Kulefisknebb og behovet for snegler

Tar jeg helt feil om jeg ut fra fiskebasen har lest meg til at irrubesco, ikke har like stort behov for snegler som enkelte andre kuler.

Jeg har i lang tid planlagt kulekar, men jeg vet ikke helt om jeg får ha eget kar til snegler og jeg ser ikke helt for meg å klippe nebbet på de søte små. Så om irrubescoen kan greie seg med bare litt snegler er det den jeg vil ha.

Om jeg bommer her, så kom gjerne med et forslag til ferskvannskule som ikke trenger konstant nebbsliping, om den finnes.
Etter hva jeg vet så trenger irrubesco å spise snegler o.l. for å slipe ned nebbet i lik grad som andre kulefisker. Jeg vet ikke helt hvor du har lest det, men kan ikke se at det står noe slikt i fiskebasen?
Alle kulefisker trenger snegler for å slipe ned nebbet.
Sør-Amerikansk Kulefisk er definitivt verst å så måte.
De som havner i kategorien "fiske-etere" trenger snegler i mindre grad enn andre kuler.

Jeg vil anbefale Tetraodon palembangensis så lenge du kan møte denne fiskens behov for plass, minimum 350 liter.
Men alle andre fisker i akvariet vil bli spist opp...

[External Image]

Mvh

Woland
Tone Andreassen
Etter hva jeg vet så trenger irrubesco å spise snegler o.l. for å slipe ned nebbet i lik grad som andre kulefisker. Jeg vet ikke helt hvor du har lest det, men kan ikke se at det står noe slikt i fiskebasen?

Tja det er vell egentlig et utslag av å lese fiskebasen litt bakvendt. Jeg ser at enkelte kulefisker må ha snegler, mens irrubesco betegnes som en flink sneglespiser. Det er samtidig listet opp en hel masse mat den må ha, så med "feil lesebriller" kan konklusjonen bli slik at den tar snegler, men ikke er avhengig av det.

Det kan ha noe å si at jeg håpet på det svaret. Takk til
Woland for et godt tips, men det blir nok ikke plass sammen med diskusene.. Kula må berge med 128 liter.
Hvor ofte bør søramerikansk kulefisk ha snegler? Og hvor store kvanta hver gang? Holder det med ett fullt måltid i uka - er det bedre med en hver dag - flere hver dag?

Her putter jeg stadig småsnegler i kulekaret slik at kulene kan forsyne seg selv når de har behov for det. Det er som regel alltid noen snegler oppi der, og når jeg ser det blir tomt slenger jeg oppi en ny ladning.
hm... Mine eter alt de får så det er nok ikke noe alternativ her...
To fulle måltider i uka burde holde nebbet i sjakk.

Mvh

Woland
Woland, du sier alle kuler trenger snegler for å slipe nebb, men hva med C.Tarvancoricus? De er jo "slurpere"?
Terapitanktenker
Woland, du sier alle kuler trenger snegler for å slipe nebb, men hva med C.Tarvancoricus? De er jo "slurpere"?

C. travancoricus knuser hvis sneglene er små nok.
Til de mindre kulene vil røde mygglarver hjelpe på da de inneholder små kalksubstanser.

Mvh

Woland
Men betyr det at de faktisk trenger å slipe nebb de også? Jeg har lest stort sett alt som er å finne om dvergkuler på nett og fant bl.a. dette sitatet på www.dwarfpuffers.com:

" As far as Dwarf Puffers needing snails in their diet to "wear down" their teeth, it has been agreed upon by most in the forum that they are not necessary for this. Dwarf Puffers seem to have no problems at all with overgrown teeth (unlike almost all other puffer species)."
Har ikke peiling på kuler, men syntes at sitatet bærer preg av noe dårlig innsyn i fiskenes trivsel.
For jeg kan ikke tenke meg at fisken har det godt når tannsettet er overdimensjonert.
Bare en liten tanke
....Jeg tror nok det er forståelsen som glipper litt her. Når sitatet sier ingen problemer med betyr det ikke at forvokste tenner er godt, men at det ikke forekommer.
Terapitanktenker
" As far as Dwarf Puffers needing snails in their diet to "wear down" their teeth, it has been agreed upon by most in the forum that they are not necessary for this. Dwarf Puffers seem to have no problems at all with overgrown teeth (unlike almost all other puffer species)."

Du misforstår, Frank.

Direkte oversatt:
"Når det kommer til at dvergkuler trenger snegler i dietten for å slipe tennene, er det bred enighet fra de aller fleste i forumet at de ikke trenger det. Dvergkuler har tilsynelatende ingen problemer med at tennene vokser (i motsetning til så og si alle andre kulefisker)."

Det er ikke dermed sagt at dvergkuler ikke trenger snegler som mat, de får i seg viktig næring ved å spise snegler (som igjen spiser planterester og alger). Men de trenger IKKE snegler for å slipe tennene da de ikke vokser på linje med hos andre kulefisk.
Ser slett ikke bort i fra at det er en aldri så liten missforståelse fra min side
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap