Slørhale - sykdom??

Hei!

Jeg har en slørhale som bare ligger på bunnen hele dagen.
Når den får fôr, klarer den å svømme litt opp og ta noe, men så klarer
den ikke å ta mer.

Jeg har et Juwel 100 L kar med noen andre fisker bl.a fire maller.

Jeg har lest om behandling med salt, men jeg er redd jeg tar feil dose.
Hvor mye salt skal jeg ta??

Jeg har hatt en god del fiskedød i det siste, og jeg vet ikke hva jeg gjør galt.
Jeg renser svampene i filteret regelmessig, og de får mat når jeg står opp
og når jeg legger meg. Jeg skifter også vann flere ganger i måneden, og
jeg har testet med strips, men det ser bra ut. Har hørt at strips ikke tester
så bra, men de ser ihvertfall bra ut.

Dessuten vil jeg også vite hvilket alternativ til foring jeg kan bruke
når jeg skal være borte i to uker.
Hva mater du med ?

Fiskedød er ofte akvaristens feil...kanskje du tukler for mye med filteret ? Det skal kun renses når du tydelig ser at sirkulasjonen har gått betydelig ned, og filtermediene skal kun skylles eller klemmes lett i avtappet akvarievann. Er du for "grundig", går bakteriene tapt, og fiskene forgiftes.

Strips er ikke godt nok å teste med...se denne posten.

Jeg mater med TetraMin =>
De som jobbet i dyrebutikken sa jeg kunne bruke denne
på slørhalene mine.

helt enig med at det oftest er akvaristens feil. Men hvis jeg gjør noe galt,
Hva er det da? Jeg mistet nylig en slørhale som var ganske stor, og etter
Det har jeg begynt å skifte vann annenhver dag. Fisken døde torsdag 25 juni.

Jeg har også oppdaget en bylle under fiskens øye.
Vær svært forsiktig med å høre på hva ansatte i dyrebutikker sier du kan gjøre...de manglerer ofte vesentlig kunnskap om fiskene og akvaristikk generelt. De er selgere først og fremst...

Gullfisk er i prinsipp plante-etere, og skal ha mesteparten av sitt proteinbehov dekket av protein fra planter. TetraMin har mye protein (47% råprotein), men hovedsaklig fra fiskemel, altså animalske proteiner.

Tørrfor har en tendens til å svelle i fiskens mage/tarm, og den trenger derfor også fiberrik mat for å forhindre forstoppelse. I TetraMin er det kun 3% fiber. Salat, skrelte erter og spinat, lett forvellet, kan bedre på dette. Dessuten kan små flyteplanter som andemat være en super matkilde. Gullfisk er også glupske, og har ingen anelse om hvor mye de tåler...så det ville kanskje være lurt å mate dem litt mindre med flak. Mat 1 gang om dagen med flak holder for voksne fisk, særlig hvis du lar dem "beite" på planteføde i akvariet.

Jeg syns du burde skaffe deg skikkelige dråpetester....særlig for NH3/NH4 og NO2. Og hvilken temperatur har du ? Fisker som lever i mindre bra vannkvalitet over tid får nedsatt immunsystem og blir derfor lettere angrepet av alle slags sykdommer. Siden du ikke svarte på dette med hvordan du renser filteret, kan problemet ligge der.

Takk for svar
Renser filteret ved å skylle svampene og vaske rett og slett hele filteret i en vask.
Du må ikke bruke kranvann til å skylle svampene. Selve filterhuset kan du ta under krana en gang hvert jubelår. Ellers tar du bare svampene ut av filteret og klemmer dem lett i akvarievann. Og som sagt, ikke rens med mindre sirkulasjonen er ved å stoppe opp ! Behøver ikke gjøres ved hvert vannbytte !

Ok. Takk for gode råd.
Men det er én ting til.
Det er veldig varmt i vannet og fiskene blir dorske av det.
Temperatur styreren står på det laveste men likevel blir det for
varmt i akvariet. Kan jeg legge oppi en isbit eller noe sånt når det blir for varmt ??
Det kan være noe galt med termostaten i varmekolben. Og varmekolber må man gjerne "kalibrere" selv, og glemme temperaturangivelsene som står på.
Hvis du ser at varmekolben slår seg på (lampa lyser), skru til den slår seg av. Gjør dette til du har riktig temperatur i karet.

Nå om dagen er det enklere å simpelthen dra ut kontakten, og fjerne kolben fra akvariet. Så putter du den i en bøtte med kaldt vann og et termometer. La den stå på til du har rett temperatur, og skru til den slår seg av. Følg med på temperaturen, og slå den av hvis den slår seg på for tidlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Kasper
Reklame for plussmedlemskap