Ida's nybegynnertråd (side 3)

Ok, da er sikkert ikke konklusjonen min så ille på bærtur. Men mulig Tetra sine tester er det, får vel vurdere å bytte da ja.
De siste par dagene har en eller flere av guppyene stort sett ligget i overflaten eller under en plante. De snapper ikke etter luft, de ligger bare der, litt under overflaten. Alle vannverdier er bra, og har vært det lenge. De andre fiskene gjør ikke det, de oppfører seg vanlig. Noen ideer om hvorfor og hva som evt. kan gjøres?
Gravid? Har hørt om levendefødere som stort sett ligger på bunnen og slapper av og gjemmer seg når de er gravide. (ynkelig tips, sorry)

Kanskje de føler seg utrygge. Er det noen andre guppyer eller andre som jager dem eller noe sånt? De kan føle seg utrygge hvis det er for få gjemmesteder, for mye fisk på lite volum, hvis lyset er for lyst, og mange andre grunner.

Kommer fiskene fram ved mating, da?
De er ikke på bunnen noe mer nå, bare ved overflaten. De har dog begynt å svømme litt mer, og holder seg stort sett på de øverste 5 cm. Så litt fremgang er det :p
Ingen av de er gravide nå.
Ingen jager de heller.
Siden de begynte med dette, har jeg til og med satt inn en ny stor plante med store blad.
De spiser som normalt.
Jeg har ikke så mange fisker, har bare 8.
Ang lyset så vet jeg ikke. Det fulgte med så jeg aner ikke hvor gammelt det er, om det er rett lys e.l.

Så jeg aner ikke jeg altså..
Igår så jeg tilfeldigvis i sidesynet mitt at ancistrusen dalte opp ned fra toppen akvarie en plass, og ned på bunnen. Så at den levde etterpå, men syns det var litt merkelig. Så siden jeg ikke har sett den siden, løftet jeg opp roten nå isted, og der lå den død. Er det sånt man bare regner med, eller er det noe galt? Vannverdiene er bra og den har fått en malletablett hver kveld etter lyset er slukket. Har sett normal ut, ikke verken tynn eller tykk.
Da har man sendt mannen på butikken for å kjøpe maller... Så hva er det han har tatt med hjem? Regner med nr. 1 her er en type Ancistrus, kanskje Pirareta?
Men nr. 2 her aner jeg ikke hva er. Noen som vet?

[External Image] [External Image]

[External Image][External Image]
Etter mye diskutering frem og tilbake, kom vi vel frem til at dette er en Chocolate (albino) Pleco. Som mest sannsynlig blir stor. Men jeg får levere den tilbake til dyrebutikken når som helst, så enn så lenge blir han her

Ellers har jeg et problem til: fiskene spiser opp maten til rekene og mallene. Enda jeg til og med har flyttet foringstidspunktet dems til kvelden. Og mallene og rekene får maten en stund etterpå, etter lyset er slukket. Hva kan man gjøre med dette da?
Hva slags mat gir du dem da ?
Fiskene får flakfor, mallene tabletter, og rekene slike små kuler. Tenkte på å gi mallene agurk innimellom, så får de både variasjon og mat som fiskene ikke stikker av med...?
Men malletablettene synker vel ? De fleste fisker får ikke tak i slike, særlig hvis det er litt størrelse på dem. Sånne små "rekekuler" skjønner jeg at fiskene tar, for det bruker lang tid på å synke...de burde nok også få mat som synker raskere. Å gi fiskene bare flakfor er heller ikke bra, alle artene trenger mye mer variasjon i kosten. Agurk er fint nok for mallene å sutte på, men ikke så veldig næringsrikt.
Både tablettene og kulene synker raskt, men likevel er fiskene på pletten på de. Spesielt mollyen og sverddrageren, tror ikke de andre bryr seg om den maten.
Hva er anbefalt å gi de da?
At fiskene tar kulene, er forståelig. Men tablettene burde være så store at de ikke kan slukes mens de synker.
Du burde gi fiskene forskjellig levendefor, som du kjøper frossent. Mygglarver, reker, artemia, dafnier, cyclops...noe sånt bør de ha et par ganger i uken.
Nei de sluker de ikke, men "gnager" på de. Tror de klarer å spise de, men er ikke 100% sikker.
Da skal jeg sjekke ut hva de har av sånt for på dyrebutikken.

Så ikke noe spesifikt å gjøre for at rekene og mallene skal få maten sin...?
Selv om de "gnager" litt på tablettene, vil da noe av det falle til bunns ?
Du får strø noen flak på overflaten da, slik at platy og sverddrager er opptatt med det når du putter oppi mat til bunnfiskene...
Ikveld matet jeg alle fiskene og rekene samtidig. Tablettene og kulene fikk da synke i fred. Slo av lyset med det samme fiskene hadde spist opp. Men, når jeg sjekket en stund etterpå var i alle fall kulene borte, og en tydelig skyldig Molly stod stille og så stappmett ut på samme sted..
Eg gir mallene tabletter etter eg har skudd av lyset. Viss eg gjør det før eg skrur av lyset kommer Mollyene!!! De er så iriterende!! De tar all maten før de andre! Den eine Mollyen heter KoKo. Fordi den har eit kvit og svart auge???
Har gjort det hver gang tidligere, og det funket ikke heller. Prøvde derfor ut en ny teknikk idag, som heller ikke fungerte
Hva feiler det ancistrusen? Begynte med en liten hvit flekk, jeg tenkte at det kanskje var en skrubbsår e.l. Så oppdager jeg nå at flekken er hårete..? Ellers beveger den finnene hele tiden plutselig.
Når jeg kom på at vi hadde et sykdomsforum også, så fikk jeg vite at det var gått sopp i såret. Begynte å behandle med sHA 2000(?), men dessverre døde den i natt.
Tenker nå vi har nok med plecoen (akvarie har aldri før hatt så lite alger) til den blir for stor, så får vi heller kjøpe 2 nye ancistruser da.

Har også lyst på en stimfisk snart. Syns der ser litt tomt ut med 5 fisker og 1 malle på 120l :p rekene ser vi ikke så mye av, ikke tar de noe plass akkurat heller :p tenker litt på stjernedanio
Nå virker det som hun vi fikk det lille akvariet til å begynne med, skal slutte. Hun spør om jeg vil overta alt, og nei det vil jeg ikke, men sa jeg kunne ta noen fisker. Bør jeg ta kun typer som passer 100% med meg, eller bør jeg være litt "rundere i kantene" når det er snakk om at alternativet kan bli slutten for de...? Noen som har noen tanker om det?

(Jeg vet at hun har bl.a. 2 ildhaler og noen Cikchlider(?), men de kan jeg bare ikke ta. Og en del Endlers Guppyer, de kan jeg ta.)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap