Plantene sturer - hvor starter jeg? (side 5)

Jaha! Jeg har blandet all gjødsla i litt akvarievann før jeg har tilsatt det, så det var antakelig ikke så veldig lurt...! Kan dette være årsaken til planteproblemene mine, da (i tillegg til dårlig lys)? Jeg har fortsatt GSA på anubias og javabregne, og begynte derfor å tenke på hva som egentlig skjer med fosfaten jeg tilsetter.
Hmmm...for ikke å snakke om jernet...
Men det kommer an på hva slags jern du bruker...kjøpte du MiPro+ ? Husker ikke for øyeblikket ,,,

Har du noen gang målt jern og/eller fosfat samme dag som (eller dagen etter) vannbytte ? I så fall ville du jo skjønt at noe var galt, hvis alt forsvant...
Jeg bruker fortsatt av de kjemikaliene du sendte meg, så da er det CSM+B for jern.

Dagen etter vannbytte er jo PO4 og Fe stort sett lavt, ja, men jeg tror ikke det var dét du mente... Jeg har kontrollmålt etter gjødsling én gang, husker ikke om det var samme dag eller dagen etter. Da var verdiene så høye som jeg ville ha dem av både NO3, PO4 og Fe. Og jeg mener jeg blandet all gjødsla sammen i litt vann da også. Så hvis testene ikke fanger opp utfelt Fe og P (og det gjør de vel ikke), har nok den gjødslingen gått greit til tross for blanding.

Jaajah. Det er jo ikke akkurat noe kjempestort GSA-problem med grønne prikker over hele glasset osv. Bare på bladene til de saktevoksende. Men ble litt bekymret for om plantene får i seg nok P.
Ah...husker jo nå at jeg sendte deg CSM+B Der er jernet chelatert, så det har nok gått bra uansett. Men løs opp dette for seg selv, så er du sikker.

Tror det er mer lys du må satse på her. Så får du bare rengjøre glass og planter så godt du kan i mellomtiden.

Skal "teste" lyset i dag, men må vente til det er mørkt ute hvis det skal være noen vits.
Kuledrøm
Det er jo ikke akkurat noe kjempestort GSA-problem med grønne prikker over hele glasset osv. Bare på bladene til de saktevoksende. Men ble litt bekymret for om plantene får i seg nok P.


For en tvetydig setning jeg skrev her da - jeg har ikke GSA på glasset i det hele tatt, bare på noen planter, var det meningen å si :-P

Ikke noe hast med testing av lys, altså, gjør det når du har tid/gidder
Plantene sturer, del 2 - lys oppgradert
Nå er det omlag 2 uker siden jeg skiftet ut T8-armaturet med Finnex planted+. Kjører nå med 6 timer lys. Jeg har også gitt ny rotgjødsel til de tre cryptocorynene (merke ukjent, men er antakelig osmocote+ e.l.). Det ble en periode med gjødsling bare en dag i uka, og i en travel hverdag er det ikke alltid jeg husker å tilsette karbo før det er for sent. Men jeg prøver så godt jeg kan å tilsette det straks jeg kommer hjem fra jobb. Jeg begynte med delgjødsling igjen denne uka.

Algesituasjonen er akkurat som før - ikke så mye og helt akseptabelt (unntatt mht anubias og javabregne).

For en ukes tid siden klipte jeg hornbladen godt ned og lot den flyte, ettersom den hadde blitt lang, stusslig og brun på nedre del. Mye av javamosen som var brun og stygg, er nå kasta ut. Jeg satte inn Ceratopteris thalictroides som en "testplante", bare for å se hva som ville skje med den. Pogostemon helferi-plantene er nesten borte, bare noen små, skrantne rosetter igjen. Javabregnene har brune og gule flekker (ikke prikker) og hull/revner på bladene, samme med cryptocorynene (nye skudd ser ok ut). Aponogetonen har fortsatt bare to blader, ett som over lengre tid har vært 3-4 cm langt, og som nå gulner, og ett som er nytt, mindre og friskgrønt, men som også har stagnert. Knollen synes å være litt "smadret" under! Jeg syns allerede at Ceratopterisen har fått noe brunaktige flekker på bladene, jeg tror ikke de var der før. Men det er kanskje bare et ledd i tilpasningen? Det hører med til historien at timeren har streika, så en morgen jeg sto opp sto lyset fortsatt på. For øyeblikket går det i manuell styring...

Jeg har bestilt tester for både K og Mg fra Aquaristikshop. Jeg håper de kommer snart, for jeg er spent på om det er noe å lese ut av det.

Ja, sånn er det så langt, jeg får smøre meg med tålmodighet en stund til. Jeg forventer selvfølgelig ikke å se noen effekt etter bare 2 uker med nytt lys. Det er bare litt frustrerende og jeg blir utålmodig, for jeg elsker jo planter. Har så lyst til å kjøpe masse nye nå og begynne på mitt "Planter fra Kerala"-prosjekt... Kanskje jeg bare skal gjøre det, så får det gå som det går.
Er litt spent på kalium, faktisk...den gulningen kan tyde på mangel.
Hvis du skal bruke karbo, bør den få virke i karet mens fotosyntesen pågår, altså mens lyset er på. Aner ikke når det tennes hos deg, men hvis du ikke får tilsatt karbo før langt utpå ettermiddagen, bør lysperioden også flyttes til den tid. Da ville jeg brukt gardinen frem til lyset tennes, slik at det ikke blir en lang periode med dagslys i tillegg til Planted+.
Ja, jeg har hatt en magefølelse for kalium i lengre tid, men syns jo ikke symptomene stemmer helt heller, pluss at kalium tilføres med N- og P-gjødsla. Men nå må jeg bare få bekreftet/avkreftet mistanken.

Lyset tennes ikke før kl 17, og karbo tilsettes da ca. når det tennes eller rett før/etter. Gardina henger normalt på helt fram til da. Problemet nå er at det kommer lys ovenfra siden jeg har dekkglass, og et vindu litt høyt oppe der sola kommer fra sør. Så her må vi modifisere litt.
Svart søppelsekk tilklippet ?
Kalium og magnesium - første sjekk
Jeg hentet pakken fra Aquaristikshop i dag, og klarte selvsagt ikke å vente med målinger til etter vannbytte, hehe... Så dette bli en liten test på tilstanden et par dager før vannbytte:

K = 10 mg/l
Mg = 1,5 mg/l

Nå er ikke jeg sikker på hva verdiene bør ligge på i mitt akvarium, men JBL mener at K skal ligge på 5-20 og Mg på 5-10. Har lest et annet sted (Tom Barr?) at K bør ligge på 10-30 og Mg på større enn 4 (og Ca:Mg bør være på 4:1), men mulig disse tallene gjelder med CO2-tilførsel?

Det jeg leser ut av dette, er at det mangler ihvertfall Mg. Kanskje K også kunne vært høyere? Jeg tilfører jo GH/TH+, og fant ut her om dagen at det skal være ca. 80 % Ca i den, dvs. at forholdet mellom Ca og Mg ikke er optimalt. Men nå er det vel også noe Mg i CSM+B, men jeg har ikke regnet på hvor mye Mg jeg tilfører totalt (fortsatt gjødsler jeg til Fe=0,6 og hever GH fra 0-1 til 4-5).

Bør jeg satse på å kjøre komplett PMDD, og droppe GH/TH+?
Hvilken GH+ er det du bruker ? Ja, forholdet bør være 4:1, uansett om du har CO2 eller ikke. Kalium på 10 er akseptabelt (gjør ingenting med litt mer), men du bør nok gjøre noe med kalsium/magnesium.

Som du vet, foretrekker ihvertfall jeg å gjødsle etter mål, og det går hellt utenom det lille Mg som fins i CSM+B. Om du velger å gå for PMDD-opplegg, kan ikke jeg bidra med noe...aner ikke hva/hvordan sammensetning/dosering er.
Nåh! Trodde du brukte en form for PMDD, med en egen vri, kanskje... Jeg hadde det for meg at du hadde kjøpt det herfra, men husker nok feil, det er jo ikke CSM+B der, men Miplus. Hvor har du skaffet det du sendte meg? Og er det Easylife Ca og Mg du bruker?

Jeg bruker Noraq GH/TH+, har ikke prøvd annet, blir jo aldri tom den boksen... Ang. CO2 så refererte jeg egentlig ikke til 4:1-forholdet, men til mengdene K og Mg som var anbefalt av Tom Barr.
Joda, stemmer at jeg handlet fra Haack, og at det jeg sendte deg kommer derfra og at jeg ga deg addressen ! Jeg kjøpte Miplus Pro også derfra, og har brukt det med godt resultat. CSM+B handlet jeg fra USA, og jeg sendte deg det fordi jeg ikke kunne sende MiPlus Pro...det er jo flytende. Jerninnholdet i de to er temmelig likt.
Ja, jeg bruker flytende Ca og Mg fra Easy-Life.
Noraq GH/TH+ gir 80% kalsium-ioner, ja. Og det blir da 4:1, eller hva ? 80/20=4/1.
Tom Barr sine verdier er det veldig vanskelig å sammenligne direkte med, da han doserer etter EI-systemet (gjerne 3x per uke) og beregner bruk av CO2 i tallene. Han sier også at uten CO2 bør man bruke 25% av verdiene. Han doserer per uke 27ppm K, 27ppm NO3 og 8ppm PO4 og bytter bortimot 80% vann ukentlig :
"An example of dosing 3x a week on my 46g (175L) tank,
This is what I do :
Sunday-----Day1)Prune,Preen,Clean glass inside, 50% or more H20
change, vac/sub, 1/2Tsp-KN03(5.75ppm K+9.11 NO3), 1/8-ish/Tsp-KH2P04(1.15K+2.78PO4),1/8Tsp-K2S04 (2.05K+0.84S)
Monday-----Day2) 10ml Trace, 2ml-Fe
Tuesday----Day3) 1/2Tsp-KN03, 1/8ish/Tsp-KH2P04,1/8Tsp-K2S04.
Wednesday-Day4) See day2
Thursday---Day5) See day3
Friday------Day6) See day2
Saturday---Day7) Nothing or prune, or walk the dog etc.
Sunday-----Day8) See day1"
SilverShaded
Noraq GH/TH+ gir 80% kalsium-ioner, ja. Og det blir da 4:1, eller hva ? 80/20=4/1.


Ahahah, seriøst... Hva i all verden var det hønsehjernen min tenkte i dag da! :-P Men hvis jeg da har altfor lite Mg, må det jo mangle Ca også? Jeg kan ikke øke GH så mye mer, kulene skal ha bløtt vann. What to do...? Nå oppdaget jeg noen skumle tepper av cyano på en rot også. Jeg får skru ned lystida enda mer. Gaaahh...

Jeg tror aldri jeg kunne fulgt det skjemaet til han derre Barr... Blir for mye å huske på!
Hvor høy GH har du, da ? Bruker du carbo fremdeles ?

Ja, jeg hadde ihvertfall gått i frø med en slikt skjema. Og det er ikke nødvendig...ikke så lenge en har medium lys og ikke bruker CO2-injeksjon. Mye enklere å dosere etter behov. Jeg måler pH og jern hver uke etter vannbytte. Men GH, nitrat, fosfat og kalium måles bare hver annen eller tredje uke, for å holde kontroll. Sjelden det behves annet enn kalium, av og til litt kalsium og magnesium. (Kunne ikke finne Ca-flaska forrige gang...lette høyt og lavt. To dager etter fant jeg den...midt på stuebordet, hahahah...)
GH er på 4-5, så jeg kan nok heve den litt til. Det er veldig variabelt hvilken hardhet som anbefales rundt om på nettet, fiskebasen her har 0-8, mens andre steder står det 5-20 eller 5-25. I naturen er ihvertfall GH veldig lav der de kommer fra, type 1-2.

Og, ja, carbo så godt som daglig, full anbefalt dose.

Hehe, akvarieting befinner seg ofte på de usakligste steder! :-P
Hvis vi går ut fra at du har GH på 5...det tilsvarer 89ppm. Høres rart ut at det da bare skulle være 1.5 ppm Mg hvis du bruker Noraq GH/TH+ ?!? Det blir jo et veldig skjevt forhold. Av din GH på 5 burde jo 1 GH komme fra Mg. Sikker på at du ikke blander GH og ppm ?
GH måles vel i dH og Mg i ppm (eller mg/l, da), eller måler JBL-testen GH i ppm?? GH pleier å være 5 dråper (og det er jo det jeg veier inn GH/TH+ for å få) - men nå har jeg ikke målt den i dag. Mg var vitterligen mellom 1 og 2 mg/l på testen. Skjønner at du stusser ja, jeg kan måle en gang til i tilfelle noe gikk feil. Og måle GH også.
GH er jo (i praksis) summen av Ca++ og Mg++ ioner. JBL-testen måler tyske hardhetsgrader ja....1 GH tilsvarer 17.8 ppm ioner. Mg-test har jeg ikke...mye mulig den bruker ppm. Noe stemmer ikke her, ikke sikker på hva (med mindre GH/TH+ ikke har den sammensetningen den skal).

Hmmm...en mulighet er jo at GH-saltet er riktig, men forbruket er stort. Test neste gang du bytter vann...mål opp ti liter akvarievann i en bøtte og sjekk GH og Mg. Øk GH med en kjent størrelse med Noraq-saltet, og kontrollmål.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap