Hjelp med bytting filteret

Jeg har hatt et akvarium som jeg kjøpte brukt i en uke nå, og filteret ser veldig guffent og slitt ut, så jeg har tenkt til å bytte det ut. Er ikke sikker på om filteret er utvendig eller innvendig, men filtervatten er pakket rundt en pose (med noe jeg ikke er helt sikker på hva er i), og det hele ligger i en boks over vannet under lokket. Bilder kan legges inn hvis det trengs. Skal jeg bytte ut halve filteret av gangen, med tanke på bakterier ogsånn som bor der, eller er det ok å bytte hele vatten. Hvis jeg skal bytte halve, hvordan gjør jeg det?

Nybegynner trenger hjelp!
Hvis vannet føres ut av akvariet gjennom en slange og går til/gjennom en boks/"bøtte" som står på gulvet, er det et utvendig filter.
Forklaringen din var ikke så lett å skjønne, men det er ihvertfall et innvendig filter, høres det ut som. Filtermediene og måten det er satt opp på virker ikke veldig tillitsvekkende når det gjelder filtreringskapasitet. Hvor stort er akvariet ?
Da er det innvendig. Det er 60L. Har med bilder av filter systemet. Takk for svar, forresten!

Beklager for skurrete bilder.
Jaha, det er filter under lokket. Merke på akvariet ?
Det er nok ikke filtervatt som er rundt "posen", men en slags filter-fleece. Jeg ville tatt bort den, skylt posen med kuler/stein i akvarievann, og pakket inn filter-posen i ny fleece. Det er mulig akvarie-produsenten har egne produkter av det slaget.
Fant ikke noe merke på akvariet, men kan spørre han jeg kjøpte det av. Så jeg kan ta bort det gamle og sette inn nytt, trenger ikke gjøre noe for å beholde bakteriene?
Nei, du må ikke ta vekk posen med filtermedium...det er der bakteriene befinner seg. Som sagt, skyll den bare lett i en bøtte med vann fra akvariet og sett den tilbake. "Innpakningen" (filter-fleece) kan du kaste, men da må du montere en ny.
Jeg tror disse akvariene er ganske "billigproduserte" i Asia. Er et merke som heter Jebo som produserer sånne akvarier med filteranordning i lokket. Jeg ville ikke stolt på det filteret et øyeblikk, var jeg deg. Det er med all sannsynlighet for lite dimensjonert ifht antall liter akvariet er på.

Det kan lønne seg å investere i et kvalitetsfilter, f.eks. fra den tyske produsenten Eheim. De har i mange tiår levert kvalitetsvarer til akvariehobbyen
Siden du har et akvarium med heldekkende lokk er det sannsynligvis ikke rom for noe slangeføringer over kanten, så du får ikke brukt et utvendig filter (som er de med best kapasitet). Eheim har også innvendige filtere av mange modeller. Anbefaler deg det.

Hvor mange liter er akvariet ditt på? Vet du det ikke, oppgi målene på akvariet, så kan det kjapt regnes ut (lengde x bredde x høyde, deles på 1000, og du har literantallet).
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap