Hjelp!

Hei!
Vi har fått oss 2 slørhaler. Damen i butiken anbefalte oss det da vi ikke ville ha så stort akvarium( har 25 l) Men nå har jeg lest litt og skjønner at dette blir alt for lite for dem! Mitt spm er da kan de være i et så lite akvarium noen mnd mens de ennå er små?
Damen i butikken sa også at de ikke trenger pumpe i akvariet,stemmer det? og siden jeg nå tviler på det meste hun sa så må jeg også spørre om det stemmer at de skal ha 4 pelets(?) annenvær dag? at de ikke trenger levende planter?
Hei, huff, ja dette er en klassiker.
Du har nok helt rett her, damen i butikken jåsser bambus.
Slørhaler, eller et få tall fisk passer i 25L og de ALLER fleste fiskene må ha filter.
Filteret skaper et biologisk rense effekt som forhindrer at fiskene dør av forgiftning i vannet.
Fisk skiter, skitten brytes ned, da skapes ammoniakk, noe som er dødlig giftig for fiskene, så kommer de små nitritt trollene å spiser ammoniakken, men nitritt er også giftig for fisk, men når vår gode venn nitrat kommer og mumser i seg nitritt ja da kan vi snart ha i fisk, men ikke før at ammoniakk og nitritt er på null. For å finne ut dette må vi ha utstyr til å teste vannet, og da mener jeg ikke sånn billig pappremse "Sticks/strips" med farger, dem er bortkastet og ubrukelig.
Dråpe test er det beste, gjerne JBL dråpetest.
Prosessen før du har fisk i karet kalles innkjøring, det tar 5-6 uker å bygge en sterk bakteriekultur, der hvor man tilsetter litt og litt fisk.
Det ble kanskje mye info på en gang. Men, ikke hør på damen i butikken, les deg opp på fakta så spør du dem heller hva de kan skaffe av fisk.
Og du har rett til å levere fiskene tilbake, du ble tross alt feilinformert.
Håper dette fikser seg.
milleee
Siden jeg nå tviler på det meste hun sa så må jeg også spørre om det stemmer at de skal ha 4 pelets(?) annenvær dag? at de ikke trenger levende planter?

Hm, dette må være en av de grønneste dyrebutikk arbeiderne jeg har hørt om faktisk.
hehe. Nei, gullfisk har ikke samme type tarmsystem som andre fisk, dem må spise nesten hele tiden og blir derfor mye avføring fra dem. De bør derfor mates veldig lite 2-3 ganger om dagen.
Om de TRENGER planter eller ikke, både ja og nei, dem er plante etere og lever av planter, om de ikke får planter må de ha en grønnsaks kost. Om det er i form av pelets, flak eller ferske grønnsaker får du vurdere selv hva du mener blir best, men vet at litt squash, paprika og noen skrella erter, det setter de stor pris på.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap