Fiskesammensetning og miljø...

Hei alle sammen. Først må jeg si takk til alle bidragsytere for dette er ett fantastisk forum som har vært til stor nytte etter at jeg i flere år opptatt med andre ting for ett par år siden vendte tilbake til akvariehobbyen. Har siden Mars 2013 hatt en Rio-125 og en Vio 40 gående. Fullstendig problemfritt hva begge karene angår. Tanken var å ha Vioen som ett rekekar men før jeg rakk å få reker i hus ble jeg utilsiktet eier av en Betta splendens. Vio 40 er vel strengt tatt for liten til å huse en kampfisk, men Bettaen har gått der og blomstert i ensomhet og skumrede anses i min verden som et tegn på trivlsel. I Rio-125 har jeg inntil nylig holdt ett par "konstant ynglende" Palettciklider, to Ancistrus, ett par Empire Gudgeon, samt 5 par Puntius titteya. Gikk på nyåret til innkjøp av en Trigon 190 og denne fungerer også tilfredsstillende. Etter å ha gitt bort Palettciklider/Titteyabarber og ett par nye innkjøp er fiskebeholdningen som følger:

Vio 40: En kampfisk
Rio 125: 15 Smykketetra, en Ancistrus, 5 otto, samt 5 Corydoras aeneus
Trigon 190: Ett snes Rødmunntetra, en Ancistrus sp. albino og de før nevnte Empire Gudgeon.

Felles for karene er at de har sandbunn, har en bestand av Asiatisk jegersnegler, er godt beplantet og inneholder en god del røtter med og uten mose, samt Limnobium laevigatum som basis flyteplante. Ca 50% av overflaten er dekket av disse. Ingen steiner i karene, men innvendig Juwel bakgrunn, hule(r), terasse etc. De to største karene er modifisert i den forstand at orginal pumehode (500/600) er erstattet med Juwel Eccoflow 1000.

Hva vannet ellers angår byttes 35% (lagret/temperert) vann ukentlig, rent springvann uten tilsetningstoffer og vannverdiene har siste 12 mnd ligget i området: Ph -6,8-7. Gh 5° -7°. Temperatur: 25-26 C. Ingen av karene blir eksponert for direkte sollys. Det gjødsles moderat med flytende gjødsel, ved behov tabletter direkte i bunnsubstratet. Timerstyrt belysning (High-Lite Day/ High-Lite Colour) med reflektor, 8 timer daglig. Har også kjøpt inn 2 stk, men ikke montert, Aquanight blått LED-rør og lurer i den forbindelse på om disse kan/bør stå på døgnet rundt eller om de egner de seg best som nattbelysning. Har tenkt å feste de til den fremre luken på de to største karene.

"Less is more" i mine øyne, alt i alt tre velfungerende miljøer, men jeg føler at de to største karene krever en "fargeklatt" og det er grunnen til at jeg skriver dette. Gitt karenes moderate størrelse og gjeldende vannverdier begrenses jo utvalget av fisk en smule. Har selvfølgelig kikket igjenom fiskebasen men det ville vært hyggelig om noen hadde forslag til enkelte fisk som kunne passet under de rådende omstendigheter. Forumets medlemer besitter jo ett hav av erfaring/kunnskap i så måte.

Kan nevne at jeg har vurdert å sette inn Corydoras adolfoi som bunnfisk i 190 literen, uten at disse kan kalles noe "blikkfang" sånn direkte, men de er uansett flotte.

På forhånd takk, og ellers ønskes en fortsatt god sommer til folket.
Hyggelig å høre fra noen som ikke har problemer Rene idyllen dette her, jo ! Må si at Hypseleotris compressa er en flott fisk, også...

Syns vel egentlig Rio-karet er ganske fullt, men kanskje et par båndgurami eller tykkleppegurami kunne fungere ?
Sikkert okay med en liten gruppe adolfoi i Trigon, det vil unasett live opp. I tillegg kanskje et par av kurvciklide ? Du vil ihvertfall få litt spenning og liv i karet med disse...
Takk for respons. Ok SilverShaded, siden du mener at "smertegrensen" er nådd for Rio's del bør jeg kanskje flytte Ottoene over i Trigon før jeg gjør noe annet. Forøvrig interessante kandidater du viser til. Tror faktisk jeg vil forsøke Båndgurami og Kurvciklide. Ett par av hver. Spennende siden begge varianter er ukjente for meg. Ett spørsmål til i farten. Vil en konflikt mellom adolfoi og ciklidene i så fall være under oppseiling? Det er noe med ciklider og revir har jeg erfart med palettene...
Tror ikke det behøver bli så mye konflikt. Kurvcikliden er ikke like "bunn-bundet" som palettene. Hvis du sørger for å lage det til slik at ciklidene får en "terrasse-leilighet", blir det bra. Få noen flate fine steiner opp fra substratet, så lager de seg revir der, sannsynligvis.

Tja, to guramier er det plass til i Rio'en uten at du behøver flytte ottoene. Hvis ottoene trives, er det dumt å flytte på dem...de er blandt de fiskene som virkelig misliker å flytte på seg.
Så bra, siden Ottoene ser ut til å ha det alldeles utmerket. De holder sammen i tykt og tynt og forlater så å si aldri sin egen godt etablerte tue av en plantemix. Kan ikke by dem noe tilsvarende i Trigon enda. "Byggeprosjektet" du hinter til bør la seg realisere. Liker å ha et prosjekt og nye fisker kommer uansett ikke i hus før etter ferien. Takk så lenge
Bare hyggelig å "delta"...du får fortelle hvordan det går når planene realiseres Og som du sier, det er moro med slike små 'prosjekter'. Alltid spennende å se om fiskene finner seg til rette !
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap