Syke malawi

hei. noen som kan hjelpe meg med hva det er som feiler fiskene mine? hatt problemer en tid nå med at di blir "syke". begynner puste litt fort/tungt og svømmer og gnir seg til alt av steiner og sanden på bunn. (mer en vanlig og svømmer liksom rykkete i perioder. ikke hele tiden men når di får "annfalla sine") blir også røde i huden innerst ved finnene. medesinerte med oktasin og da ble di helt bra igjen ganske så fort og begynte oppføre seg vanlig. leker og alt ok. tre huer som også går og tygger (boerleiy-blå ali og golden også protomelas taiwan reef og fire fish driver og leker for fult) etter 5 dager med medesin så skiftet jeg vann i går ca 70-80 % og da etter ei lita stund så så jeg at tropheops red fin hannen min begynte forandre oppførsel og begynte bli rød innerst ved finnene igjen og di andre begynte svømme og klø seg igjen og pustet litt annerledes igjen så skønte at noe ikke var riktig.. tok da og medesinerte igjen med oktasin og i dag er alle helt ok igjen... red fin hannen blitt seg selv og alle ser ok ut.. hva skjer???
Finner ikke ut noe om denne medisinen...hva er det...link ?
skrev feil ser jeg. octozin heter den. er mot bakteriell infeksjon
håper noen kan hjelpe for utrolig kjedlig og se di flotte fiskene syke og ikke vite hve som feiler di og hve en skal gjøre...
Ja, skjønte det var noe feil med stavingen
Octozin er en medisin som behandler parasitter, i hovedsak flagellater, men også hvitprikk o.l. Hvis du mistenker bakterie-infeksjon, er nok andre medikamenter bedre.

Hva slags pH og GH har du i dette karet da, og i krana ? Høres rart ut at fiskene får tilbakefall av et vannbytte, det kan tyde på at du enten har et vannverdiproblem, eller at du ikke bruker vanntilberedningsmiddel (når det muligens er nøsvendig i kranvannet ditt).
di er iallefall friske igjen virker det som nå,så da får jeg håpe det ikke blir problemer igjen når skal skifte vann etter ferdig med medesin kuren. kjøpt inn akvatan som jeg skal bruke når skifter vann nå så får jeg håpe det blir bedre da. kan di få slike symtoner som rødt utslett innerst ved finnene ved stress? tror kansje jeg må få flyttet over noe fisk i et annet kar også for begynner bli trangt i det di går i nå. går i et 390l men blitt store mange av di så plassen begynner bli i minste laget. også noen av di hannene som blitt veldig teritorielle så jager bort andre så fort kommer inn på området demmers. blir jo mye uro og unødvendig stress av det også. derfor "otter point" trion min ikke leker også tror jeg. eller leker gjør di men aldri så får fullført for kommer noen og jager eller forstyrre hele tiden.så fårflytte over som sagt og prøve få litt mer harmoni i flokken
Stress gjør at fiskens immunsystem svekkes. Da blir den syk av alle slags bakterier og parasitter som den normalt er bortimot immun mot. Og dårlig plass, kjekling og jaging er de verste formene for stress, ved siden av dårlig vannkvalitet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap