Plantene sturer - hvor starter jeg? (side 3)

Tror neppe noen dager uten karbo har ødelagt mye.
Å oppgradere lyset...det enkleste vil være å bytte armaturen i lokket med f.eks. 2x28W T5. En annen løsning er en LED-armatur, som kanskje også kan få plass i lokket. Hadde det vært meg i den situasjonen, ville jeg fjernet hele lokket og kjøpt en slik LED-armatur som jeg har over mallekaret mitt. Eventuelt med toppglass, da.

Men først kan det være lurt å prøve å gjødsle to ganger i uka.
Tror ikke du burde oppgradere lyset før du skrur opp næringen til plantene. Om du øker lysmengden, øker du også behov for næring.. Og du ligger rimelig lavt på de fleste målingene dine ut i fra de siste postene.
Fosfaten din burde ligge på 0.5-1.0 etter ett vannbytte.
Og nitrat burde være 10-15 etter ett vannbytte.
Ut i fra symptomene du beskriver, viser også plantene tegn på at dette er alt for lavt hos deg. Er alltid vanskelig i starten med planter
Maay : Du mener altså at nitrat burde ligge på 20-30ppm og fosfat på 1-2ppm før vannbytte ?
Det syns jeg høres ut som altfor mye, så det er rimelig uaktuelt... Prøver delgjødsling og ser hva som skjer da.
Ja, det er helt på jordet for deg med kulefisker, ihvertfall

Prøv med litt jevnere gjødningstilførsel, du...gi det minst 2-3 uker før noen konklusjon trekkes.
Ja, det får vel bli strategien nå. Jeg har veldig lyst til å ha noen kraftige, høye, bredbladete planter ved bakveggen, men med dette (foreløpig) dårlige utgangspunktet - hva slags planter kan da anbefales? Og Jeg bør vel vente med å prøve noe nytt igjen før de jeg har begynner å vise andre takter?
Hvis det var meg, ville jeg nok ventet til jeg hadde litt mer positiv utvikling, ja. Jeg regner med at du holder kontroll på Fe også, så akkurat nå syns jeg som sagt det heller litt mot at lyset er en del av problematikken. Det positive er jo at plantene bruker næring
Ja, forresten - takk for påminnelsen - for Fe har jeg siktet mot 0,5-0,6 ppm hver gang, og så måler jeg 0,1 eller mindre etter vannbytte. Burde jeg evt. sikte enda høyere for Fe? Jeg vet ikke hva som er max-grense for Fe for kulefisker, men tror det er som for andre fisk. Det er vel først og fremst kobber som er ekstra skummelt for kuler.
Jeg mener 0.5-0.6 ppm Fe burde holde i en uke, men du kan vel sjekke midt mellom to vannbytter og se hvordan det ser ut da ? Hvis plantene raskt bruker opp mesteparten, kan det hende det lønner seg å øke litt. Mine planter hadde en periode der det bare sa 'svupp', så var alt jern bortblåst...det var etter et litt for langt intervall mellom vannbytter da jeg hadde skadet hendene og ikke kunne bruke dem.
Ok, da fortsetter jeg slik inntil videre, og måler på torsdag igjen. Går med endel dråpetester, gitt.......!
Ja, desverre...i perioder med problemer og tilpasninger gjelder det å ha påfyll
Da har jeg målt, og resultatet er:

NO3 = 5-10, umulig å si om det er midt imellom eller nærmere den ene eller den andre
PO4 = 0,6-0,8
Fe = ca 0,5

Jeg har skikkelig trøbbel med å lese av testene i disse intervallene, på PO4 og Fe er fargene ganske så annerledes enn på fargekartet, og på NO3 syns jeg det er vanskelig å se forskjell på 5 og 10.

Er det noe vits i å gjødsle nå da? Kanskje bare N og P? Fx øke NO3 med 3 og PO4 med 0,3 under antakelse om at de er på 7 og 0,7 nå?
Når gjødslet du ? Egentlig burde de verdiene holde i 4-5 dager, minst. Og balansen ser jo veldig fin ut !
Hvis du har problemer med å lese av de testene som bruker 10ml vann, er det en mulighet å bruke 5ml akavrievann og 5 ml destillert vann i stedet. Og så gange resultatet med to. Det kan gjøre fargene lettere å se.
Jeg gjødsla mandag ettermiddag/kveld. Nå kan det jo tenkes at jeg faktisk ikke kom opp på det nivået jeg siktet mot, og at verdiene nå ikke er så ulike det det var ved gjødsling. Men det er vanskelig å vite. Har testet etter gjødsling en av de første gangene, og da stemte det ihvertfall bra, men problem med fargeavlesningen var jo en usikkerhet også da.

Hvordan skal destillert vann hjelpe? Akvarievannet er veldig klart, og fargene i det blir mye klarere og renere enn på fargekartet, der fargene har mer grått i seg.
Destllert vann "hjelper" ikke...det bare tynner ut testløsningen til det halve. Dermed blir avlest verdi lavere...og fargene er da lysere, og for mange er de lysere fargene lettere å skille fra hverandre.
"Hjelpe" med å få til å lese av fargene, mente jeg Men skjønner poenget for NO3, ihvertfall, den er lettere å lese av ved lave verdier. For de andre to syns jeg det er like vanskelig å lese av ved lave verdier. Kanskje jeg har litt dårlig fargesyn eller noe...
Tenkte bare å poste et bilde av hva som skjer med Hydrocotylen. Den vokser ikke, den forvitrer...
Har du prøvd å feste den i overflatestilling ? Merkelig at dette skjer...her blir jeg ikke kvitt dem om jeg ville...fins det noen små blad noe sted, har jeg snart en ny lenke...
Ja, jeg trodde dette skulle være enkle planter å få til, men nei, ikke her...

De stilkene jeg har er så små, skjøre og korte at det ikke nytter å feste dem noe sted. En står i substratet, den på bildet hadde hektet seg fast i en rot ganske høy oppe, en flyter rundt. Alle bladene er små, rundt 1-1,5 cm eller mindre. Lurer på å putte en stilk i 30-literen og se hvordan den reagerer, bare for å prøve ett eller annet :-S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap