Strømpe på pumpa?

Hei! Jeg har et 180l juwel vision kar som har en ganske sterk pumpe. Det vil si at om jeg har guppy i karet ender de opp med å dø fordi de setter seg fast i pumpa, eller innsuget. Så har jeg hørt at man kan feste en strømpe på innsuget for at fisken ikke skal sette seg fast, men hvordan gjør jeg dette? Skal den festes innvendig eller utvendig? Hvordan fester jeg den?

Den pumpa jeg har er på en måte limt fast i hjørnet på karet slik at jeg ikke får løsnet den uten at det blir panikktilstander i karet.

På forhånd tusen takk for svar!
Siden du nevner en boks i hjørnet av karet, tror jeg at vi har ganske likt oppsett. Innsuget hos meg er ikke noe en guppy kan sette seg fast i, da det er veldig små mellomrom mellom stengene. Det jeg opplevde da jeg hadde praktbotiaer i karet, var at den ene gjemte seg i utblåset under vannbytter da pumpa var av! Så det er jo noe å tenke på når du bytter vann og du har små fisker som kan svømme inn steder de ikke skal være. Samtidig, hvis du bruker slamsuger, tre en strømpe over denne også (fest gjerne med en gummistrikk) så du er på den sikre siden.

Hvis du alikevel er redd for at de skal suge seg fast, tøm boksen for filtersvamper neste gang du tar et vannbytte. Plassèr en bit med strømpe (heller for mye enn for lite, men pass på at den ikke krølles!) foran innsuget. Du fester den fast inni boksen ved å sette tilbake filtersvampene. Disse skal holde den fast. Ikke bruk lim eller tape og andre ting som det!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap