Ida's nybegynnertråd (side 2)

Jeg syns foresten at alle guppyene og mollyen ser gravide ut, men hvordan er det mulig? Kan kardinaltetra parre guppyer og sverdfisk mollyer..?
Neida, kun sverdrager og platy som kan krysses. Men levendefødere "sparer" sæd slik at de kan få flere kull etter 1 parring. Noen kan til og med bære på to kull av ulik alder samtidig. Så hvis du bare har hunner av de to artene (guppy og molly), så har de nok blitt parret før du fikk dem.
Aaah ok! Hadde 4 mollyer så der var nok en Hanne eller to. Har også hatt 2 hann-guppyer tidligere.

Mollyen har forresten ligget mye stille på bunnen idag, under et blad. Kan det bety noe galt?
Tja...enten føler den seg ikke så bra, elelr så har den gått i dekning fordi den skal føde snart. Du får følge med og se hvordan ting utvikler seg.
Har i alle fall vært kvikk og rask de siste timene, så det gikk vel over

Jeg har 7 planter av 5 ulike sorter. 2 fulgte med det gamle akvarie, 3 fulgte med det nye og 2 kjøpte jeg i en dyrebutikk. De 2 sistnevnte har mistet snart alle bladene. Ikke den 3. jeg har av samme typen. Noe ide om hvorfor?
Hva tror dere om siamesiske algespisere? Ser at de egentlig bør ha større plass, men om jeg feks bare har 2-3 stk?
Og hva med små kirsebærreker? Evt andre typer som er "bedre"?
Syns SAE blir feil i et kar som bare er 60cm langt, disse fiskene er raske og blir ganske store.

Kirsebær-reker er fine å starte med, relativt enkle å få til bare man sørger for at du har god filtrering (ikke noe ammoniakk og nitritt).
Ok, da får jeg droppe de.

Så litt mer på reker, og kunne kanskje tenkt meg Blue Jelly. Så at de fleste småreker var like i hva de foretrekker av miljø, mat, plass, størrelse osv.

Målingene som jeg har gjort hver uke siden oppstart, har visst 0 tegn til nitritt. Ammoniakk-test har jeg ikke fått kjøpt ennå.
Hvis du har målt null nitritt med dråpetester er det nok trygt å sette inn noen reker. Blue Jelly er akkurat samme reke som kirsebær, bare en annen fargevariant.
Haha der kan man se, fortsatt mye å lære

Ok, men da skal jeg se hva jeg får tak i.
Den sverddrageren jeg har ligner forresten ikke på sverddrager om man googler. Er den en lyrehale-versjon? Eller noe annet? (Ligger bilde i første post)
Uff, dette er pinlig. Så ikke før nå at der var 2 ulike no2- flasker. Trodde det var 2 av de slik som ph-en. Så da viser no2 lysegult, lysere enn gulfargen på den oversikten. Er det ok, eller hva bør det ligge på?
Leser du ikke bruksanvisninger ?
Hva slags tester er det du har, høres ut som Tetra ? Nitritt-testen skal være så fargeløs som mulig, så du har nok litt nitritt i karet. Måler du ammoniakk NH3/NH4) ?

Og hva slags pH-test er det som har TO reagenser...det er ikke vanlig, Alle tester jeg har ært borti har bare 1 reagens.
Har tetra-testene ja.
Har 2 flasker som det står ph på, de er det samme så bruker bare 1 av de. Leste nok bruksanvisningen litt for fort, og det i kombinasjon med at der er 2 ph-flasker, gjorde at jeg trodde det samme om nitritt-testen. Oppdaget idag at den ene er fargeløs og den andre gul. Står 1 på den første og 2 på den andre. Ellers er de like.
Har ikke målt ammoniakk nei, glemmer å kjøpe det.
Da er No3/4 bestilt og kommer vel om et par dager. Har skiftet 30l av vannet ikveld, så får jeg se om det hjalp. Fiskene har virket litt rolige idag, sturet litt ved bunnen og sånt. Får håpe det også bedrer seg.
NO3-test er fint å ha, men det du trenger mye mer er test for NH3/NH4 (det er en og samme test).
Uff skrev feil, er den jeg har bestilt
Målte No2 idag også, samme som igår. Lavere enn >0,3 (som er den laveste fargen i bruksanvisningen). Siden flaske nr. 2 er gulfarge i, begynte jeg egentlig å lure på om det var mulig å få den blandingen helt klar. Tok derfor en test på springvannet også (vi har veldig godt vann her sies det), og fikk samme nivå som i akvariet. Og siden grensen på godkjent nitrittinnhold i drikkevann er 0,05 så er det vel bare å konkludere med at jeg ikke kommer til å få det klarere? Eller har noen en bedre forklaring? I bruksanvisningen står det også at det bør ligge på max 0,3.

Jeg er rett og slett bare en nybegynner som lurer...
Da er jeg uenig med bruksanvisningen...et nitritt-innhold på 0.3 ppm over tid vil skade fiskene.

Men det kan godt hende at du ikke får noe bedre resultat med Tetra's NO2-test. Håpløst. Anbefaler deg å bytte til JBL's test...mye bedre inndeling/oppløsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap