Høy ph, lav gh - velge fisk

Som så mange ferske og overivrige akvarister, skaffet jeg meg både akvarium og fisk uten å ha gjort research på forhånd. På dyrebutikkens anbefaling har jeg derfor hatt fire gullfisk og en Ancistrus i et 45-liters akvarium i seks uker. Der vil de ikke oppholde seg veldig mye lenger, jeg har kjøpt et brukt akvarium på 200 liter som jeg skal sette opp i løpet av den nærmeste uka.

Med 200 liter til rådighet kan jeg jo plutselig tenke på å skaffe mer fisk (etter hvert), men etter å ha sjekket vannverdiene på springvannet med vannverket, ble jeg veldig i tvil om hva slags fisk jeg kan ha. Ifølge vannverket, har springvannet en stabil pH på 8, mens gH ligger på 1 dH. Veldig bløtt vann, med andre ord.

Jeg hadde planer om å sette inn en guppystim, og ei venninne vil ha meg til å overta scalarene hennes (hun er lei dem og venter på at de skal dø så hun kan kvitte seg med akvariet - fy!), men vil det funke? Hvis ikke, har dere tips om evt andre fisk som kan passe?
Hverken guppy eller scalarer vil ha det så bra i slikt vann. For høy pH for scalarer (men fin GH)... fin pH men for lav GH for guppy. At vannverket sier "stabil pH" ville jeg ta med en klype salt, råvannet er sjelden SÅ stabilt og vann er et levende medium. Har du sjekket i krana hjemme ? Mye kan skje på veien fra vannverket til deg også, så skaff deg skikkelige dråpetester (f.eks. JBL) for GH, KH, NH3/NH4, NO2, NO3 og pH. Det er noe enhver akvarist bør ha.

Her har du to valg : Enten senke pH, eller høyne GH Det siste er definitivt enklest, men vil begrense deg veldig når det gjelder valg av fisk. Kan du i stedet få pH ned på 6.5-7, åpner det seg mange flere muligheter. Men da er levendefødere selvsagt ute av bildet. Som sagt...mål ditt eget springvann, og ta en avgjørelse etterpå...
Takk for svar. Jeg har nå testet pH, og den er på 7,5, så den er ihvertfall litt lavere enn vannverket oppga. Har bestilt GH-tester også, så får vi se. Håper veldig på å slippe å øke eller senke noen verdier, innbiller meg at det er innmari styrete. :p
Hva testet du med ? GH-test er fint å ha, men du trenger virkelig tester for nitritt og ammoniakk også.
Hvor lenge har akvariet ditt gått ? Og hva med det nye filteret (jeg antar at du har et bedre filter til det nye karet), er dette innkjørt, eller har det vært tørt en stund ?
Jeg har tester for nitritt. Fiskene mine viste nemlig symptomer på nitrittforgiftning etter et par uker, og det var da jeg fant frem til dette forumet. I dyrebutikken påstod de at gullfisk verken trengte innkjørt kar eller filter overhodet, men etter å ha lest meg opp her, kom jeg jo på bedre tanker. Satte inn filter og bytta vann etter oppskrift herfra til fiskene oppførte seg "normalt". Først da fant jeg ut at jeg måtte teste for nitritt (litt bakvendt og treig i oppfattelsen, jeg vet), og hadde da ingen utslag på nitritt. Har kun dråpetester, siden jeg har skjønt at det er det som gjelder. Har testet nitritt et par ganger til, og får fortsatt ingen utslag. Det er nå litt over sju uker siden jeg startet opp akvariet. Er da akvariet innkjørt?

Filteret som fulgte med 200-literen har dessverre vært tørt en god stund, så det er nok ingen gjenlevende bakterieflora der. Har tenkt å kickstarte det ved hjelp av filteret fra 45-literen, men siden det ikke har vært i drift mange ukene, er jeg jo litt usikker på om det kommer til å funke...

Det beste er å rett og slett flytte "det gamle" filteret over i det store karet, for jeg går ut fra at du gjerne vil flytte fiskene så fort som mulig. Gjør du det slik, kan du flytte fiskene med en gang. La de to filterne gå sammen i en 6 ukers tid, uten å tilføre noen flere fisk. Da blir det nye filteret innkjørt uten at du behøver å gjøre noe spesielt. Så kan du tilføre nye fisk i små porsjoner etter det, slik at bakteriefloraen får tid på seg til å vokse med belastningen.
Akkurat sånn jeg hadde tenkt å gjøre det, takk. Så da mener du at 45-literen min er innkjørt, siden det er null nitritt?

Et annet, kjapt spørsmål, siden jeg var så godt i gang her: Jeg tenker å bestille plantepakke fra Akvariekjelleren, og man kan velge mellom 10 eller 20 planter. Holder det med 10 i en 200-liter, eller må jeg ha 20? Sikkert individuelt hvor mye man vil ha, men om du har et tips å komme med, blir jeg veldig glad.
Så fint ! Filteret i 45-literen er såpass "innkjørt" nå at det klarer den lille belastningen du har. Med en veldig langsom økning av fiskebestanden, og forsiktig mating, vil systemet etter hvert tilpasse seg ved å øke bakteriebestanden Men i det gamle filteret er det begrenset med filtermedier/plass til mer bakterier, så derfor er det lurt å vente til det nye filteret får kommet ordentlig i gang. Som sagt, ca. 6 uker. Imens har du god tid til å finne ut av vannverdiene og fiskevalg.

Planter, ja....jeg syns at mer planter er bedre ! De hjelper til med å oppta overskuddsnæring (særlig nitrat) fra vannet, og er derved med på å holde akvariet friskt. Du kan også regne med at plantepakker inneholder noen planter som ikke vil trives hos deg, slik at det blir et visst frafall.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap