Glutaraldehyd

Heisann!

Hvordan regner man ut mengde på dette legemiddelet?

Jeg har en 160 liter som det nok ca er 130 liter med vann i.

Mvh:

Tore
Glutaraldehyd er vel egentlig ikke noe legemiddel, akkurat. Det er en protein cross-linker som brukes til ikke-autoklav sterilisering av instrumenter innenfor medisin/kirurgi. I akvaristikken brukes en tynn løsning som karbonkilde for planter. Det er umulig å oppgi noen dosering, da det kommer helt an på konsentrasjonen i det aktuelle produktet. Og på flaskene står det anbefalt dosering.Jeg bruker EasyLife EasyCarbo, og der er oppgitt dosering 1-2 ml/dag til 50 liter vann.
Ok, flotte greier.
Stemmer nok det, at det ikke er et legemiddel.

Men jeg kjører co2? Glemte å nevne det!
Og så bruker tropica flytende plantenæring. Med og uten phos/nitrat

Trenger jeg EASY LIFE EASY CARBO da?

Har begynt å få penselalger skjønner du.

Tore
Nei, med CO2-injeksjon er det ingen grunn til å bruke flytende carbo...ihvertfall hvis har et noenlunde bra anlegg med tilfredsstillende CO2-nivå i karet.

Heller ingen grunn til å bruke både grønn og orange Tropica-gjødsel. De inneholder nøyaktig det samme, bortsett fra at den grønne altså har nitrat og fosfat i tillegg.
Jeg har en 6 kg flaske,med magnetventil.

1-2 bobbler i sekundet.
Har ikke fått sjekket co2 nivået enda.
Hva kan du anbefale for å få sjekket co2 nivået?
Tore Halvorsen
Ok, flotte greier. Stemmer nok det, at det ikke er et legemiddel. Men jeg kjører co2? Glemte å nevne det! Og så bruker tropica flytende plantenæring. Med og uten phos/nitrat Trenger jeg EASY LIFE EASY CARBO da? Har begynt å få penselalger skjønner du. Tore

Jeg mener du kan bruke Carbo i flytende form til å fjerne alger. Vet at flere bruker dette som en lokalbehandling mot alger. Du tar en liten dose i en pippette f.eks og sprøyter dette direkte i der algene er. Virkestoffet bekjemper alger generelt og kan brukes med CO2, men unødvendig bare pga CO2 tilførsel.

Kjempe,takk skal du ha!

Da skal jeg se om jeg kan få kjøpt meg det i morgen.

Har en sprøyte for saltvann. den bør vel kunne brukes?

Tore
Det gjør nok susen Følg doseringen, ikke bruk for mye. Skal hjelpe etter ett par ganger, kanskje en ukes tid.
Jeg la faktisk ikke merke til at du nevnte alger....burde lest bedre der....

Hvis du får penselalger til tross for CO2-injeksjon, er det kanskje også lurt å ta en titt på lysforholdene også. Er det 720-literen...hvor mye og hva slags lys har du, og hvor lang lystid ? Vannverdier og vannbytterutiner ?

1-2 bobler i sekundet sier ikke så mye i og for seg. Har du en dråpesjekker i karet, og i så fall, hvilken farge har den på dagtid ?
Heisann, Ja det gjelder penselalger.

Dette er i 160 literen, og 3 mnd gamle lysrør fra Sylvania.
grolux 30watt t8 og Sylvania daylightstar 30 watt t8.

Lyset står på 8 timer om dagen, bytter ca 20% 14 dag.

Nei jeg har ikke dråpe sjekker i akvariet, men har fått tak i jbl co2 test.
Men hvordan virker den?

Ph 7,36
Kh 3
Gk Tom
Nitrit Gul
Nitrat 25Mg/l
Phos fant ikke noen som hadde.
Ja da har jeg tatt 35 dråper i kammeret til co2 testeren.
Og satt det i akvariet.

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan se resultatet?
Har ikke bruksanvisningen her skjønner du!

Tore
Etter ca. 3 timer bør resultatet kunne leses av.
Vær obs på at pH-verdien ikke nødvendigvis er riktig, hvis det fins andre ioner i vannet enn karbonat og bikarbonat som påvirker pH. Men CO2-verdien skal uansett være korrekt.
Ok, den grei.
Mange takk!

For foreløbig er den mørke blå.
Så da er den mulig under 3ml/g inntil videre da?

Ingen andre ting i karet som skal heve eller senke ph som jeg kjenner til iallefall.

Tore
Ja, testen går fra mærkeblått via grønt og mot gult med økende CO2-innhold, på samme måte som en pH-test beveger seg når pH synker.

Hvis du har en skikkelig diffusor, slik at CO2-gassen ikke bare forsvinner rett opp av vannet, bør fargen endre seg etter hvert, hvis du har montert riktig. Men det kan ta litt tid. Så du må nok bare smøre deg med god dose tålmodighet
Ja her er det bare å smøre seg med tålmodighet skjønner jeg.
Jeg har jbl sin co2 reaktor. Håper den holder?
Ja da har det godt litt tid,og co2 måleren fra jbl er mørkeblå fortsatt.

Så det kan jo stemme at det for lite co2 i vannet da?

Tore
Da er det ett av to : enten løses ikke CO2 i vannet slik det skal, eller det er så lite at det ikke har noen effekt.

Hva slags pH og KH har du, og hva skjer med pH om du stopper all CO2-tilførsel ? Jeg spør om dette fordi CO2 naturlig nok skal senke pH (og man kan da forvente at pH stiger om tilførselen stoppes). Men har du høy KH/pH, vil du ikke se så mye effekt av dette, siden KH-bufferen holder pH oppe veeeeldig lenge. En KH på 2-4 er ideelt for å få et godt CO2-nivå uten å forgifte fiskene eller oppleve pH-crash.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap