- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Steiner fra naturen?
Steiner fra naturen?
Postet 10.06.15 kl 18:51
Jeg er ingen geolog, men dette er hva jeg har lært:
Det holder nok ikke å kun skrubbe de i varmt vann! Kok dem også. Tror ikke det er noen grense på hvor lenge, men jeg pleier å koke dem i alt fra 5-10 minutter.
Noen steiner inneholder kalk og andre ting som kan rote med vannverdiene dine. Pass på å holde et varsomt øye med disse etter at du har hatt steinene oppi i noen dager. Gjerne mål verdier hver dag i en uke for å være på den sikre siden.
Den ene steinen så litt skarp ut. Aldri lurt å ha skarpe gjenstander i et akvarium (snakker fra erfaring etter å ha hatt komethaler! Haha). Slip de ned eller finn noen andre steiner du liker.
Det holder nok ikke å kun skrubbe de i varmt vann! Kok dem også. Tror ikke det er noen grense på hvor lenge, men jeg pleier å koke dem i alt fra 5-10 minutter.
Noen steiner inneholder kalk og andre ting som kan rote med vannverdiene dine. Pass på å holde et varsomt øye med disse etter at du har hatt steinene oppi i noen dager. Gjerne mål verdier hver dag i en uke for å være på den sikre siden.
Den ene steinen så litt skarp ut. Aldri lurt å ha skarpe gjenstander i et akvarium (snakker fra erfaring etter å ha hatt komethaler! Haha). Slip de ned eller finn noen andre steiner du liker.
Postet 20.07.15 kl 21:41
Postet 20.07.15 kl 23:46
Postet 21.07.15 kl 01:45
Slettes ikke nødvendig å koke stein, holder å vaske dem!
Unngå stein med glitrende partier, stein med kalk (ofte hvit), stein med rustflekker/rustfarge.
Om en stein påvirker vannverdier eller ikke kan sjekkes ved å legge den i vann, mål pH, KH og GH, la stå en uke, og mål igjen. Man kan også bruke sterk eddik/annen syre - hvis det bruser når man drypper på syra, er det kalk i steinen.
Unngå stein med glitrende partier, stein med kalk (ofte hvit), stein med rustflekker/rustfarge.
Om en stein påvirker vannverdier eller ikke kan sjekkes ved å legge den i vann, mål pH, KH og GH, la stå en uke, og mål igjen. Man kan også bruke sterk eddik/annen syre - hvis det bruser når man drypper på syra, er det kalk i steinen.
Postet 21.07.15 kl 11:10
Postet 21.07.15 kl 12:16
KuledrømSlettes ikke nødvendig å koke stein, holder å vaske dem! Unngå stein med glitrende partier, stein med kalk (ofte hvit), stein med rustflekker/rustfarge. Om en stein påvirker vannverdier eller ikke kan sjekkes ved å legge den i vann, mål pH, KH og GH, la stå en uke, og mål igjen. Man kan også bruke sterk eddik/annen syre - hvis det bruser når man drypper på syra, er det kalk i steinen.
Og magnet. Jeg hadde funnet en jeg trodde var grei ut i fra alle de punktene der, men så reagerte jeg litt på at den var fryktelig tung. Testa med en magnet, og den smalt i steinen fortere enn på ett kjøleskap hehe såh den ble også kassert. Jeg har gitt opp nærområdet mitt. De er enten rust, glitter eller fulle av jernmalm. Så denne gangen blir det kjøpestein, så får jeg se om jeg finner noen om jeg kjører litt lenger neste gang jeg trenger :/
Postet 21.07.15 kl 18:12
Svartskifer
Fant en fin stein jeg ville ha i akvariet. Skrubbet denne, kokte denne. Sendte et bilde av denne til en som kan stein. Han sa han trodde det var svartskifer. Googlet litt, og fant ut at denne typen stein inneholder uran - altså radioaktiv... Den kan også inneholde bly og sølv. I tillegg inneholder den organisk materiale og man kan utvinne olje av den! Det hadde vel vært den sikre død for fiskene i akvariet om de hadde fått denne steinen...
"Alunskifer er en skifrig og svart leirskifer. Bergarten inneholder kvarts, glimmer, litt feltspat, karbonat, og kismineraler. Den inneholder også mye svovel og små mengder sølv og vanadium samt 10-170 mg/kg uran. Bergarten inneholder også «stink-kalk», en svart kalk med høyt organisk innhold."
Må være verstingen av alle verstinger!!!
"Alunskifer er en skifrig og svart leirskifer. Bergarten inneholder kvarts, glimmer, litt feltspat, karbonat, og kismineraler. Den inneholder også mye svovel og små mengder sølv og vanadium samt 10-170 mg/kg uran. Bergarten inneholder også «stink-kalk», en svart kalk med høyt organisk innhold."
Må være verstingen av alle verstinger!!!
Postet 12.08.15 kl 09:11
Ja, har nesten gitt opp steiner her fra nærområdet også. Bare masse kråkesølv/glitter/jern/malm/rust og alt mulig annet rart i steinene. Bah!!
Skulle gjerne også funnet noe resin stein istede, altså type plastikk seiner som er ekte ut men her ser det ut som de fleste nettbutikker driver med sånne tullete bruer og søyler og alt mulig uekte greier.
Skulle gjerne også funnet noe resin stein istede, altså type plastikk seiner som er ekte ut men her ser det ut som de fleste nettbutikker driver med sånne tullete bruer og søyler og alt mulig uekte greier.
Postet 14.08.15 kl 15:53