Hjelp tur min blue moon cherax er död!

Hei, har nylig fått ein cat malle på 10cm.
Å lurer derfor om den kan ha stresset opp min Cherax.
Såg det Cheraxen va oppegående tidliggere i dag, men en havl timer senere låg den på ryggen.

Kan dette väre hamskifte, å er det da farlig å ta den over til en bötte for segslev, istedet for å ha den i karet?. Jeg brukte også en sopp, finnråte og bakterie middel (eSHa 2000) i karet pga sykdom. Kan dette väre skadelig for krepsen?

Det er ikke et ukjent fenomen at krepsdyr eller skalldyr som reker o.l. er sensitive for medisiner. Men akkurat Esha skulle vel egentlig være ganske trygg, iallefall har jeg aldri opplevd noe rekedød i kar der jeg har brukt dem. Men man vet aldri - de virvelløse dyrene ER sensitive og kan tippe over på rygg for minimale forurensninger eller påvirkninger fra medisiner, uansett hvor lite det er. Har man da f.eks. overmedisinert eller overdosert ved en feilberegning eller et uhell, kan det skje at virvelløse dyr stryker med, mens de i et annet kar der doseringen var rett, ikke har gjort det. Umulig å si egentlig.

Det var veldig mistenkelig at krepsen din døde akkurat nå mens du medisinerer i karet, så jeg ville vel lagt skylden på medisinen egentlig (hvis det var meg). Men som sagt; Esha bruker å bli tålt godt, så du hadde kanskje bare veldig uflaks med et sårbart individ?

Virvelløse dyr skifter gjerne ham etter vannbytter, og noen ganger får de problemer, f.eks. hvis det er lite eller feil mineraler i vann og kosthold.
Takk for svar,.

Virker som den ikke er i livet etter som jeg ser at reker har satt seg oppå den.

Får håpe det bare har vært noge feil med medisinen, i stedet for at noge skummelt kan være på vei i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap