Javabregne problemer

Jeg har festet javabregne til en rot i akvariet for noen måneder siden, men av en eller annen grunn ser den ikke ut til å trives. Bladene får masse brune prikker, små hul og blir stygge, noen blader (også de små som nettopp vokste) blir delvis gjennomsiktige. Hva kan være grunnen til dette? Jeg tilsetter liquid næring til plantene hver gang jeg bytter vann, men ser ikke noe forskjell på javabregnen. Andre planter ser helt fint og friskt ut, faktisk vokser fortere siden jeg begynte å bruke næringen.

Kan det være pga at lyset er sterkt? jeg vet ikke hvor sterk lyset egentlig er da jeg kjøpte akvarium med lysene brukt, men jeg har lyset på ca. 9 timer hver dag. Ville det ha hjulpet om jeg har lyset på litt kortere?
De brune prikkene er sporer og skal være der. Det er slik planten formerer seg

Javabregnen trives best i litt halvskygge og kan få gjennomsiktige blad om lyset er for sterkt. Det beste er å flytte den litt ut til kanten av karet, eventuelt nedover, hvor lyset er litt svakere. De andre plantene dine vil nok helst beholde det lyset som er.

Javabregnen er ikke den enkleste å holde pen egentlig. Den får en del brune og stygge blad som må fjernes innimellom, men det hjelper som sagt å la den få en litt mer skyggefull tilværelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap