Hann jager hunn. tips?

Har fått meg et ciklidepar. Hannen er større enn hunnen. Hatt dem i 5 dager.

Hannen driver konstant og jager hunnen rundt i akvariet. Hunnen har flere hjemmesteder, så den klarer seg, men har noen erfaring med om denne oppførselen roer seg etterhvert? Hvis dette er normalt i starten så skal de få holde på, men det kan vel komme til et punkt der en må vurdere å bytte ut den ene?

Evt. hvor lenge jeg må vente før jeg bytter ut en av dem?
For det første : hva slags ciklider gjelder det ?
Videre, hvor stort er karet, og hva slags og hvor mange andre fisk lever ciklidene sammen med ? Vannverdiene dine ?
"Samliv" mellom fisker, både innen egen art og andre arter, er avhengig av mange faktorer, så man må vurdere hele situasjonen for å kunne gi noe som i det hele tatt ligner på et brukbart svar.
Sorry mangelfull info.

Fisk: Palettciklide (2 stk)
Akvarium: 60 L
Annen fisk: 3 platyer, 2 ancistrus og endel platyyngel
Vanntemp: 25 grader
Vannbytte: Bytter 1/4 annenhver uke
Vannverdier: uvisst, men bruker strips som en grov-test som viser normale verdier

Hunn-cikliden har 3-4 steder som hun effektivt gjemmer seg for hannen, men hver gang hun forsøker seg ut er han etter henne med en gang.
Hannen, derimot, har slått seg til ro under blomsterpotten jeg satte frem til dem begge
Da tipper jeg på at hannen er en smule stresset. Med to ancistrus på bunnen føler han seg nok veldig oppjaget i forhold til å ha et eget territorium og forsvare det. Ancistrusene forstyrrer nok sjelefreden hans betraktelig, særlig om natten når han normalt skal hvile mens ancistrusene er aktive. I et større kar hadde det kanskje gått bedre.
Dessuten er det slett ingen automatikk i at hannen "liker" enhver hunn... og omvendt. Spørsmålet er om han jager for å angripe, eller om han jager for å kurtisere. Hvis han angriper for å skade, er nok løpet kjørt. Hvis det bare er at hun ikke er i elskovshumør, ville jeg gi dem noen uker og se om hun kommer i stemning. Stemningen ser man ganske godt på rødfargen hennes. Og du er sikker på at det er en hunn ? Unge hanner kan se ut som hunner.

Ellers burde du skaffe deg skikkelige dråpetester å måle med...strips kan være så unøyaktige at man lever i en falsk følelse av trygghet når ting faktisk ikke står så bra til.
Etter min mening er det ganske vanskelig å se forskjell på kjønn på palettciklider (pluss en del andre ciklidearter). Er det den ansatte i butikken som har tildelt deg noe som etter dennes mening skal være en av hvert kjønn? I verste fall kan de ha tatt feil i farten, og du har kanskje fått to hanner, og den minste av de blir naturligvis da jaget.

Jeg har hatt forskjellige ciklider, om ikke akkurat paletter, men det jeg har lagt merke til er at hannen blir "irritert" og jager hunnen hvis HAN er leksklar og vil ha egglegging, mens hun ikke er det. Da blir hun jaget fordi hun ikke oppfyller hans krav til partner der og da. Instinktivt vil han jo ha vekk den hunnen som ikke kan legge egg, for å gjøre plassen ledig til en eggleggingsklar hunn som måtte komme forbi.

En ciklidehunn må også nå en viss alder før hun er kjønnsmoden. Siden du beskriver den påståtte hunnen som liten, er hun kanskje for ung til egglegging ennå?
Det tar også litt tid mellom to egglegginger før en hunn er rede til å legge en ny runde egg. På andre ciklidearter jeg har hatt har denne perioden vært rundt 14 dager, pluss minus et par dager. Hannen kan bli irritert på hunnen og jage henne i perioden mellom disse to eggleggingene, hvis han er klar før henne.

Jeg vet ikke hvordan man ser forskjell på kjønnene på palettciklider, men du bør kanskje finne det ut og sjekke det, så ikke du har to hanner i akvariet og at det er derfor den største jager den minste. Det er nok et spørsmål som er tatt opp her på AF flere ganger, så regner med at det kan søkes opp? Evt om det står nevnt i profilen på arten i Fiskebasen.

REDIGERT; lagt til profil-link
Takk for gode svar.

Angående kjønn på palettene så er jeg usikker, men mener det er en hunn. Jeg har lagt ut en separat tråd på ciklide-forumet med bilder av "henne" der jeg spør om kjønn. Fått et svar der som mener det er en hunn. Ta gjerne en titt innpå der dere også.

Angående om hannen er stresset så er det selvfølgelig mulig. Den har imidlertid ganske så fin ro når den ikke er i kontakt med den andre palettcikliden. Dersom platyene kommer for nært hulen så jager han dem selvfølgelig bort, men ellers "beiter" den i grusen og hviler seg i hulen og oppfører slik jeg tror er normalt....

Jeg får gi dem noen uker til - men har mulighet å bytte ut en eller begge da jeg fikk dem av en venn som har flere...

- Kjetil
Tittet på bildene...det ser ut som en hunn, men hun er nok ung, og langt fra lekeklar. Da vil han selvsagt ikke ha henne i reviret sitt.
Hvis du har mulighet til å flytte henne til et annet kar hvor hun kan vokse til i fred, ville det være smart.
Til info så har nå palettciklidene funnet tonen. De trengte en uke.
Nå er de uadskillelige....
Så fint, da Ikke noen sak når ting løser seg selv !
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap