- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hjelp med vannverdier
Hjelp med vannverdier
Postet 25.06.15 kl 13:55
Postet 25.06.15 kl 14:19
Postet 25.06.15 kl 19:31
"Bedre" er vel relativt, altså i forhold til hva slags arter du skal ha i karet. Hvis du for eksempel vil ha levendefødere ellr malawi-ciklider, er det ikke bedre. pH 7.5 er liksom i ingenmannsland...for surt for de nevnte arter, og for høyt/basisk for sør-amerikanske ciklider og de fleste tetra-arter. Du sier ingenting om hva du mener å ha i karet...men husk at det alltid er lettere å få pH opp, enn ned.
Aquasafe skal kun brukes ved vannbytter, forøvrig, helst i luftet og temperert vann.
Har du satt inn fiskene ? Eller har du tenkt å kjøre begge akvariene samtidig ? Hvis du ikke setter inn det brukte filteret, må det nye filteret innkjøres, og dermed mates (ellers blir det ingen innkjøring å snakke om). Lest om innkjøring og filterbakterier nå ?
Du trenger tester for ammoniakk (NH3/NH4) og nitrat (NO3) også. Amoniakk er svært giftig for fiskene, særlig i et kar med relativt høy pH.
Aquasafe skal kun brukes ved vannbytter, forøvrig, helst i luftet og temperert vann.
Har du satt inn fiskene ? Eller har du tenkt å kjøre begge akvariene samtidig ? Hvis du ikke setter inn det brukte filteret, må det nye filteret innkjøres, og dermed mates (ellers blir det ingen innkjøring å snakke om). Lest om innkjøring og filterbakterier nå ?
Du trenger tester for ammoniakk (NH3/NH4) og nitrat (NO3) også. Amoniakk er svært giftig for fiskene, særlig i et kar med relativt høy pH.
Postet 25.06.15 kl 22:03
Siden jeg satt inn det gamle filteret sammen med det nye, så måtte jo fiskene også over. Tok også med mesteparten av det gamle vannet, og plantene. Ser ut til at det går bra i alle fall
Jeg har ikke rukket å tenkt så mye på hva jeg vil ha der. Tenkte vel egentlig å kjøpe fisker som passer til de jeg har og evt den ph-en... Om det er ingen/få så får jeg vel høyne ph-en.
Aquasafe brukte jeg fordi det ble mye nytt vann, blir vel nesten som vannbytte. Hadde også i næring (tabletter) til plantene.
Jeg har ikke rukket å tenkt så mye på hva jeg vil ha der. Tenkte vel egentlig å kjøpe fisker som passer til de jeg har og evt den ph-en... Om det er ingen/få så får jeg vel høyne ph-en.
Aquasafe brukte jeg fordi det ble mye nytt vann, blir vel nesten som vannbytte. Hadde også i næring (tabletter) til plantene.
Postet 26.06.15 kl 08:40
Postet 26.06.15 kl 09:45