Trenger litt hjelp med nettbutikker og pumpedeler.

Hei.

Først litt om min begynnelse med akvarie. (begynte for 6 dager siden)

Jeg fikk tak i et gratis 250 liters akvarie med eheim 2224 pumpe og lys.
Selve akvariet er 100x50x50cm og lystoppen er mindre enn selve akvariet (ligger oppå glassplater).
Pumpen lakk som en sil når denne ble satt i gang, men dette er fikset med nye pakninger.
I ettertid har jeg kjøpt meg en brukt eheim pro2 2026 da den gamle egentlig er for liten til et 250l akvarie.
Den nye pumpen lekker også som en sil og jeg må ha nye pakninger samt inn/utsug delen som slangene er monert i da utblåsingen var knekt. Har brukt superlim for å midlertidig fikse den knekte delen med superlim slik at jeg fikk testet om pumpen var tett og motor fungerer.

Nå til spørsmålene.
1. Skal eheim pro2 2026 være tett når jeg legger den på siden for å få ut luften som er "låst" inne i pumpen og skal den motoren bråke eller er det pga luften som er inni beholderen?

2. Billig nettbutikk for deler? Leveringstid spiller ikke så stor rolle da jeg allerede har en pumpe som går og kjører inn filtersubstratet. Kan jeg eventuelt bruke en standard (stor) o-ring fra f.eks biltema til å tette mellom pumpe og filterhus?

3. Hvor kan jeg få tak i en rimelig topp til akvariet? Jeg hater løse glassplater med et løst lyskabinett oppå. Det er en oppskrift på katastrofe

4. Lys... Det står 2 stk standard 30watt 90 cm T8 lysrør i lystoppen min. Dette er altfor gult for meg. Vil f.eks. vanlige lysrør på 6500k være bedre? jeg nekter å betale 350-500kr for et enkelt lysrør på akvariebutikker, prisen er over grensen til svindel etter min mening.

Jeg prøver å gjøre dette billigst mulig uten at det skal gå ut over kvalitet.
mvh
Sharanu
Inaktiv bruker
1. den skal være tett om du setter den på hodet. Støy KAN komme av luft i systemet men det MÅ ikke være det

2. ***

3. spør i akvariebutikk om de kan bestille til deg

4. Biltema har lysrør med 6500K og det vil være mye bedre enn standard lysrør som er gulhvit (2700K)
1. Det skal ikke være nødvendig å legge pumpa helt ned for å få ut luft. Det holder å tippe den forsiktig fra side til side til du se/hører at luften kommer ut. Og da skal den ihvertfall holde tett !
Hvis det er luften som bråker, vil det høres ut som susing/gurgling, ikke mekanisk motorstøy. Har du sjekket at rotoren er i orden, og eventuelt renset både den og rotor-rommet ?
2. Du finner delelista til filteret i denne butikken. Jeg vet ikke om de sender til Norge, men de har ihvertfall mer enn mange andre. Ellers finner du også ganske rimelige deler [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR%2C*NAMEE%2C*ENGLISH&t=e_temsearch&dif=10&start=1&search=ALL&c=eheim+2026]her[/URL]...der bruker jeg å handle Eheim-deler.

3. Spørs hva du mener med "rimelig". Hvis du oppgraderer til T5, koster en topp gjerne fra et par tusen og oppover. Du har en ganske billig heldekkende T8-topp her, men vet jo ikke om den passer på ditt kar og dette er plast. Ellers har vi en T5-topp her.

4. Hvilken fargetemperatur er det på de rørene du har, da ? Hvis de har vært i bruk en stund, vil både fargen og styrken endre seg. Mange som bruker "vanlige" rør på 6000-8000K og er fornøyd med det. Biltema har slike.
MacFish:
Det var det jeg tenkte angående tett filterhus.

SilverShaded:
For info: Jeg velter ikke filteret helt ned. Kanskje en 15-30 grader (det funker bra på min gamle eheim 2224).
Takk for linker til topp til akvarier. Det var rimeligere enn jeg ventet meg og kanskje jeg spanderer på meg en topp med T5 lys når jeg får feriepenger.

Og til dere begge:
Tusen takk for gode svar.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap