Vannverdine så og si strøkene etter 2 dager?? kan noen svare meg på dette ?

Satte i gang innkjøringen av ferskvanns karet (250l) i går. Pumpen var brukt men ligget en måned, idag satte jeg i sånn bio flaske for å fremskynde prossesen. Tok tester av vannet 6 timer senere og nitritten var på 0 og amoniakken lå på 0,25. Klar for fisker veldig rart? Hadde riktig tempelet vann og alt ble gjort nøyaktig og dobbelt sjekket.
Har du lest om fiskeløs innkjøring ?
Når du fyller rent vann i akvariet, vil jo karet se "klart" ut fordi det har hatt omtrent null belastning. Det fins da lite av alt, både bakterier, ammoniakk og nitritt. For å kjøre inn akvariet, må du belaste det, dvs. tilføre ammoniakk som kan få filterbakteriene til å vokse frem, spise og forøke seg. De første som kommer, er "ammoniakk-spiserne"...de som forbruker ammoniakk og omdanner den til nitritt. Senere kommer også "nitritt-spiserne", som omdanner nitritt til nitrat. Så du har nok ikke riktig begynt enda
Takk dette gav mye mer menig ser helheten nå. Hvor mye ammoniakk burde det tilføyes? tank på 250?
Som sagt, les om fiskeløs innkjøring slik at du forstår prinsippet før du begynner. Begynn her, f,eks. Min Salmi-kalkulator finner du her.

Hele ideen er å holde et konstant nivå på 3-5ppm av ammoniakk gjennom hele innkjøringen, noe som "simulerer" en konstant fiskebelastning. Dette gjøres ved å måle 1 gang per dag til omtrent samme tid, og justere ammoniakk-nivået ved behov.
ok lest gjennom det meste nå, satt i salmi og testet fikk på 5,0. Dette vil brytes ned og av bakteriene og må ''refilles'' for å holde det gående så bakteriene kan re produsere seg ?
Mål hver dag til samme tid. Når ammoniakk-verdien går ned mot 1 ppm, tilsetter du mer Salmi, slik at du kommer opp rundt i 4ppm. Over 5ppm er ikke bra...bruk heller litt mindre enn for mye.
Antagelig vil det ta noen dager før nivået synker såpass at du må tilsette mer. Etter hvert får du taket på det ! Etterhvert kan du begynne å måle nitritt også...den vil stige fort når den først dukker opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap