Slappt akvarium

Heihei. Jeg har nå drevet akvarium siden oktober med varierende hell. Nå hadde det endelig gått fint en stund, men så valgte jeg å kjøpe tre nye fisker og så var det på an igjen...

Jeg hadde fem guppyhunn, to guppyhann, to molly, to ansicstrus, to kampfiskhann(i hvert sitt akvarium), en platy og ca seks guppyyngel. Jeg valgte å supplere med en guppyhann til og to kampfiskhunn. Jeg har da et akvarium på 63l og et akvarium på 20l.
I begynnelsen gikk det veldig bra, men den ene kampfiskhunnen døde to dager etter jeg fikk henne. Hun hadde da vært slapp hele tiden, så veldig uventet var det ikke. En uke senere ble kamfisken i det store akvariet banket opp til de grader så jeg byttet om på dem og lot den skadede kampfisken være alene i det lille akvariet. Ikke lenger etter røk den med og så jeg flyttet den andre kampfisken tilbake i det lille akvariet i frykt for at den og skulle bli banket opp. Istedet for å bli banket opp fikk den finneråte og til tross for behandling så overlevde ikke den heller. Etter det har det bare gått rett nedover og guppyene mine døde en etter en. I dag er det bare en hann og en hunn igjen, pluss åtte yngel.
Så kommer jeg da til det faktiske spørsmålet mitt: fisken virker veldig slapp, og da mener jeg alle sammen utenom yngelet og ansicstrusen. Yngelet holder nå til i det lille akvariumet og ser ut til å trives veldig der, men resten av fisken virker bare slapp. De svømmer lite, er ikke veldig interessert i mat lenger og virker baktunge hele gjengen. Jeg trodde det kanskje var pga vannet for det var en uke siden det var skiftet, så skiftet i går men ingen forbedring.
Noen som har noen tanker om hva det kan være?
Alle vannverdier er ok og nitritten skal ikke være et problem heller.
Glemte å si at mollyene også er ganske oppblåste, det samme gjelder yngeleet
Hva er de faktiske vannverdier? Du har tidligere slitt med det samme. Hva gjør du anderledes i dag, kontra da?
Du har stressa fiskene unødig mye. Hann og hunn-kampfisk funker sjelden sammen i samme akvarium, i tillegg har du flytta fisk frem og tilbake mellom akvariene, som igjen skaper stress. Stressa fisk = syke fisk. Kampfiskene blir da syke, og smitter resten av fiskene.

Hvordan måler du vannverdiene, og hva er de? "Ok" er relativt.

Oppblåste fisk er sjelden godt nytt, har de utstående skjell? Hvordan er avføringen deres? Skiller avføringen på de oppblåste fiskene seg fra de andre?
Jeg bruker Tetra sine tester for å måle og på nitritt ligger den på hult, altså under 0,3 og ph ligger på 7.5. Vet dette er litt høyt, men de har ligget så høyt hele tiden da jeg ikke har funnet noe som funket for å få ned phen.

Ingen utstående skjell på fiskene, avføringen er lik som de andres og har vært normal hele tiden.
Hei, du har jo valgt stort sett fisker som liker hardtvann og en pH på 7-8 , vist ikke du har gjort det ville jeg ha sjekket GH. Dette gir deg en indikasjon på om du har hardt eller bløtt vann. Du har valgt fisker som børe ha en GH på 9-19 dH.

Jeg ville også sjekket nitrat NO3 verdien også, vist denne er høy >25mg over lang tid kan dette også medføre at fiskene blir redusert og få redusert imunforsvar.

Når det gjelder Tetra sin nitritt NO2 måling, er den ganske så unøyaktig i det minste området 0,3, jeg personlig bruker JBL sin NO2 måler siden den er mer nøyaktig.
Har opplevd ved oppstart av akvarium at Tetra viser gult som er under 0,3 NO2 mens JBL viser 0,2 som ikke er greit for fisken. Så min personlige mening er at Tetra NO2 test er ganske så ubrukelig til å kunne avdekke en begynnende forgifting og du vil nesten kunne se det på fisken før den slår ut på NO2.

Mvh Terje
Takk for mange gode tips og råd! prøver å få takk i et litt mer komplett JBL testsett nå, men det skulle visst ikke være så lett viste det seg... Har nå byttet vann igjen for å se om daglig vannbytte kanskje kan hjelpe, det har hjulpet før. Bytter da 20l.

Den ene guppyen min har nå blitt fryktelig slapp og baktung, håper den kommer seg igjennom natten nå
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap