normalt rundt nå forresten, så lenge pumpa står over..
Funket å rense filteret, i et par timer(!!)så var luftslukingen tilbake...
Tror det ender med investering i ei ny pumpe, for denne flyr snart ut vinduet :-p
Når jeg sto opp nå, kom det mer luft enn vann ut, og kan ikke ha en pumpe som ikke fungerer optimalt for fiskenes del (eller for min, den lyden er til å bli sprø av)
Jeg har flere slike eheim pumper og de står alle under vann...
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap