Skal kjøpe akvarium idag!

Så lurer jeg på.. alt.. noen som bare kan skrive hva jeg bør gjøre trinn for trinn før jeg kan sette i fisker?

Ferskvann forresten.
Les gjennom disse å du bør ha ganske god forstålse for å sette opp et akvarium.

Oppstart av akvarium

Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium

Vannverdier

For hurtig oppstart av bakteriekultur (1 uke, og det er bevist det fungerer så lenge du følger anvsiningen. Er vist flere av disse "baktiere starterene" som vist nok ikke fungerer) kan jeg anbefale produktet Seachem Stability, kan være litt vrient å få tak i i Norge da. Men du kan google å kjøpe på nett om du er utålmodig

Så vill jeg også legge til, om du har råd, det vill lønne seg i det lange løp. Så ville jeg kjøpt et filter som er beregnet til noe større akvarium enn du har tenkt deg. Si du kjøper et 60L akvarium, så ville jeg gått for et filter som klarer minst et 100L akvarium, helst 120L. Filter er alltid en god investering. Så vill jeg også anbefale utvendig filter over innvendig filter, men igjen så blir det en pris sak du må vurdere selv.

Et lite tips er at akvarieutstyr er som regel billigere på nett, iallefall om du går til utenlandske butikker så kan du faktisk spare ganske mye, må bare finne de så ikke tar blodpris i transport. Litt mer pes og venting har det en tendens til å bli da, så det er en ulempe.

PS: Angående vannverdiene kan du enten kjøpe tester i dyrebutikken, kan bli litt dyrt. Eller så tilbyr som regel dyrebutikken å teste vannet for deg. Så da tar du bare med en prøve inn etter ca. 4-5 uker å ser hvordan det ligger ann.
Malakian
PS: Angående vannverdiene kan du enten kjøpe tester i dyrebutikken, kan bli litt dyrt. Eller så tilbyr som regel dyrebutikken å teste vannet for deg. Så da tar du bare med en prøve inn etter ca. 4-5 uker å ser hvordan det ligger ann.

Dette vil jeg absolutt ikke anbefale. Dyrebutikkene tester med strips i de aller fleste tilfeller, og det holder ikke mål. Og de sier bare at "vannet er ok", som er et svar med relativ liten verdi. Vannet er "ok" for hva ??
Enhver akvarist bør ha et lite utvalg av dråpetester, både til bruk i rutinemessig drift, og særlig til hjelp/diagnose når noe går galt i karet. Og blir fisker syke, er vannverdiene det første man sjekker...og det første vi spør etter når folk kommer hit for å få hjelp med syke fisker.

Trådstarter burde bruke litt tid på å lære hvordan et akvarium fungerer, og da er det lurt å studere dette med innkjøring av karet. For fiskenes velferd anbefaler jeg fiskeløs innkjøring, som du kan lese om her. Gjennom en slik innkjøring får en nybegynner masse nyttig erfaring før fisk kommer inn i bildet, noe som både akvaristen og fiskene har meget god nytte av
Alle butikkene jeg har vært har brukt dråpe tester i sinn tid. Det er mange år siden da. Poenget var at ikka alle har råd/tar seg råd til tester, dermed er det bedre å få det testet i butikken enn ingenting.

De sier nok "vannet er ok" iforhold til NH3/NH4, NO2. De dødelige stoffene. Og husker personen som er i butikken å spør om verdiene så er jeg sikker på de gir dem til deg. Så er fortsatt ansvar fra eiers side, og ikke stole blindt på butikken.

Men ingenting er bedre enn å teste selv selvfølgelig.
Kjøpte filterpumpe for 60-160 liter. Akvariet er 60 liter. Varmekolbe. Sand. Water conditioner. Bacterial culture. Og litt diverse.
Tar med vannprøve til butikken om en ukes tid
Gleder meg til å sette fisker i akvariet ))
Nå om dagen går det i strips, det ser man av rapportene her bl.a.

Er forsåvidt enig at noe testing kan være bedre enn ingenting...men når en stripstest viser 0 for ammoniakk når verdien faktisk er 1, stiller jeg meg tvilende.
Forøvrig er min personlige mening at hvis man ikke har råd til eller gidder spandere det utstyr man trenger til å holde levende dyr på en forsvarlig måte, bør man kanskje finne en annen hobby.
Så jeg skal kjøpe tester for å teste vannet hjemme? Har jeg forstått det riktig da?
Mikado
Kjøpte filterpumpe for 60-160 liter. Akvariet er 60 liter. Varmekolbe. Sand. Water conditioner. Bacterial culture. Og litt diverse. Tar med vannprøve til butikken om en ukes tid :) Gleder meg til å sette fisker i akvariet :)))

Det er dessverre ikke mye de kan se etter en uke, muligens litt ammoniakk, innkjøring tar 5-6 uker.
Dyrebutikken selger ofte mye tull som du ikke trenger. Som den bakterie kulturen på flaske. Les om innkjøring uten fisk.
Om du har fiskene i for tidlig vil du få mye jobb og muligens mye fisledød.
Jbl dråpetest er å anbefale for å sjekke vannverdiene.
Min bror hjalp meg med innkjøpslisten og han gjorde akkurat det samme og satte fisk i akvariet en uke etter han kjøpte dette tullet og ingen av fiskene hans har dødd.. Men for all del jeg kan vente 5 uker.. ))
Kan være dette stemmer. Men 1 av 2 ting kan ha skjedd der.
1. Han kan ha tilsatt "bakterie culture" som du nevner, som faktisk funker (tvilsomt, veldig få som gjør detda bakteriene de ofte inneholder er allerede død før du kjøper dem)

2. Han har allikvell hatt ammoniakk/Nitritt som ikke nødvendigvis er akutt dødlig for fisk, men vill skade dem i det lange løp med svekket immunfosvar, kortere liv, skaded gjelder..gudene vet hva annet.

Det beste hadde vært om du kjøpte tester selv ja, og satt deg skikkelig inn i hvordan du utfører disse testene på en bra måte. Til og begynne med holder det med NH3/NH4 og NO2 test. Er vell ca. 200kr pr test (disse holder til maaaange tester) i dyrebutikk (Igjen billigere på nett )
Hvor kan jeg bestille på nett? ??
www.webzoo.net er en god norsk side etter min mening. Er du litt dreven i gamet med online kjøp bruker jeg Ebay, billigst men da må du vite hva du letter etter og kanskje ha litt erfaring fra ebay.

Ellers så har du flere sjapper både i norge og utlandet. Bare google "Akvarium nettbutikk" eller "Aquarium shop online" å lete seg gjennom

PS: Retta link, var vist .net ikke .no
Lettet fram testene likevell

Tetra NH3/NH4
Tetra NO2

Her har du de jeg bruker fra ebay. Samme pris, men ufattelig mange flere tester du får for den prisen ca 4x mer, så det vill si ca 4x billigere enn den norske nettbutikken, som i mange tilfeller er dobbel så billig som dyrebutikker (iallefall de i området her) igjen. Som du ser er det penger å spare vist du gidder bruke litt tid.

API NH3/NH4
API NO2
Okei tusen takk for hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap