Pristellatetra sliter med bakparten...

Det fulgte med noen pristella og noen neontetraer i akvariet jeg hentet i går.. Har fulgt med på de og lagt merke til at den ene pristellaen sliter med at rumpa ikke flyter, driver hele tiden og korrigerer den opp.. Hva kan jeg gjøre?? Må jeg avlive? Hvordan isåfall, aldri gjort det før?!
Samt en annen er helt rød bak på øyelokkene, er dette normalt?? Legger ved bilde.
Jeg ville bare avlivet den tetraen som har problemet, hvis du ikke vil se det an først i noen dager. Ingen grunn til å la den slite unødig, men noen ganger retter ting seg opp av seg selv hvis man gir det litt tid og rent vann

Avlivning av småfisk som ikke er mer enn noen få cm, kan gjøres på flere måter. Noen velger å ha en egen skjærefjøl i plast til dette formålet (avlivning av fisk). Man tar den skarpeste kniven man har i huset, legger kniven og skjærefjølen ved siden av akvariet og med en håv fanger man inn fisken det gjelder. Med fingrene tar man den ut av håven og legger den raskt ned på fjølen. Der holder man den på plass med ene hånden, og skjærer så lynraskt av den hodet med kniven man holder i andre hånden.
Dette var alternativ en.

Alternativ to.
En ikke fullt så "hands-on" metode jeg ofte bruker på småfisk, er å kaste dem i kokende vann. De dør på et sekund. Man koker opp en halvliter eller så med vann, tømmer det f.eks. i et litersmål, fanger inn fisken med håven, og vipper den så raskt oppi litersmålet med det kokvarme vannet. Snu deg vekk om du ikke orker å se.

Så kan man kvitte seg med fisken. Håv den ut og kast den i søppelposen.

Noen velger alternativ tre og legger fisken på en skjærefjøl eller noe, og slår den i hodet med f.eks. en hammer. Det orker ikke jeg (å knuse fisken sånn...)
Men alle metodene er raske og humane.

Man skal aldri forlenge lidelsen for fisken, det skal gjøres lynraskt og kvikt overstått. F.eks skal den tiden fisken løftes over vann og er i friluft, være så kort som overhodet mulig da fisken ikke får puste og det er ubehagelig for den.
Takk for svar..
Da blir kjelen satt på nå.. Eneste jeg tror jeg klarer..
Den har holdt på i 2 dager, ingen forbedringer, så tror den er ganske sliten..

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap