I tenkeboksen

Hei!

Jentungen har et miniakvarie. Og siden hun er liten så er det jeg som steller med dette. Meeen, det er jo egentlig veldig morro, og vurderer å skaffe meg et stort akvarie så "mor" har litt å pusle med også.
Men, hvor stort bør det være? Hadde akvarie som ungdom, men dette begynner å bli en stund siden og jeg husker ikke hvor stort det var.
Det jeg tenker nå, er et 180liters. Men jeg er veldig usikker på hvor stort dette faktisk blir? Har en benk som jeg tenkte å ha det stående på, men det er for smalt til de fleste 180 liters akvarier. De ligger på ca 41 cm bredde, mens benken min er 37 cm.. Da blir dette for ustabilt i forhold til vannlekkasjer osv ikke sant? Burde jeg heller gå for et 120liter? Mange av disse er 36-37 cm dype.
Hva anbefaler dere?
Å la karet henge utenfor benken vil jeg definitivt ikke anbefale, nei.
Tyngden fra akvariet overføres best gjennom benkens vegger ned til gulvet. Og et 120-liters akvarium veier fort over 150 kg med vann, bunnlag, stein og utstyr. Så hvis du er sikker på at benken din tåler så høy vekt, vil jeg anbefale et kar som passer til benken. Alternativet er å kjøpe et kar med bord.
Ja kanskje det er luret å satse på et med bord da. Er en kjøpmannsdisk jeg har, så den burde tåle det, men litt kjedelig med masse vann og død fisk på gulvet ja.. Takker for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap