Tablettene ligger uberørt?

Hei. Jeg har 110L med et palettpar og en ancistus. Jeg fôrer stort sett med litt flak og en Tetra Pleco Tablet hver dag. Men den siste uken har tabletten så og si ligget uberørt, både fra ancistrusen og fra palettene. Jeg har god filtrering og sirkulasjon i vannet. Palettene har sterke farger og viser tegn til lek. Kan det være tablettene som har blitt dårlige, eller bør jeg prøve noe litt mer spennende?
Nå er vel ikke malletabletter det som faller best i smak hos palettene ,prøv gjerne med litt frossenfor ,artemia for eksempel ,tror det vil falle i smak. Uansett ,det er viktig å fore med litt variert kost.
Det er ikke så rart de ikke rører tablettene. Tablettene er ment som fôr til sugemaller med tenner, som kan raspe dem i seg. De inneholder også mye grøntfôr og trefiber, som er en del av MALLENES kosthold. Ikke ciklidenes. Så de er overhodet ikke ment som fôr til den typen fisk. Ciklidene får ikke den kosten de trenger om du har basert deg på at de skal spise malletabletter!

Gi heller ciklidene dine mer kjøttbasert (insekter altså) føde, i form av f.eks. frosne røde mygglarver, flakfôr for ciklider eller selskapsfisk, frossen artemia eller lignende.

Hvorfor ikke mallen(e) dine rører tabletten nå om dagen, er ikke godt å si. Sjekk holdbarhetsdatoen på boksen. Og du oppbevarer vel forhåpentligvis IKKE fôrboksen oppå de glovarme lysarmaturet? Der blir det fort ødelagt av varmen. Det er ikke mye vitaminer igjen da iallefall.

Grunnen til at fisk ikke spiser, eller slutter å spise, kan være så mangt. Det kan være forhold som ikke stemmer, som f.eks. vannkvaliteten er dårlig. Det er veldig viktig at man tar vanntester hvis dette skjer. F.eks. nitritt og nitrat er viktig å teste for. Har du ikke de testene i hus (DRÅPETESTER, ikke strips!), så tar du og skifter en tredjedel av vannet i dag, og kjøper testere i morgen.
Som sagt så har jeg en ancistrus (nå har jeg to), og tabletten er ment som fôr for den. Poenget var at verken ancistrusen eller palettene var interessert, og palettene har vært veldig flittige på den før selv om den ikke har vært ment for dem. Palettene har tidligere fått discus bits og fryste mygglarver, men nå er jeg tom og de får noe flakfor som jeg har liggende. Kankje dere kan prøve å holde en litt hyggeligere tone.
Tonen var hyggelig nok den, helt saklig og grei. Det er vel helst du som leser med litt mugne briller, vil jeg påstå.

Siste gang jeg gidder å gi deg noe svar, når du skal komme med sånne anklager. Finn det ut selv.

Ja, riktig, NÅ hadde jeg en grinete tone...!
Jeg har gått mer og mer over til å bruke utenlandske forum på grunn av holdningene her på forumet. Kanskje det er derfor aktiviteten er så lav her på forumet for tiden.
Dette var vel ikke noe ta på vei for ?

Du stilte et spørsmål og fikk greie svar i mine øyne , ikke kritikk ,men forsøk på hjelp.
Syntes det høres ut som alt var ment som hjelp og til god nytte men ikke så lett å tolke vis man er litt hårsåre...
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kaste
Reklame for plussmedlemskap