Fiskesammensetning

Hei!

Har et 400-liters akvarium som har vært oppe og gått en liten stund nå.
Per dags dato inneholder dette karet følgende fisker:
- 9 Rødmunntetra
- 8 Norsk flaggtetra
- 3 Ancistrus
- 3 Kakadueciklider

Dette er fisker som jeg er godt fornøyd med, men tenker nå å kjøpe flere fisker. Jeg har tenkt på fisker som corydoras og otto. I tillegg til dette kunne gjerne tenkt meg noen som holder til i toppsjiktet på karet, slik at mer av plassen blir utnyttet. Har tenkt på en type av Gurami, men er redd for hvordan det vil gå med tetraene, med tanke på finnenapping.

Når dette er sagt, er jeg åpen for det meste av forslag. Hvilke fisker vil du anbefale? Hvilke fisker ville du gått for? Hvilke fisker passer i et slikt kar?

pH ligger på litt over 7
Som apistogramma entusiast vil jeg ikke si at apistogramma/ancistrus er noen god sammensetning, iallefall ikke om du har apistogramma par. Disse vil med tiden yngle og ancistrusen vil gå til det skritt å spise deres egg og det vil bli uroligheter mellom dem. Når du da i tillegg ønsker deg corydoras i den settingen i tillegg er det det samme som å be om bråk. Alle nevnte 3, Apistogramma, ancistrus og corydoras er alle også bunnfisk som vil slåss om plassen og med hverandre.

Andre ting å tenke på er også vannverdier; dvs pH og temp for å nevne noe. Oppdrettsvarianter av apistogramma kan gå i noe høyere pH enn VF, men de aller fleste vil foretrekke en langt lavere pH enn de andre artene du har.

Jeg er heller ikke noe tilhenger av å blande fisk fra forskjellige kontinent, det være seg Sør Amerika, Afrika og Asia. Vannverdiene er forskjellige og ikke alle er like tilpassnings dyktige i forhold til hverandre
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap